Carsharing jede. Češi šetří, ale auta si půjčují dál
Přestože podle ekonomických dat česká společnost v roce 2023 opět spíše šetřila a trh půjčování aut a carsharingu některé služby musely opustit, P2P carsharingová platforma HoppyGo z inovačního centra Škoda X opět rostla. Zaznamenala 21% růst výnosů a celkové výdělky majitelů se opět pohybovaly na hranici 30 milionů korun. Platforma také zavedla několik inovací, které zlepšily zákaznický servis, superrychlé ověření identity, kalkulačku nákladů na provoz auta či možnost kompenzovat uhlíkovou stopu.
Mezi klíčové statistiky v roce 2023 patří také 15% nárůst celkového počtu zápůjček v ČR a 30% na Slovensku. Co se týče počtu uživatelů, tak s téměř 190 tisíci uživateli v České republice a na Slovensku si HoppyGo udržuje srovnatelné tempo růstu jako v předchozích letech. Přibylo jich více než 20 tisíc.
“V době, kdy některé carsharingové platformy musejí ukončovat svůj provoz nebo jej výrazně omezovat, je skvělé, že se nám daří držet vzestupnou tendenci. Dovolím si zhodnotit, že u střednědobého a dlouhodobého pronájmu se nám v tuto chvíli z hlediska výhodnosti žádná jiná služba nevyrovná,” hodnotí hlavní manažer HoppyGo pro ČR a Slovensko Jakub Erben. Kde se přece jen projevil celospolečenský trend směrem k úspoře, to byla délka zápůjček, která klesla z průměrných 4,2 dnů na 3,9 a z hlediska najetých kilometrů se průměr snížil zhruba o 60 km na půjčení na 672 km.
To nic nemění na cílech pro rok 2024, mezi něž nadále patří přinášet alternativní model mobility, který je na českém a slovenském trhu ojedinělý. „Cílem HoppyGo pro rok 2024 je další upevňování pozice značky na českém a slovenském trhu, soustavná edukace trhu v oblasti flexibilní a udržitelné mobility a v neposlední řadě opětovné dosažení udržitelného stabilního růstu,“ říká Erben.
Pomáhat v dlouhodobé edukaci společnosti má služba ambice nejen v oblasti udržitelné mobility, ale také v elektromobilitě. Právě tam je na českém trhu stále mnoho nevyužitého potenciálu. Cílem HoppyGo je držet nadále pozici lídra v půjčování elektroaut. Důkazem je jak největší šíře nabídky elektromobilů, která už narostla na 77 aut na elektrický pohon (meziročně skoro o polovinu více), tak růst poptávky po tomto typu automobilů meziročně téměř o 14 %.
Jedním z nejpůjčovanějších automobilů byl model Škoda Enyaq Coupé RS, který si lidé půjčili 146krát a najeli s ním v průměru 973 km. Stále však platí, že absolutně nejvíce půjčovanými vozy zůstávají modely Škoda Fabia a Octavia.
V oblasti společenské odpovědnosti HoppyGo pokračovalo v rozvoji iniciativy „Ženy auta půjčují“. V roce 2023 celkem 14 zápůjčkami pomohla platforma dalším 10 ženám, zejména matkám samoživitelkám, a půjčila jim bezplatně automobily na celkem 196 dní. Poskytnutá podpora se neomezovala pouze na bezplatné zápůjčky vozidel, ale rozšířila se také o možnost financování řidičských průkazů a kondičních jízd.
S ohledem na uživatelskou zkušenost provedla HoppyGo v roce 2023 několik klíčových změn ve své platformě. Registrace uživatelů díky využití umělé inteligence britské firmy SumSub zkrátila čas na desítky sekund až jednotky minut a zároveň pomohla zvýšit celkovou bezpečnost platformy. Platforma také umožňuje nově přidání druhého řidiče, v nabídce služeb je také pokročilá detailní kalkulačka nákladů na provoz auta. Z hlediska udržitelnosti se HoppyGo připojilo k boji proti klimatickým změnám. Na Den Země 2023 představilo novou možnost pro uživatele zakoupit „CO2 kompenzaci“ své zápůjčky, díky které se už podařilo vysadit 140 nových stromů.