Čas dovolených je tu. Jak řešit krizové situace a co si pojistit
Češi si stále více zvykají na zařizování dovolené na vlastní pěst, s čímž se zvyšuje i množství nenadálých situací, které musí po cestě řešit. Připravili jsme proto seznam věcí, na které byste si měli dát pozor při sjednávání cestovního pojištění. Víte, jak v jednotlivých situacích postupovat, abyste si mohli i přes případné komplikace dovolenou užít naplno?
Zatímco v předcovidovém roce 2019 využilo služeb cestovních kanceláří 2,1 milionu Čechů, bez cestovní kanceláře jich vycestovalo 2,6 milionu. Minulý rok již během tří letních měsíců (červenec–září) vyjelo podle ČSÚ na vlastní pěst 1,25 milionu lidí, zatímco s cestovní kanceláří vyrazilo jen 753 tisíc klientů (včetně těch, kdo vyjeli za voucher), přičemž se očekává, že tento trend bude nadále pokračovat. A jaké situace mohou na dovolené nastat?
Zaměstnavatel vám nechce poskytnout volno
První komplikací, která se může objevit, je zaměstnavatel, který vám odmítá poskytnout placené volno. Podle zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb.) má ale každý zaměstnanec právo na minimálně 4 týdny, tedy 160 hodin dovolené. Jestliže se strany nedomluví jinak, má také každý pracovník možnost vzít si dva týdny dovolené vcelku. „Pokud zaměstnavatel stanoví nařízenou dovolenou, musí o ní informovat minimálně 14 dní předem. Zaměstnavatel může zakázat dovolenou, tedy nevyhovět žádosti zaměstnance o její čerpání, například pokud mu jeho provozní potřeby neumožňují daného zaměstnance v požadovaném termínu uvolnit či v případě, kdy zaměstnanec žádá o čerpání dovolené, ač mu na ni ještě nevznikl nárok (například na začátku kalendářního roku), nebo naopak jeho nárok na dovolenou zanikl (například z důvodu neomluvené absence v práci). Pokud ale máte podezření, že vám zaměstnavatel volno upírá neoprávněně, můžete podat stížnost na oblastním inspektorátu práce,” vysvětluje Tomáš Smolík z D.A.S pojišťovny právní ochrany.
Dopravní nehoda
Na případné problémy způsobené dopravní nehodou či jinou poruchou automobilu by se měli řidiči před dovolenou připravovat výběrem vhodného havarijního pojištění. Kromě ceny by měli hledět zejména na rozsah plnění a výluky z pojištění, které by jim mohly proplacení nákladů znemožňovat. Mezi nejvyhledávanější doplňkové služby patří asistenční služba, která pomůže v komunikaci se zahraničními pracovníky, nebo zajištění náhradního vozidla a odtahu. „Řidiči by měli mít číslo na svou pojišťovnu vždy u sebe a v případě nehody ji kontaktovat co nejdříve. Zpravidla je potřeba zavolat policii, případně alespoň vyplnit záznam o dopravní nehodě. Nikdy by neměli podepisovat a dokládat nic, čemu plně nerozumí, nebo s čím nesouhlasí. S řešením nehody na místě jim může pomoct pojišťovna či její asistenční služba,” doplňuje Tomáš Smolík.
Návštěva lékaře
I na dovolené se může stát, že budete řešit úraz nebo nemoc, které budou vyžadovat návštěvu místní nemocnice. V některých zemích dostanete základní péči zdarma, jinde se však může částka za ošetření velmi prodražit. Pokud se rozhodnete pro odbornou pomoc, je vhodné nejprve kontaktovat svou pojišťovnu a poradit se o dalším postupu. Pracovníci asistenční služby jsou pojištěným schopni poradit, do jaké nemocnice by se měli vydat a pomohou se všemi náležitostmi. „Pojišťovny mají často sjednané partnerské kliniky, u kterých spolupráce funguje bez problému. Existují také nemocnice, které jsou lépe přizpůsobeny turistům, díky čemuž se zjednodušuje komunikace a pacienti dostanou takovou péči, na kterou jsou zvyklí,” říká Tomáš Smolík. V případě, že musíte u lékaře platit, si vždy ponechte veškerou dokumentaci i potvrzení o platbě. Je však třeba rozlišovat mezi takzvaným pojištěním léčebných výloh a úrazovým pojištěním. Pojištění léčebných výloh je vždy součástí cestovního pojištění a slouží k úhradě nákladů za léčbu, naopak úrazové připojištění kryje rizika trvalých následků, smrti úrazem a poskytuje za úrazy denní odškodné, čímž ale není vyloučeno, aby například úrazové pojištění bylo součástí cestovního pojištění.
Zrušení dovolené a covidové doložky
Pokud musíte plánovanou cestu z vážných důvodů zrušit, v případě pojištění storna pojišťovna uhradí zaplacenou cenu zájezdu, zálohu na ubytování, pronájem dopravního prostředku apod., kdy se ale zohledňuje sjednaná spoluúčast. Obvykle pokrývá situace, kdy onemocníte nebo přijdete o práci, Ministerstvo zahraničních věcí nedoporučí do dané země cestovat, nebo kdy zemře někdo z rodiny. Mnohdy se však vztahuje také na onemocnění koronavirem. Ačkoliv je většina destinací z pohledu covid-19 považována za nízkorizikové, Češi si stále při nákupu pojištění vybírají varianty, které zahrnují pojištění proti covid-19. V těchto případech volí takzvané covidové doložky, které se však narozdíl od pojištění storna vztahují specificky na situace, kdy dojde k onemocnění covid-19 v zahraničí a je potřeba uhradit náklady na léčení, náklady spojené s karanténou, případně jsou nuceni dovolenou na základě pozitivního testu zrušit. Covidové doložky naopak nezahrnují proplácení namátkových nebo preventivních testů či testů vyžadovaných na základě aktuálních protiepidemických opatření v dané zemi.
Odcizení nebo poškození zavazadel
Ztráta, odcizení, či poškození zavazadla je u některých pojišťoven součástí cestovního pojištění. Je však třeba dát pozor na podmínky – některé pojišťovny dokonce specifikují, jak k poškození musí dojít, případně neuznávají poškození zavazadla vzniklé při přepravě. Pokud v zavazadlech máte také peněženku či další osobní věci, měli byste co nejdříve kontaktovat místní policii, která vypíše protokol o krádeži, ztrátě či zničení dokladů a samozřejmě i další osobních věcí. „Pokud přijdete o cestovní pas, je navíc nutné co nejdříve vyhledat nejbližší zastupitelský úřad. Ten vám vystaví dočasný náhradní cestovní doklad na základě jiného identifikačního dokladu či policejního protokolu. Jestliže ztratíte celou peněženku s platební kartou či telefon s platnou SIM, měli byste kontaktovat poskytovatele, který karty okamžitě zablokuje,” popisuje Tomáš Smolík.
Zrušení letu nebo rovnou celého zájezdu
Pokud dojde ke zrušení celého zájezdu, ale cestovní kancelář nadále funguje, měla by svým klientům nabídnout náhradní zájezd ve stejné hodnotě. Jestliže je nová cena nižší, musí rozdíl vyplatit. Někdy se však stane, že kancelář ještě před plněním zcela zkrachuje. „Cestovní kanceláře jsou pro případ této situace zpravidla pojištěny (tzv. pojištění proti úpadku) a seznam takových společností je veřejně dostupný. Doporučujeme proto sjednávat zájezdy pouze u ověřených a pojištěných kanceláří. Máme totiž zkušenosti i s případy, kdy zkrachovalá kancelář nebyla schopna finanční prostředky sehnat a klienti poté museli peníze vymáhat až před soudem,” doplňuje Tomáš Smolík z pojišťovny právní ochrany D.A.S. Na kompenzaci máte nárok také v případě zpoždění leteckého dopravce a samozřejmě také v případě zrušení letu. Základem je zajištění občerstvení, ubytování, zajištění jiného spoje nebo cesty prostřednictvím jiného dopravce, ale pokud jsou splněny podmínky příslušných evropských nařízení, tak může vzniknout nárok i na finanční kompenzace.
Co když se pojišťovna vyhýbá odpovědnosti?
Nenechali jste nic náhodě a čekáte, že se na dovolené obejdete bez potíží. Může se však stát, že pojišťovna odmítne zaplatit plnění, cestovní kancelář se bude zdráhat vám poskytnout ubytování, které jste si objednali, případně dopravce nebude mít zájem kompenzovat zpoždění spoje. Mnohdy máme tendenci nechat tyto věci být, i když na ně máme právně nárok. Přesto se nezdráhejte hned ozvat – vždy se vám to vyplatí. Pro všechny případy si proto uchovávejte všechny dokumenty ať už od pojišťoven, cestovních kanceláří, či dopravců, kde jsou podmínky specifikovány. Pokud vám i tak nechtějí poskytnout plnění, na které máte nárok, je vhodné spojit se s odborníky a své nároky vymáhat. K tomu mohou sloužit asistenční služby, kde vám vysvětlí přesné podmínky vaší smlouvy, případně pojištění právní ochrany, díky kterému budete moci využít služeb právníka.
Tipy na závěr:
- Vždy si pečlivě projděte podmínky smlouvy s třetími stranami.
- Uchovávejte si dokumenty od třetích stran (pojišťovny, dopravce, autopůjčovny apod.). Budou totiž fungovat jako důkazy pro zpětnou úhradu výdajů, či zajištění smluveného plnění.
- Dejte pozor, abyste za pojištění neplatili dvakrát (v rámci cestovního pojištění bývá často zahrnuto pojištění zavazadel, léčebných výloh apod.)
- Pojištění se dá sjednat online – můžete ho tak jednoduše porovnat a ještě ušetříte.
- Pojištění přizpůsobte aktivitě, které se plánujete na dovolené věnovat. Například některé pojišťovny umožňují pojištění adrenalinových aktivit i na jeden den.
- Pokud s sebou berete malé děti, či domácí mazlíčky, stojí za zvážení pojištění odpovědnosti za újmu, které pokrývá situace, kdy dojde k poškození zdraví, nebo majetku třetí osoby.
- Cestovní pojištění, které zahrnuje i pojištění storna či léčebných výloh, je možné v některých situacích využít i v případu nákazy covid-19. Hlavní výhodou covidových doložek je zejména krytí nákladů na ubytování a stravu při povinné karanténě v zahraničí a pokrytí léčebných výdajů v rizikových zemích.