Čelisti, Kafka i krize. Steven Soderbergh vzpomínal na KVIFF Talku na svou kariéru
Vzácný host 58. KVIFF Steven Soderbergh v pondělí nejprve v Městském divadle uvedl svůj druhý film Kafka, který v roce 1990 natáčel v Praze. Později odpoledne se pak přesunul do Kongresového sálu na KVIFF Talk, který s ním vedl britský novinář Neil Young. Ten na úvod připomněl, že Soderbergh je jedním z pouhých šesti lidí, kteří vyhráli jak Zlatou palmu, tak Oscara za režii.
Soderbergh se do Česka vrátil poprvé od natáčení Kafky a KVIFF Talk začal vzpomínkami právě na tuto práci. „Natáčeli jsme devět měsíců po sametové revoluci, šlo o poslední film pod dozorem státní filmové byrokracie. Pamatuju si, že lidi se dost báli, jestli pak budou mít ještě práci. Statut freelancera tehdy neznali,” vyprávěl Soderbergh, který se proslavil hned svým debutem Sex, lži a video.
Diskuze se pak stočila k režisérovým filmovým začátkům v dětství. „Asi měsíc poté, co jsem ztratil zápal pro baseball, jsem u prarodičů na prázdninách viděl Čelisti a když jsem vyšel z kina, měl jsem dvě otázky: ‘Co znamená režíroval? A kdo je sakra Steven Spielberg?’,” vzpomínal. Čelisti viděl ještě víc než dvacetkrát, velký vliv na něj měla i Polańského Čínská čtvrť. Své filmové vzdělání pak získal během puberty, když trávil po škole čas se studenty filmu z blízkého kampusu.
Soderbergh také vysvětlil, proč používá pro profesi střihače a kameramana pseudonymy podle jmen svých rodičů nebo proč v 90. letech požádal o pomoc Richarda Lestera, režiséra beatlesovského snímku Perný den. „Po Sexu a lžích jsem natočil několik filmů, které nefungovaly. Byl jsem ztracený a zoufalý a rozhodl jsem se, že musím znovu najít, proč mě filmy baví. Že se musím stát znovu amatérem. Vrátil jsem se domů a natočil Schizopolis. Je to vlastně můj druhý první film. A také jsem se obrátil na Richarda Lestera, který mě inspiroval. Velmi mi v tomto období pomohl,” prozradil oceňovaný režisér.
Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary