Češi mají zájem o LNG, státní podpora obnovy vozidel však vázne
Mezi českými dopravci roste zájem o zkapalněný zemní plyn (LNG). Vyplývá to ze statistik Českého plynárenského svazu (ČPS), který v porovnání s prvním kvartálem minulého roku eviduje více než dvojnásobný nárůst, z tehdejších 21 na současných 52 vozidel. Ta mohou v České republice využít již tři veřejné plnicí stanice LNG. Poslední z nich byla otevřena minulý týden u Mladé Boleslavi. Podle ČPS motivují dopravce k přechodu na LNG zejména požadavky jejich zákazníků, kteří prosazují principy udržitelného podnikání (ESG). Na výraznější podporu státu se však stále čeká.
„Ukazuje se, že aktivní podpora rozvoje LNG přináší výsledky. Dopravci reagují jak na odbornou pomoc od našich členů, tak na zohlednění ekologických aspektů v rámci výběrových řízení a motivaci od významných zákazníků. V ČR tak roste počet vozů i plnicích stanic,“ uvedla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka ČPS, a dodala: „Masivní rozvoj se však přes veškerou snahu komerčního sektoru neobejde bez podpory státu. Také proto budeme i nadále prosazovat podpůrná legislativní opatření, jako je zachování snížené sazby spotřební daně, osvobození vozidel na plyn od mýta nebo investiční podpora na pořízení vozidel.“
Ke společnému postupu v rámci rozvoje LNG v ČR se podpisem memoranda o spolupráci s ČPS zavázala v loňském roce společnost ŠKODA AUTO. Využití této technologie je v souladu se strategií zelené logistiky ŠKODA AUTO. LNG je zohledněno již ve fázi plánování transportů, kdy ŠKODA AUTO vyhledává potenciální relace pro nasazení vozidel s tímto pohonem. Stěžejným faktorem pro využití technologie LNG na delší trasy je dostupnost plnicích stanic.
Celkově se v České republice aktuálně projektuje 18 nových LNG stanic, které mají již zajištěné financování ze strany ministerstva dopravy. Ty by měly být v provozu do konce roku 2022. Do roku 2030 by pak podle Národního akčního plánu čisté mobility měl vzrůst jejich počet až na tři desítky.
Nákladní silniční doprava se podílí na celkové produkci CO2 v oblasti dopravy až 30 %. Zároveň je odpovědná za více než třetinu emisí oxidů dusíku a až 40 % prachových částic. V porovnání s naftou jsou emise oxidu uhličitého u LNG nižší o 15 %, emise oxidu síry až o 100 %, oxidů dusíku až o 90 % a pevných částic až o 99 %. Vozy na LNG mají dojezd více než 1000 km a náklady na palivo jsou nižší až o 20 %.
„Plynová mobilita nabízí nákladově nejefektivnější řešení dekarbonizace dopravy. V segmentu nákladní dopravy navíc dnes kromě LNG a CNG prakticky neexistuje jiné dostupné palivo, které by dosahovalo požadované kombinace vysokého výkonu a ekologického provozu. Potvrzují to i čísla z Evropy, kde 99 % prodaných nákladních vozů s alternativním pohonem jezdí na zemní plyn,“ uzavřela L. Kovačovská s tím, že evropská síť plnicích stanic LNG dosáhla v dubnu počtu jubilejních čtyř set.
Český plynárenský svaz vyzval komerční a veřejný sektor k intenzivnějšímu využívání plynových vozidel na podzim loňského roku. Firmám, městům a obcím, které se k rozvoji plynové mobility přihlásí, nabízí spolupráci. Výzvu podpořil také Svaz měst a obcí ČR, Svaz dovozců automobilů nebo sdružení autodopravců Česmad Bohemia.