Češi stále častěji vybírají ojetá auta přes svůj mobil
Před pár lety naprosto nemyslitelné, dnes běžná věc. Ojetá auta se čím dál tím více vybírají online. Ale pouze ve velkých autobazarech. V těch malých stále vede konzervativní způsob prodeje Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) provedla ve spolupráci se svými členy průzkum způsobu vyhledávání, rezervace a nakupování ojetých automobilů.
Průzkum ukázal, že jednotliví prodejci registrují diametrálně odlišné způsoby zákaznického chování. Zatímco malé bazary v malých městech navštěvují konzervativní zákazníci, kteří upřednostňují fyzickou prohlídku vozu, větší prodejci registrují výrazný nárůst návštěv na svých webových stránkách a s tím související počet rezervací konkrétních vozů.
Podle zástupců největších českých autobazarů proto roste každoročně počet zákazníků, kteří si svoje auto vyberou, zarezervují a následně koupí přímo v prostředí jejich webových stránek nebo na speciálních online prodejních platformách. Model nákupního chování se tak v čase výrazně mění.
Doba, kdy si rodiny udělaly půldenní „výlet“ do autobazarů, kde vybíraly svoje vysněné auto, je zdá se dávno pryč. Do popředí se totiž dostávají moderní technologie a online způsob výběru, resp. nakupování. Výrazně proto roste návštěvnost webových stránek jednotlivých prodejců. U některých se dokonce jedná meziročně o desítky procent. „V roce 2018 jsme registrovali 40% zákazníků, kteří si svoje vozidlo rezervovali a následně koupili v prostředí našich webových stránek,“ říká Filip Kučera z Auto ESA a doplňuje: „V roce 2019 to pak již bylo 45 procent.“ Jeho slova potvrzuje i Petr Novák ze společnosti Mamacar: „S vyšší návštěvností webových stránek i výrazně roste počet rezervací. Oproti roku 2018 bylo webových rezervací uskutečněno o 19% více.“
Svoji velkou roli v tomto trendu samozřejmě sehrávají chytrá mobilní zařízení, která umožňují prohlížení nabídek prodejců, včetně snadné možnosti rezervace konkrétního vozu, jejich porovnávaní nebo třeba výpočtu úvěrových splátek přímo z mobilního zařízení. Počet přístupů z mobilních zařízení meziročně výrazně narůstá. „Zatímco v roce 2017 byla návštěvnost našich webových stránek z mobilních zařízení přibližně 25 procent, v roce 2018 35 procent, tak v roce 2019 to bylo již plných 43 procent,“ říká Filip Kučera z Auto ESA a doplňuje další zajímavý údaj: „Průměrný uživatel na svém mobilním zařízení stráví přibližně o jednu minutu déle než u klasického počítače a prohlédne si 6 vozidel.“
Nástup on-line obchodních platforem ale také možná stojí za ukončením činnosti některých menších autobazarů. Podle odhadu předsedy Asociace autobazarů APPAA Petra Přikryla ukončilo v roce 2019 svoji činnost desítky obchodníků s ojetými vozy. „Důvodů ukončení jejich činnosti je samozřejmě více, ale je pravdou, že někteří prodejci prostě zaspali dobu a od devadesátých let se jejich způsob obchodování vůbec nezměnil,“ říká k tomu Přikryl.
Podle něj se obchodování s ojetinami bude stále více přesouvat do virtuálního prostředí. „Zákazníci autobazarů mládnou, jsou zvyklí používat mobil na nákup potravin, letenek, zájezdů nebo třeba oblečení, elektroniky a nábytku. Proč by to u automobilů mělo být jinak?“ Kdo se podle něj nepřizpůsobí současnému trendu, dříve nebo později skončí.