Češi vzali v únoru obchody útokem, báli se karantény. Maloobchodní tržby tak dopadly mnohem lépe, než se čekalo

Maloobchodní tržby v ČR vykázaly v únoru nad všechna očekávání lepší výsledek. Při vyloučení motoristického segmentu rostly meziročně o 7,4 procenta, zatímco trh ve střední hodnotě analytických odhadů očekával dle agentury Bloomberg vzestup pouze ve výši 4,5 procenta. Nečekaně dobře se vedlo také maloobchodu se zahrnutím motoristického segmentu. Trh předpokládal meziroční růst 2,4 procenta, ve skutečnosti však vzestup dosáhl 3,6 procenta. V obou případech – jak se zahrnutím, tak bez zahrnutí motoristického segmentu – maloobchod překonal nejsmělejší analytické odhady. Lze tedy říci, že maloobchod jako celek v únoru ještě šíření koronavirové nákazy nijak negativně neovlivnilo.

Pokud nějak, koronavirus ovlivnil únorové maloobchodní tržby pozitivně. Češi totiž „vzali útokem“ nejen prodejny s potravinami, aby se předzásobili. Nakupovali trvanlivé potraviny a pak také ingredience typu droždí, aby se připravili na možná karanténní opatření, která byla skutečně zavedena v první polovině března. Již v únoru bylo na základě dění ve světě, zejména pak šíření koronaviru v podstatné části Asie, zřejmé, že karanténní opatření mohou být zavedena i v ČR. Maloobchod s potravinami tak vykázal silně nadprůměrný meziroční růst 5,3 procenta.

Češi ale také vykupovali obchody s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, když se například předzásobovali rouškami či respirátory. V daném segmentu narostly jejich útraty meziročně nejvýrazněji za celé období od června 2005, a sice o 16,7 procenta. Poměrně citelný byl meziroční nárůst maloobchodních tržeb ve většině dalších segmentů a výjimkou segmentu ubytování. Tržby v segmentu ubytování klesly meziročně nejvýrazněji od listopadu 2018. Projevil se odliv turistů, zejména čínských a obecně asijských, který způsobilo pozastavení udělování víz a přerušení přímé letecké přepravy.

Výjimečně dobrý únorový výsledek tuzemského maloobchodu nelze přeceňovat. Bude v březnu a dalších měsících pochopitelně více než kompenzován mohutným propadem, který bude mít historické proporce, a to zejména v segmentech nepotravinářského zboží. Důvodem je nouzový stav, který byl v ČR kvůli koronaviru vyhlášen 12. března 2020, a uzavření řady druhů prodejen. Za celý letošní rok vykáže maloobchod přibližně dvouprocentní pokles. 

Lukáš Kovanda, Ph.D.
hlavní ekonom, CZECH FUND

You may also like...