České dráhy dál intenzivně čistí příměstské vlaky od graffiti
České dráhy a objednavatelé dopravy si dál stojí za svým a chtějí čisté vlaky, které nebudou zašpiněné čmáranicemi vandalů. Dál intenzivně probíhá čištění příměstských jednotek CityElefant. Na první z nich byl také aplikován ochranný antigraffiti lak nebo polepy, které usnadní odstranění vandalských výtvorů.
„Čisté vlaky, které nabízejí komfortní a moderní cestování ať už do práce, do školy nebo za zábavou pro nás zůstávají jednou z priorit. Na začátku června jsme odstartovali kampaň ‚Společně za čisté vlaky‘ a řadu cílů se nám již podařilo splnit. Za letošní rok už bylo odstraněno graffiti ze 109 jednotek CityElefant, a to při inventárním stavu 70 kusů v pražské aglomeraci. To znamená, že některé jednotky jsme vyčistili už víc než jednou. Momentálně se tak počet posprejovaných jednotek pohybuje kolem deseti,“ popisuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Kromě čištění už byl na sedm jednotek aplikován ochranný antigraffiti lak WEFA a u dalších třinácti jednotek bude aplikace tohoto ochranného laku provedena do konce prázdnin. Aktuálně probíhá také polep jedné z jednotek antigraffiti fólií v designu Pražské integrované dopravy a od srpna bude tento polep použit i na další jednotky.
Čištění vlaků a škody způsobené graffiti stojí České dráhy miliony korun ročně. V rámci kampaně „Společně za čisté vlaky“ probíhá celá řada dalších preventivních opatření. Aktivněji se střeží místa, kde k útokům nejčastěji dochází, ať už ve spolupráci s bezpečnostní agenturou nebo Policií ČR. Osvědčila se také hlídka se psy, které už se podařilo zadržet sprejery při činu.
Společně s objednavateli dopravy připravují České dráhy intenzivně i další opatření, která mají zabránit vandalským útokům. Například na odstavném nádraží Praha-Jih dojde k instalaci kamerového systému a zajištění lepšího oplocení areálu. Dál bude pokračovat aplikace antigraffiti polepů a nástřiku a příměstské vlaky budou také dovybaveny vnitřním a vnějším kamerovým systémem.
Celkové náklady na tato opatření se vyšplhají až na částku cca 230 milionů korun, které z velké části zaplatí v ceně dopravního výkonu Středočeský kraj a Praha – v konečném důsledku pak vlastně každý z nás ze svých daní, ze kterých kraj hradí Českým drahám výkony ve veřejné dopravě. Jenom pro představu, za stejné peníze lze pořídit dvě zcela nové klimatizované nízkopodlažní soupravy, jako jsou například vlaky RegioFox, které na středočeské železnice vyjedou ještě v roce 2023.
Foto: archív ČD