České dráhy podepsaly smlouvu s hlavním městem Prahou na dalších 10 let
(Praha) 18.12.2019 – Zástupci vedení Českých drah a hlavního města Prahy dnes podepsali smlouvu o zajištění provozu regionálních vlaků v metropoli po dobu následujících deseti let. Dopravce podle smlouvy zajistí v metropoli 5,14 mil. vlakokilometrů ročně. Zároveň se v ní zavázal k postupné obnově vozidlového parku a dodržování nově nastavených standardů kvality. Kontrakt navazuje na nedávno podepsanou smlouvu se Středočeským krajem. Nová smlouva s Prahou začne platit od 1. ledna 2020. Už od 15. prosince ale platí nový jízdní řád, k jehož největším novinkám v regionu středních Čech patří zvýšení kapacity souprav na regionálních spojích Praha – Všetaty – Mladá Boleslav / Mělník a Praha – Kladno – Rakovník.
„Novou smlouvou získávají Pražané i občané Středočeského kraje dlouholetou jistotu zajištění kapacitní ekologické dopravy. Zároveň tak Praha získává garanci dalšího rozvoje, jak co se týče pořízení nových vozidel, tak navýšení počtu spojů a zavádění nových městských linek. Taktéž není vyloučeno zapojení dalších dopravců ve veřejné soutěži,“ říká pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr a upřesňuje: „Smlouva umožňuje v době jejího trvání otevření vnitřního trhu do výše maximálně 25 % výchozích dopravních výkonů.“
„Uzavřená smlouva umožňuje pokračování nastoleného trendu maximálního zapojení železniční dopravy do systému Pražské integrované dopravy (PID),“ komentuje uzavření nové smlouvy ředitel organizace ROPID Petr Tomčík a pokračuje: „Provozní a tarifní zapojení železnice v PID, garantované smlouvou, je i zárukou dodržení stanovených standardů kvality. Dojednali jsme výrazný tlak na dopravce v oblasti zlepšování vozového parku, navyšování kapacity a zlepšování služeb, včetně sankcí při neplnění.“
„V Praze a středních Čechách zajišťujeme zhruba čtvrtinu regionálních dopravních výkonů z celé republiky a také přes čtvrtinu z celkového počtu všech námi provozovaných regionálních spojů. Dnes podepsaná smlouva se zástupci hlavního města tak v návaznosti na kontrakt se Středočeským krajem garantuje funkčnost a stabilitu systému vlakové dopravy v celém metropolitním regionu. Osobně jsem velmi rád i za zajištění dlouholeté personální perspektivy pro naše zaměstnance,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.
V průběhu platnosti desetileté smlouvy České dráhy plánují v Praze a středních Čechách výrazně investovat do obnovy vozidlového parku. Místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Radek Dvořák uvádí detaily k úpravám stávajících vozidel: „Do modernizace vozidel pro hlavní město a Středočeský kraj plánujeme investovat téměř 645 milionů korun. Omlazovací kúrou projde v následujících letech 71 CityElefantů, které zajišťují naprostou většinu spojů na elektrifikovaných tratích. Postupně do nich nainstalujeme Wi-Fi připojení k internetu a zásuvky k nabíjení drobné elektroniky, vylepšíme elektronický informační systém, přečalouníme sedadla a v první sérii těchto souprav vyměníme gravitační toalety za vakuové. Plánujeme vylepšit také 9 třívozových a 40 dvouvozových Regionov, ve kterých opět přečalouníme sedadla, doplníme Wi-Fi a elektrické zásuvky.“
Desetiletá smlouva počítá kromě modernizací vozidel i s nákupem zcela nových vlaků. „Pro trať Praha – Kladno pořídíme nové motorové vlaky v celkové hodnotě mezi 850 miliony až jednou miliardou korun. Pokud vezmeme v úvahu plánované modernizace vozidel i nákup zcela nových vlaků, do obnovy vozidel v regionu středních Čech investujeme kolem 1,5 miliardy korun. Další postup obnovy vozidel pak závisí na dohodě hlavního města Prahy a Středočeského kraje. My jsme každopádně připraveni na požadavky hlavního města a kraje reagovat a nová vozidla zajistit,“ uzavírá generální ředitel ČD Václav Nebeský.
Foto: Petr Brodecký