Český audiovizuální průmysl má šanci udržet loňský rekordní obrat
Zástupci Asociace producentů v audiovizi (APA) opakovaně avizovali blížící se krizi v audiovizuálním průmyslu kvůli pozastavenému příjmu žádostí na filmové pobídky v lednu tohoto roku. Po jednáních zástupců APA, Ministerstva kultury a Ministerstva financí vláda České republiky rozhodla o navýšení finančních prostředků pro filmové pobídky o 570 milionů v tomto roce. S další podporou se počítá v letech 2023 až 2024. Dlouhodobé zahraniční, seriálové a celovečerní filmové projekty natáčené v tuzemsku využívají ohromné množství služeb, dávají práci 20 tisícům lidí a utrácejí zde 9 miliard ročně. Ze šedesáti procent se jedná o zboží a služby nefilmového charakteru, vložené prostředky do pobídek se navíc vrací desetinásobně.
Přestože rok 2021 byl podle obratů českých producentů sdružených v APA rekordní, poprvé v historii téměř 12 miliard korun, zahraniční produkce začaly kvůli pozastaveným pobídkám opouštět Českou republiku. Dosavadní systém pobídek došel do krize, vyčerpal se, zastavil a je nutné ho reformovat, než dojde k nevyhnutelné transformaci Státního fondu kinematografie v Audiovizuální fond a novelizaci zákona o audiovizi. Díky kvalitě služeb a pobídkám patří Česká republika dlouhodobě k nejžádanějším destinacím pro natáčení projektů velkých zahraničních platforem typu Netlfix, Amazon či Apple.
„Jsme rádi, že dramatickou situaci se podařilo po jednáních s ministrem kultury Martinem Baxou a ministrem financí Zbyňkem Stanjurou zvrátit a vláda rozhodla o navýšení filmových pobídek. Velmi vítáme, že jde ze strany vlády o systémové řešení. Navýšení částky pobídek, které pokryje vzniklé závazky, je spojené s dlouhodobější reformou pobídkového systému. Pro audiovizi to znamená stabilizaci a možnost dalšího růstu. Nastartování pobídek bude mít v ekonomické krizi výrazný ekonomický efekt, z peněz utracených zahraničními projekty v Česku budou čerpat výhody i nefilmové profese a státní rozpočet“ uvedl předseda APA Vratislav Šlajer.
Audiovize dlouhodobě zaměstnává řadu lidí z nefilmových profesí, zejména z oborů typu odborná řemesla, ubytování, doprava, stravování či administrativa. Česká republika patří k nejžádanějším lokacím v Evropě, filmové produkce natáčí nejen v metropoli, ale v řadě regionů po celé zemi. Filmový průmysl má zde tradici, kromě ekonomického přínosu jde i o kulturní přínos a dlouhodobou propagaci České republiky v zahraničí a v neposlední řadě o pozitivní dopad na cestovní ruch.
„Systém filmových pobídek, jak jsme jej znali doposud, se v posledních letech přežil. Požadavky zahraničních produkcí v průběhu času strmě stoupaly, audiovizuální trh prošel dramatickými změnami. A místo toho, aby minulé vlády řešily zvyšující se zájem produkcí systematicky, dosypávaly do systému oproti plánovanému rozpočtu peníze navíc podle momentálního rozhodnutí. Systém se tak stal naprosto nepředvídatelným,“ vysvětluje ministr kultury Martin Baxa.
Doposud měl Státní fond kinematografie rozpočet na filmové pobídky ve výši 800 milionů korun ročně, finanční prostředky se v posledních letech na základě zvýšené poptávky především velkých a dlouhodobých projektů navyšovaly až o 500 milionů v průběhu daných roků.Filmové pobídky fungují tak, že před natáčením se projekty musí registrovat, peníze jsou vypláceny až po vyúčtování uznatelných nákladů, které filmové štáby utratí za české služby a výrobky. Současný návrh vlády počítá s navýšením prostředků na filmové pobídky pro rok 2022 o 570 milionů korun. Pro udržení systému v dalších letech a do přijetí nového zákona o audiovizi bude potřeba navýšit v roce 2023 investici do pobídek o dalších 800 milionů a v roce 2024 o 600 milionů.Pozastavené pobídky mohly způsobit odliv zahraničních projektů v druhé polovině roku 2022 a zejména pak v letech 2023 až 2024. Filmoví giganti mají možnost natáčet v okolních státech, jako jsou Polsko, Maďarsko či pobaltské republiky, České republice začíná konkurovat i Slovensko.
Celý tuzemský audiovizuální průmysl se v uplynulém roce nejen dostal na čísla před covidem, ale dokázal překonat i obrat z roku 2019, přičemž obrat zahraničních projektů v roce 2021 tvořil 8,73 mld. Kč, tzn. 70% celkového obratu audiovizuálního průmyslu