Čeští řidiči by měli dávat pozor na svolávací akce, jejich příčiny zůstávají z větší části neopraveny

I zbrusu nová auta, která právě opustila autosalon, mohou mít výrobní vady, jež ohrožují bezpečnost svých řidičů a pasažérů. Přestože se tyto problémy mohou projevit až postupem času, výrobci jsou ze zákona povinni svolat vozidla, kterých se týkají, a to k okamžité opravě.

Řada řidičů nicméně na tyto výzvy nereaguje, a na silnicích tak zůstává značný počet automobilů s neopravenými defekty. Odborníci ze společnosti carVertical proto provedli studii, jejímž cílem bylo zjistit, ve kterých zemích je riziko koupě ojetého vozu s neřešenými problémy tohoto typu nejvyšší.

Studie společnosti analyzovala přehledy historie vozidel, která si uživatelé portálu zakoupili v období od ledna 2023 do září 2024, a vyčíslila podíl těch, které obsahovaly údaje o svolávacích akcích. Data společnosti zároveň umožnila určit, zda byla svolávací akce vyřešena, nevyřešena či zda její výsledek zůstává neznámý.

Proč jsou některé modely svolávány k opravám?

Svolávací akce jsou v automobilovém odvětví běžným jevem, který se dříve či později týká každého výrobce. Mezi nejčastější příčiny přitom patří airbagy, bezpečnostní pásy, brzdy či elektrické rozvody. Většina výrobních vad se řadí mezi drobné, některé z nich však mohou představovat závažné bezpečnostní riziko, kvůli kterému se nedoporučuje dotčené vozidlo používat, dokud nebude sjednána náprava.

„S tím, jak se automobily postupně čím dál více modernizují a obsahují více elektronických komponentů, narůstá i četnost svolávacích akcí. Naštěstí je většina chyb řešitelná v rámci pravidelných prohlídek a řidiči tak nejsou zbytečně obtěžováni,“ uvádí Matas Buzelis, odborník na automobilový trh ze společnosti carVertical.

Některé výrobní vady však mohou mít fatální důsledky. V roce 2013 proletěla světem zpráva o závadných airbazích pocházejících z produkce japonské společnosti Takata, což způsobilo závažné bezpečnostní problémy u milionů vozidel. Automobilky jako BMW, Chrysler, Ford, Honda, Mazda, Nissan a Toyota okamžitě svolaly všechny vozy s airbagy od společnosti Takata, navzdory těmto opatřením však došlo ke smrtelným nehodám a závažným zraněním. Navíc se i po deseti letech stále lze na trhu s ojetými vozidly setkat s automobily, které jsou vybaveny těmito poškozenými airbagy.

V Česku jsou svolávací akce méně časté než v ostatních zemích

Mezi vozidly, která byla v Česku prověřována prostřednictvím platformy carVertical, byla minimálně jednou svolána k opravě pouhá 4 % z nich. To nás umisťuje na dvacáté třetí místo z celkového počtu dvaceti šesti zemí zahrnutých ve studii.

U přibližně 28.5 % z těchto vozidel byl problém vyřešen, většina však dále jezdí po silnicích s neopravenými závadami nebo bez bližších informací o jejich stavu.

„Při koupi ojetého automobilu je zásadní prověřit, zda jeho výrobce v minulosti nevydal svolávací výzvu, a pokud ano, pak i to, zda byl problém, jehož se týkala, vyřešen. Opomíjení svozu především ohrožuje bezpečnost vozidla, ale může rovněž časem vést k mechanickým závadám,“ vysvětluje Buzelis.

Nejčastěji se svolávají auta z jihoevropských států

Mezi všemi zeměmi zahrnutými do studie měly největší podíl svolaných vozidel Portugalsko (18.2 %) a Řecko (17.6 %), v těsném závěsu za nimi se pak umístilo Španělsko (14.5 %), Bulharsko (13.9 %) a Německo (11.5 %).

Počty automobilů, u nichž byly příčiny svolávací akce vyřešeny, se však v těchto zemích liší. V Portugalsku zareagovalo na výzvu pouhých 38 % řidičů, zatímco v Řecku 50.2 %, ve Španělsku 42.2 %, v Bulharsku 42.6 % a v Německu 48.5 % majitelů. Tyto výsledky ukazují, že řada řidičů bere výrobní vady na lehkou váhu a nepovažuje jejich řešení za prioritu.

Nejnižší počet svolávacích akcí byl zjištěn ve Velké Británii (3.1 %), Belgii (3.1 %) a ve Spojených státech (3.2 %).

Vzhledem k vysokému poměru nevyřešených výrobních vad a stále se zvyšující technologické náročnosti je pro zákazníky klíčové, aby se při koupi automobilu o toto téma sami proaktivně zajímali. Měli by proto využít online databáze k prověření proběhlých svolávacích akcí, zkontrolovat provedené opravy a ujistit se u výrobce i autorizovaného servisu, že je vůz bezpečný.

Titulní foto: Depositphotos.com

You may also like...