Čína chystá omezení dovozu vepřového z EU, jako odvetu za cla na elektroauta

Čína chystá omezení dovozu vepřového z EU, jako odvetu za clo na elektroauta. Čínský krok bude „ránou“ pro zbývající české výrobce vepřového, naopak z něj bude těžit Rusko. Na Green Deal a s ním související obchodní válku EU s Čínou tak může doplatit nejen český autoprůmysl, ale také právě české zemědělství, vydělá na tom Kreml. 

Vepřové maso v Česku letos nadále znatelně zdražuje. Letos v červnu se kilogram vepřové kýty prodává v průměru za bezmála 181 korun, přičemž před pěti lety to bylo o zhruba 40 procent méně. Zdražování vepřového ale může být brzy konec, Češi by se mohli dokonce dočkat jeho výrazného zlevnění. Čína totiž včera zahájila své vyšetřování možných dumpingových cen vepřového, které dováží ze zemí EU.

Vyšetřování je odvetou za chystané výrazné navýšení cel EU na dovážená čínská elektroauta. To by mělo platit od začátku letošního července, i když například německá vláda a tamní automobilky opatření ostře kritizují. A nelze vyloučit, že Evropská komise pod tlakem Berlína ještě opatření přehodnotí.

Pokud ne, je velmi pravděpodobné, že Čína novými cly či jinými opatřeními výrazně ztíží přístup vepřového z EU na svůj obří trh. Pokud by se vývoz vepřového z EU do Číny musel mocně omezit, nebo se zcela zastavil, půjde pro producenty vepřového v EU o hotovou „noční můru“.

Vždyť Čína loni dovezla vepřové za šest miliard dolarů, tedy za zhruba 140 miliard korun, přičemž více než polovina tohoto objemu byla ze zemí EU. Pokud by klíčoví evropští producenti, zejména ze zemí jako Španělsko nebo Nizozemsko, museli ukončit či dramaticky omezit svůj vývoz do Číny, došlo by po alespoň nějaký čas k zaplavení evropského trhu jejich vepřovým, což by vytvořilo silný tlak na pokles jeho ceny, a to i v Česku. 

Ze situace tudíž mohou čelit země jako Rusko nebo Brazílie. Čína by totiž pravděpodobně výpadek v dodávkách z EU kompenzovala navýšením odbytu právě u nich.

Rusko momentálně navyšuje produkci vepřového a aktuálně se v jeho produkci stalo soběstačným. Navíc již přikročilo k uzavření smluv s čínskou stranou, jež se týkají bezpečnosti potravin.

Čínské omezení dovozu ze zemí EU navíc může být další ránou pro zbývající české producenty vepřového. Ti jsou v zásadních problémech už několik let, po něž musí čelit konkurenci ze zemí typu Španělska, Německa či států Beneluxu. Navíc se nyní stále vypořádávají s inflační krizí uplynulých let, zejména s vysokými cenami energií a jejich důsledky. Náklady českým producentům vepřového vyskočily v uplynulých několika letech více než výrobcům ve zmíněných západních zemích EU.

Navýšení cel EU na čínské elektrovozy, oznámené ve středu minulý týden, tak může poškodit nejen český autoprůmysl, ale také právě české zemědělství, zejména tedy producenty vepřového.

EU hodlá svá cla na čínské elektrovozy zvednout letos od 4. července, a to až do výše 48 procent.  Činí ta dle svého vyjádření na základě prověrky systému dotování výroby čínských elektroaut, kterou zahájila loni.

Evropská unie obrátila a přebírá Trumpovu agendu obchodních válek s Čínou, kterou dříve kritizovala, neboť ji k tomu dohání vlastní fiasko její zelené agendy, takzvaně Green Dealu. V jejím rámci natolik dusivě přeregulovala výrobu aut se spalovacími motory, v níž evropské automobilky celosvětově excelují, že evropskému autoprůmyslu zasazuje těžký úder. Evropské automobilky musí dodržovat stále striktnější emisní normy.

Zároveň EU v rámci zelené agendy tlačí na dotační podporu elektroaut, v jejichž výrobě jsou ovšem globálně úspěšné spíše čínské či americké automobilky, nikoli ty evropské. Hrozí tedy, že levná čínská elektroauta zaplaví evropský trh a ohrozí samotnou existenci některých evropských automobilek.

Brusel tak konečně zjišťuje, že se do vlastní zelenou agendou „chytnul do vlastní pasti“, že ohrožuje a poškozuje vlastní autoprůmysl, potenciálně tedy i miliony pracovních míst na starém kontinentu, zatímco na dluh, jímž zhusta financuje ony dotace, vlastně z (budoucích) peněz evropského daňového poplatníka platí už teď čínská pracovní místa a čínskou výrobu.

To je zkrátka fiasko tak zásadní, že náhle se Bruselu nepříčí dokonce ani obrácení k se k Trumpovi a jeho druhdy ostře kritizované agendě. A to i přes zmíněnou kritiku Berlína. Pokud ta tedy nebude vyslyšena, doplatí na Green Deal a jím vyvolanou obchodní válku potenciálně jak český autoprůmysl, tak české zemědělství.

Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank

You may also like...