Corsu-e nabijete na 80 procent za půl hodiny
Vypadá jako spalovací, ale je elektrická. Zvenku jen těžko rozeznáte, že se jedná o elektromobil. Kromě absence výfuku je totiž rozdíl jen v malém „e“ na B sloupku a v označení na zádi. Jinak je to skutečný incognito elektromobil tvářící se jako standardní Corsa. Opel ji záměrně unifikoval a tak na první pohled vůbec nepoznáte, zda jezdí na elektřinu, benzin či naftu.
Corsa-e je první model Oplu, který vznikl ve spolupráci s PSA. Nabízí slušný dojezd 337 kilometrů (WLTP) na jedno nabití, přičemž osmdesát procent kapacity baterie dobijete za pouhých třicet minut. Postaven je na jednotné platformě koncernu PSA, kterou využívá DS3 Crossback E-Tense stejně jako Peugeot e-208 a e-2008 i další modely skupiny Stellantis. Všechna tato auta používají stejnou platformu, do které je zabudována baterie s kapacitou 50 kWh a elektromotor uložený pod kapotou s výkonem 100 kW, který pohání přední kola a má výkon 100 kW při točivém momentu 260 Nm. Převodovka je samočinná, s pevným převodovým poměrem. Corsa-e díky tomu přináší zajímavou výbavu za přijatelnou cenu, mnohdy nižší než jiní električtí konkurenti včetně Peugeotu e-208. Ten je sice stylovější, ale zároveň dražší, o DS3 nemluvě.
Bohatá výbava na přání
Už základní verze Corsy-e za 789 tisíc Kč je hezky vybavené auto, kterému nechybí bezklíčkové odemykání a startování, dešťový senzor, rozpoznávání dopravních značek, automatická klimatizace či tempomat, nechybí ani parkovací asistent s kamerou či nouzové brzdění s detekcí chodců. Corsa-e má také ve výbavě tepelné čerpadlo pro temperování interiéru, které je energeticky úspornější.
Příplatková výbava je pak naceněná velmi příznivě – například za parkovací asistent dáte 9 tisíc Kč, za navigační systém včetně 10palcového displeje 20 tisíc Kč a stejnou částku zaplatíte i za panoramatickou střechu. Kožené čalounění vás vyjde na 30 tisíc Kč. Nevýhodou může být, že za většinu asistentů si nelze připlatit zvlášť, ale je potřeba zvolit celý balíček prvků. Pokud si ale svoji elektrickou Corsu vybavíte vším, co Opel nabízí, dostanete se na rovný milion korun.
Menší zavazadlový prostor
Akumulátory jsou umístěné v podlaze vozu za předními sedadly, a tak neubírají žádný prostor v interiéru. Prostor pro cestující je stejný jako u verzí s konvenčními motory, shodný je i rozvor 2 538 mm, který v segmentu B nepatří k největším. Kde je přítomnost akumulátorů patrná, je zavazadlový prostor. Ten má v základu 267 litrů a po sklopení sedadel 1042 litrů – o 42 litrů, respektive 39 litrů méně než s benzinovým či vznětovým motorem.
Extrémně rychlé nabíjení
V nabíjení Corsa-e zásluhou nové platformy PSA přímo vyniká a své konkurenty jasně poráží. Na rychlonabíjecích stanicích se umí dobíjet výkonem až 100 kW, což dokáží jen mnohem dražší auta. Tato skutečnost představuje velkou konkurenční výhodou oproti jiným cenově podobným i dražším elektromobilům, kde je stále standardem maximální výkon kolem 50 kW. Co mi však přišlo nepraktické, že se na displeji nezobrazuje procento nabití baterie a musíte se orientovat jen podle osmi dílků informujících o nabití.
Mnohá elektroauta předčí Corsa-e rovněž ve spotřebě. Ve městě jsem s ní jezdil mezi patnácti až šestnácti kWh/100 km, mimo město byla spotřeba ještě o něco nižší. Zato na dálnici byla hladová, na sto kilometrů jsem potřeboval téměř 20 kWh, což ani to není špatné, když si uvědomíme, že na dálnici ubývá proud rychle i všem ostatním elektromobilům.
Jízdní vlastnosti
Přes baterii s poměrně vysokou kapacitou se podařilo dostat pohotovostní hmotnost auta na 1 455 kg, což je sice o 300 kg více, než má nejsilnější zážehová varianta, ale díky elektromotoru jsou dynamické parametry u elektromobilu lepší a na stovku se z nuly dostanete za 8,1 vteřiny, tedy o 0,6 vteřiny rychleji než u nejsilnější zážehové verze. Rychleji to žádná jiná verze německého supermini neumí, e-Corsa je dokonce o vteřinu rychlejší než sourozenecký model DS 3, který je ale díky lepší výbavě těžší. Jedinou nevýhodou ve srovnání se spalovací verzí je maximální rychlost, která je omezena na 150 km/h, což je u elektrických aut kvůli dojezdu i nadměrné zátěži akumulátoru běžné.
K pocitu bezpečí za volantem přispívá početná armáda asistentů, jaká nemá v segmentu malých vozů obdoby. Ať už je to sledování mrtvého úhlu, hlídání jízdního pruhu, čtení dopravních značek či automatické přepínání dálkových světel (za příplatek dokonce bixenonových). Nechybí ale ani komfortní technologie jako parkovací asistent s kamerou.
Baterie má kapalinový tepelný management, dojezd v zimním režimu by se tak neměl snížit o více než 10 až 15 procent, což mohu potvrdit. Do Brna jsem tedy dojel na jedno nabití i v lednu, zpátky do Prahy jsem se ale už musel poohlédnout po nabíjecí stanici. Právě v zimě jsem ocenil, že má zkušební Corsa-e měla vyhřívání sedadel, volantu i čelního skla.
Opel si však nedal příliš práce s přizpůsobením navigace pro elektrický provoz. Tak například nabíjecí stanice sice v databázi jsou, ale po stisknutí tlačítka pro hledání bodů zájmu je není možné vyhledat a auto nabízí jen čerpací stanice. Při plánování delší trasy auto nenavrhuje nabíjecí stanice po cestě a nabíjecí zastávky si musíte naplánovat sami.
Electroauto versus klasika
Tady záleží na každém z nás, čemu hodlá dát přednost. Pro mnohé je rozhodující pořizovací cena, pro další dojezd a flexibilita, pro jiné zase provozní náklady, i když ty se nyní po zvýšení ceny elektřiny a poklesu ceny pohonných hmot prakticky vyrovnaly.
Text a foto: Václav Havelka