Čtyři studenti FAMU získali nominaci za nejlepší studentský film, dva budou soutěžit o Českého lva
Do finálové pětky v kategorii Cena Magnesia za nejlepší studentský film roku 2022 v rámci cen Český lev s finanční odměnou 100 tisíc korun se probojovali čtyři mladí „famáci“. Dva z nich jsou se svými filmy senzačně nominovaní i v kategorii Český lev za krátký film. Jak budou ceny rozděleny se dozvíme na slavnostním vyhlášení již 4. března v Rudolfinu.
Minulý rok studentka FAMU Diana Cam Van Nguyen slavila se svým snímkem Milý tati velký úspěch. Proměnila obě nominace na Cenu Magnesia a v kategorii Nejlepší krátký film. Slavnostní večer se uskutečnil krátce po vypuknutí válečného konfliktu na Ukrajině. Po celou dobu přenosu mohli lidé přispívat do humanitární sbírky na pomoc zasažené oblasti a naprosto nečekané gesto ze strany Diany věnující v přímém přenosu celou svou peněžitou výhru 100 tisíc korun Ukrajině, dojalo všechny přítomné.
Nominace v obou kategoriích letos získali dva studenti FAMU. Jedním z nich je Damián Vondrášek s krátkometrážním filmem Rituály, který je na Cenu Magnesia nominován již potřetí (2017 za film Vězení, 2021 snímek Hranice). Jedná se o hraný snímek zachycující problematiku dětských gangů. „Se scenáristou Lukášem Csicselym jsme narazili v médiích na články o tom, že se v posledních letech v Česku formují dětské gangy. Náš film vychází z přijímacích rituálů, které musí noví členové podstoupit, aby si vysloužili místo v gangu. Při psaní scénáře jsme se pak opírali o rešerše, ale zajímavé bylo, že finální scénář, na kterém jsme pracovali víc než rok, nakonec dětští neherci nikdy neviděli. Děj jsem jim vysvětloval pouze slovně a nechával jsem je, aby repliky navrhovali sami tak, aby to pro ně bylo co nejpřirozenější,” popisuje vznik filmového příběhu.
Nominacemi ve dvou zmíněných kategoriích se může pyšnit také Martin Kuba s filmem Vinland. Námět vzešel z autorovy osobní zkušenosti: „Vedle našeho domu bývala stavba, na které pracovala skupina dělníků z Ukrajiny, od pohledu šikovných a dobrých chlapů. Čas od času je tam jezdil terorizovat jejich ruský šéf. Jednou v noci nás vzbudil štěkot psů; dělníci se amatérsky pokusili vykrást dům sousedů, kteří se nečekaně vrátili domů. A já stál u okna a říkal si, co mohlo tyhle táty od rodin a očividně skvělé lidi přimět k něčemu takovému a jak zoufalí museli v té situaci být? Při psaní scénáře jsem pak bydlel na dělnické ubytovně a na dalších příbězích a věcech, které jsem měl možnost sám vidět, je Vinland z velké části založený.”
Dalším studentem FAMU ve finálové pětici je Jan Hecht se snímkem Atestace. Jan pochází z rodiny lékařů, všudypřítomné prostředí zdravotnictví tak ovlivnilo i jeho tvorbu. Ve filmu Atestace se inspiroval skutečným příběhem a upozorňuje v něm na alarmující situaci v českém zdravotnictví.
Čtvrtý nominovaný Francesco Montagner s filmem Asterión pochází ze severní Itálie. Přestože žije v Praze již 8 let, stále v něm – jak sám říká – zůstávají určité prvky, které tvoří jeho identitu; pozitivní i negativní, se kterými se snaží vypořádat prostřednictvím svých filmů. „Určitě mě jako chlapce ovlivnila výchova v kultuře, kde má maskulinita mnoho podob – často negativních. Tento vliv se pak promítl i do mých filmů. Myslím, že je nemožné se úplně oddělit od místa, kde má člověk kořeny,” vysvětluje Francesco. Nápad pro Asterión vzešel z autorovy touhy prozkoumat v dílech různé formy maskulinity. „Co se inspirací týče, je jich vždy mnoho. Děkuji FAMU a Katedře dokumentární tvorby za podporu radikálních děl a tvůrčí svobodu, kterou jsem v tomto kontextu vždy měl,” dodává.
Cena Magnesia je pro mladé tvůrce pomocným krokem vpřed v jejich filmové kariéře. To potvrzuje i Vondrášek, který v tuto chvíli dokončuje studium režie na FAMU. „Film se díky nominaci na Cenu Magnesia dostane do širšího povědomí veřejnosti a publikum si tak k němu může snáze najít cestu, což je u krátkého filmu velmi důležité, protože jejich život bývá poměrně krátký. To mi na této ceně přijde nejhodnotnější a jsem moc rád, že Akademie (ČFTA) spolu s Magnesií studentskou tvorbu takto dlouhodobě podporují. I díky tomu se úroveň studentské tvorby u nás neustále zvedá a filmy pak bodují na zahraničních festivalech, což je pro naši kinematografii skvělá vizitka a velký příslib do budoucna,” říká.
Ze stejného důvodu se o Cenu Magnesia uchází i Jan Hecht: „Film jsme společně s producentem Markem Dusilem přihlásili do Ceny Magnesia především pro její prestiž, neboť v kategorii studentských filmů nemá v Česku konkurenci,“ vysvětluje.
Finanční odměna 100 tisíc korun, kterou si vítěz odnese, může hrát určitou roli v realizování jejich dalších projektů, již nyní se rodí další plány a díla. Vondrášek chystá celovečerní debut, podobně je na tom Jan Hecht, který připravuje hraný debut o dětské paliativní péči viděný jinou optikou než dosud uvedené snímky. „Vítězství nám hlavně pomůže dát vědět zprávu o tom, že je zde nová zajímavá generace filmařů,” dodává Hecht.
Velké plány má i Martin Kuba: „Pokud bychom měli to štěstí a mezi tolika skvělými filmy vyhráli, mohlo by to snad alespoň trochu usnadnit cestu k dofinancování celovečerního debutu, který plánujeme točit příští zimu 2024. Už jsme měli štěstí na podporu od našeho Státního fondu kinematografie a slovenského Audiovizuálního fondu, kterým tímto také moc děkujeme. Pokud situace jen trochu dovolí, rádi bychom z podstatné části točili na Ukrajině, které se téma filmu opět hodně dotýká,” prozradil své budoucí plány.
Francesco Montagner chce svou tvorbu pro změnu směřovat do oblasti dokumentárního a experimentálního filmu. „Cena Magnesia je určitě nejprestižnější z cen krátkých filmů v ČR a pomohla už mnoha mladým autorům mé generace prosadit se a dát o sobě vědět nejen v Česku, ale i ve světě,“ vysvětluje, proč svůj film do nominací přihlásil.
Nominované snímky bude možné zhlédnout na platformách FAMU Films, DAFilms a KVIFF.tv