Čtyřicáté narozeniny Citroënu 2CV Charleston
Před čtyřiceti lety představil Citroën na pařížském autosalonu model 2CV 6 Charleston. Jednalo se o speciální edici 8 000 kusů vozů pojmenovanou „Charleston“ za cenu 24 800 franků. Elegantní a současně nekonvenční 2CV 6 Charleston ztělesňoval nejvyšší úroveň provedení a výkonu, jaký kdy Citroën 2CV nabízel a po modelu Spot z roku 1976 byl druhým modelem, který naskočil na vlnu nového fenoménu, jímž byly limitované série.
Nádech veselosti a elegance
Charleston 2CV 6 nabízel veškeré kouzlo a jednoduchost modelu 2CV, k němuž ladně a nenásilně dodal další nádech veselosti a elegance. Měl nenapodobitelnou dvoubarevnou kapotu s jasně oddělenými barevnými plochami, příjemně zaoblenou a připomínající linie prototypu 2CV z roku 1939. Tmavší odstín pokrýval spodní část karoserie, blatníky a střechu až po horní část čelního skla. Světlejší odstín se objevoval na dveřích kufru, kapotě, dveřích, liště kolem čelního skla a na kolech. Horní zaoblenou část oken kopírovaly dvě bílé lišty a nad nimi se táhnul pochromovaný okraj. Limitovaná edice Charlestonu byla opatřena světlomety v odstínu červená Delage, sériové modely měly světlomety chromované.
Jednoduchý interiér
Přístrojová deska byla převzatá od verze 2CV 6 Club, měla velký otáčkoměr a obdélníková tlačítka pro aktivaci stěračů a výstražných světel a kontrolku hladiny brzdové kapaliny. Vůz byl opatřen jednoramenným volantem, který byl od roku 1976 montován do vyšších verzí 2CV. Vepředu měl dvě sluneční clony, z nichž jedna byla vybavena kosmetickým zrcátkem pro spolujezdce. Vnitřek dveří byl pokryt šedou tkaninou, kolem kliky byla černá plastová lišta se zabudovaným držadlem pomáhajícím při zavírání a za lištou se ukrýval uzavírací systém. Pro 2CV 6 Charleston v limitované edici bylo typické čalounění „Pieds de Coq“ („kohoutí stopa“)“, zatímco čalounění v sériové verzi bylo šedé s kosočtverečným prošíváním.
Spolehlivý motor
Na rozdíl od modelů 2CV 6 Club a Spécial u Charlestonu chyběla odstředivá spojka. Při uvedení na trh ani během celé kariéry vozu nezaznamenala motorizace tohoto modelu žádné významné změny. Vůz byl nabízen s motorem A06/635 o objemu 602 cm3 s výkonem 29 k DIN při 5750 ot./min. Dvanáctivoltové elektrické zařízení zahrnovalo alternátor 28 A spojený řemenem ke kladce pohánějící devítilopatkovou vrtuli chladiče. Odpružení reagovalo s předními a zadními koly vybavenými spirálovými pružinami. Brzdy byly bubnové vpředu i vzadu a ovládaly se jedním hlavním válcem.
Úspěch limitované série
Limitovaná série byla natolik úspěšná, že se z ní stala série nelimitovaná: V továrně v Levallois byla spuštěna sériová výroba a vůz se stal součástí standardní nabídky Citroën. Původní provedení červená Delage/černá doplnila v červenci 1982 varianta žlutá Helios/černá, kterou o rok později nahradila verze ve dvou odstínech šedé, šedá Nocturne/šedá Cormoran. Od roku 1988 se Charleston vyráběl v portugalském Mangualde, kde také v roce 1990 sjel z výrobních linek poslední vůz. Byl to 5,114.969 vůz 2CV, který byl přezdíván jako „kachna“, jež zůstává ikonou automobilové historie.
Mezi sběrateli stále ceněný
Dnes je pojízdnou verzi vozu 2CV Charleston v dobrém stavu možné prodat za 14 500 € v případě původní limitované série a za 10 500 €, pokud jde o sériovou verzi. Charleston si můžete pořídit levněji a to v lifestylovém butiku Citroën buď ve formě třípalcové miniatury za 5 € nebo klíčenky za 4 €. Charleston je i zde oblíbený: jedna z pěti prodaných miniatur 2CV je právě Charleston.
Text: Bohumil Brejžek
Foto: archiv Citroën