Cvičný letoun Aero L-39 Skyfox získává uznání pilotů v Čechách i v zahraničí

Český cvičný letoun L-39 Skyfox z Aero Vodochody získává pozitivní hodnocení přímo ze vzduchu. Piloti z Česka, Vietnamu i Maďarska oceňují technologickou vyspělost a uživatelskou přívětivost. Moderní kokpit, virtuální simulace a schopnost zvládnout různorodé mise podle nich dělají z tohoto stroje ideální platformu pro přeškolení i pokročilý výcvik pilotů. 

„Zkušenosti našich zákazníků, především pilotů, jsou pro nás nenahraditelné. Jejich pozitivní ohlasy z praktického provozu jsou cenným osvědčením, že Skyfox splňuje vysoké nároky moderního leteckého výcviku a zároveň potvrzují jeho kvality i pro budoucí zákazníky. Díky zpětné vazbě můžeme neustále zdokonalovat nejen samotný letoun L-39 Skyfox, ale také celou výcvikovou platformu, kterou nabízí,“ říká Viktor Sotona, předseda představenstva a prezident Aero. 

Efektivní přeškolení i instruktorský výcvik

Praktický výcvik pro piloty Centra leteckého výcviku Pardubice státního podniku LOM Praha probíhal na letišti ve Vodochodech v několika fázích. První etapa zahrnovala 12 letových hodin určených pro přeškolení pilotů na funkci velitele letounu (PIC), dále byly provedeny 3 letové hodiny na noční kvalifikaci. Následovalo dalších 9 hodin věnovaných instruktorskému výcviku včetně 1 letové hodiny na noční lety a jedna hodina byla určena k seznámení s provedením Functional Check Flight (kontrolní let prokazující funkčnost) ověřovacího záletu letounu, který absolvuje zalétávací pilot. V průběhu instruktorského výcviku piloti létali ze zadního kokpitu, kde se místo pilotáže zaměřovali na výcvik budoucích žáků.

„Letoun L-39 Skyfox je živý a skvěle reaguje na změny řídicích pák, což usnadňuje přesnou pilotáž. Pokročilá avionika umožňuje přívětivější létání ve složitých povětrnostních podmínkách či snížené viditelnosti,“ popisuje zkušenosti z kokpitu pilot-instruktor pardubického Centra leteckého výcviku Tomáš Merta. 

Moderní technologie, lepší výkonnost a přívětivost pro piloty

Letoun L-39 Skyfox je vybaven full glass cockpitem se dvěma velkými displeji, průhledovým displejem a systémem HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick). Nechybí ani moderní výstroj pilota, jako jsou anti G kalhoty či moderní letecká vesta. Virtuální výcvikový systém (VTS) navíc umožňuje simulaci komplexních bojových scénářů bez nutnosti dalšího letounu ve vzduchu. Piloti si během praktického výcviku osvojili nejen základní a pokročilé pilotní techniky, jako jsou akrobatické manévry nebo létání podle přístrojů ve dne i v noci, ale také taktické létání včetně útoků na pozemní cíle a vzdušných soubojů. 

„Simulace virtuálního radaru nebo bojových cílů přináší obrovskou výhodu. Díky modernímu kokpitu a systémům jsme schopni zvládnout komplexní scénáře rychleji než dříve. Je to velká výhoda a L-39 Skyfox tak umožní snadnější přechod pilotů na stíhací letadla 4. a 5. generace,“ uvádí Tomáš Merta a dodává: „Skyfox je nejen technologicky pokročilý, ale také uživatelsky příjemný. Díky novému motoru je letoun výrazně živější a umožňuje akrobatické manévry i ve větších výškách nad 4 000 metrů.“

Pozitivní mezinárodní zkušenosti: Vietnam i Maďarsko

Vietnamské letectvo má velké a dlouholeté zkušenosti s letouny L-39 Albatros, na které současní piloti navazují. Pomáhají jim k tomu například prostředky pro pozemní výcvik pilotů, počítačem podporovaný učební systém nebo simulátor kabinových postupů a Full Mission Simulátor. Přeškolení vietnamských pilotů na L-39 Skyfox včetně výcviku instruktorů bylo zahájeno školením první skupiny pilotů v rozsahu přibližně 250 letových hodin a 350 vzletů.

„Během letových dnů bylo prováděno až 6 letů denně v teplotách dosahujících ke 35°C a při místní vysoké vlhkosti, na což jsou však naše letouny připravené a zvládají různorodé i extrémní klimatické podmínky našich zákazníků,“ vysvětluje Petr Doubek, ředitel výcvikové organizace Aero, k výcviku pilotů přímo ve Vietnamu. „V současné době bude zahájeno typové přeškolení druhé skupiny pilotů, na které naváže fáze advanced training, během kterého se vietnamští piloti hlouběji seznámí s využitím letounu pro náročnější úkoly jako jsou např. formační lety, lety v nízkých výškách a prohloubení dovedností ve vysoké technice pilotáže. Po odlétání stovek hodin si piloti pochvalují průhledový display (Head-Up Display), výjimečný výhled z kabiny, schopnosti avioniky, akceleraci motoru a celkové letové vlastnosti cvičného letounu L-39 Skyfox,“ tlumočí praktické zkušenosti vietnamských pilotů Petr Doubek.

Maďarští piloti mají též pozitivní zkušenosti s předchůdcem letounu Skyfox, a tak k prvnímu letu přistupovali s velkým očekáváním. „Naši piloti mají s předchůdcem tohoto letounu bohaté zkušenosti. Tentokrát však usedli do kokpitu s nadšením, protože mohli vzlétnout s nejmodernější verzí Aero L-39 Skyfox. První nalétané hodiny pro ně znamenaly mnoho příjemných zážitků,“ shodli se ve svém hodnocení zahájeného letového výcviku zástupci maďarských vzdušných sil. 

Proškolení pilotů a pozemních specialistů na letoun L-39 Skyfox obsahuje i teoretickou výuku, během níž se účastníci seznamují s technickým řešením jednotlivých systémů letounu a provozními postupy. Výuku vedou certifikovaní lektoři a specialisté Aero, včetně specialistů z vývojového oddělení a tovární piloti-instruktoři. Přeškolení a výcvik v současnosti absolvují piloti maďarských vzdušných sil, obdobně tímto procesem prošli i piloti vietnamských vzdušných sil a piloti Centra leteckého výcviku LOM Praha, kteří budou provádět výcvik pilotů Vzdušných sil Armády České republiky.

Letoun L-39 Skyfox je zcela nová multifunkční moderní platforma, která je schopná pokrýt více funkcí, od výcviku pilotů až po lehké bojové a průzkumné mise. Skyfox představuje nejefektivnější stroj ve své třídě, dostupný v západní i východní konfiguraci a certifikovaný podle předpisů EU a NATO. Tato všestranná technologická platforma propojuje moderní simulační technologie a pozemní výcvikové systémy. Český cvičný letoun L-39 Skyfox nabízí inovativní spojení moderní avioniky, výkonného proudového motoru a vynikajících letových vlastností, což z něj dělá vhodnou volbu pro všechny fáze výcviku pilotů letounů 4. a 5. generace, průzkum i lehké bojové mise zaměřené na spolupráci s různými pozemními složkami armády.

You may also like...