Cyklodepo na Florenci se zařadilo mezi nejekologičtější evropské projekty. Další se chystá na Andělu
V listopadu loňského roku bylo na pražské Florenci otevřeno první městské cyklodepo určené pro rozvoz zásilek po centru města na nákladních elektrokolech. Teď se dostalo mezi nejlepší evropské projekty Eurocities Awards 2021 v kategorii Zero pollution. Praha v návaznosti na úspěšnost depa chystá další na Andělu, jehož provoz bude zahájen toto září.
Z cyklodepa na Florenci, které funguje od listopadu loňského roku, rozvezli kurýři přes 50 000 zásilek a najezdili více než 23 000 km. Praha se tak rozhodla pilotní projekt podpořit i nadále. Nově k němu přibude cyklodepo na Smíchově, které umožní firmám soustředit se primárně na Prahu 5 a okolí.
„Trend v počtu doručených zásilek během fungování cyklodepa na Florenci potvrdil náš předpoklad: je to důležitý projekt, má smysl pokračovat a nadále ho rozvíjet. Taky se oprávněně dostal mezi nejlepší evropské projekty Eurocities Awards 2021 v kategorii Zero pollution. Proto v září zahájíme provoz dalšího cyklodepa, které umístíme u Anděla. Naše dosavadní zkušenost v Praze ukazuje, že mikrodepa v centru měst přispívají k zefektivnění logistiky, aby zboží dorazilo vždy z co nejkratší vzdálenosti. Jinými slovy čím více dep budeme mít, tím lépe bude celý systém fungovat. Na obou depech spolupracujeme s největšími logistickými hráči na trhu, kteří v tomto projektu stejně jako hlavní město vidí obrovský potenciál a uvědomují si, že efektivní logistika je základem zdravého města. Zapadá to do celkové vize dopravy v centru, kdy se mu snažíme ulevovat od emisí, hluku a tranzitní dopravy. Rozhýbali jsme sněhovou kouli moderní logistiky v Praze a spolupráci budeme nadále prohlubovat,“ komentuje Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.
Udržitelnost projektu oceňuje evropská soutěž Eurocities Awards 2021, kde se cyklodepo na Florenci dostalo mezi tři nejlepší projekty v kategorii Zero pollution. O prvenství bojuje s projekty De Energiecentrale z belgického Ghentu a Recyclerie des moulins z francouzského Nice. V říjnu tohoto roku pak bude vyhlášen vítěz soutěže.
„Cyklodepo na Florenci se osvědčilo, funguje skvěle, o čemž vypovídají také ujeté kilometry kurýrů, a proto jsme se s kolegy rozhodli pro umístění nového cyklodepa na levém břehu Vltavy na Andělu. Jsem rád, že toto řešení dává logistickým firmám smysl a že společně hledáme řešení vedoucí ke snížení emisí i hluku primárně v hustých ulicích v centru,“ říká Petr Hlaváček, I. náměstek primátora pro oblast územního rozvoje.
Praha se rozhodla ještě letos zprovoznit nové cyklodepo na Smíchově, jehož centrální lokalita je dobře dostupná pro dodávky, které zde budou překládat zboží. Nové depo se totiž nachází přímo pod Městským okruhem. Kurýři tak mohou jednoduše obsloužit i druhý břeh řeky.
Mezi firmami v novém depu na Smíchově bude část firem z depa Florenc, dále přibudou firmy, pro které již nebylo místo na Florenci, i několik úplně nových zájemců. Součástí depa tak budou společnosti DoDo, WEDO CZ, Dámejídlo.cz, Zásilkovna, DHL Express, PPL, Velká pecka a Direct Parcel Distribution. Mikro depo Anděl přibližně zdvojnásobí počet udržitelně doručených balíků v Praze s využitím elektrických nákladních kol.
„Pro Prahu je využívání nákladních elektrokol obrovským krokem k udržitelnému městu. Těší mě, že můžeme jít příkladem i dalším evropským metropolím v ekologickém zásobování města. Další oblastí s potenciálem pro udržitelnou dopravu a životní prostředí je také nákladní železniční doprava, a proto se plány města zaměřují i tímto směrem,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
Projekt cyklodepa je v souladu se studií Citylogistiky. Kompletní správu a provoz cyklodepa má na starosti Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s., která také vybuduje nové depo na Smíchově. Provoz bude zajištěn ve stejném režimu, ve kterém fungoval pilotní projekt.