Daniela Mrázková pokřtila v galerii Czech Photo Centre svoji novou knihu
Historička a teoretička fotografie Daniela Mrázková představila v galerii Czech Photo Centre svou nejnovější knihu Příběhy slavných fotografií – skrytá tvář historie.
Jak a za jakých okolností vznikl snímek prvního paparazzo, anebo fotografie smutné Marilyn, která je – obvykle v rozzářené podobě – od poloviny minulého století podnes vzrušujícím erotickým symbolem? Proč na svém nejznámějším portrétu slavný fyzik Einstein vyplazuje jazyk? A velký politik Churchill se tváří rozzuřeně?
„Je vrcholně vzrušující prožívat historii prostřednictvím zastavených okamžiků. Zvlášť, máme-li možnost poznat i to, co na nich vizuálně zachyceno není – to, co je skryto za nimi“, říká autorka knihy Daniela Mrázková.
Kniha vznikla ke 182. výročí vynálezu fotografie. Za tu dobu vznikla celá řada obrazů ztělesňujících významné události, jevy a osobnosti, které se staly součástí kolektivní lidské paměti. Jsou neoddělitelnou částí našeho vědomí, jakousi kapesní příručkou historie – ať už si pamatujeme jména jejich autorů nebo ne. Navíc mají tyto slavné snímky svou další, skrytou tvář. Jsou to jejich příběhy. Příběhy stejně fascinující, jako snímky samy. Některé z nich tato kniha vypráví. Sestavené do časové chronologie od konce předminulého století po současnost jsou novou, málo známou či zcela neznámou podobou historie.
Kniha volně navazuje na populární publikaci Příběh fotografie z roku 1985, která je dodnes nejen poutavým čtením, ale i vyhledávanou učebnicí.
Knihu otevírají rozhovory s pěti významnými světovými fotografy (Don McCullin, Arnold Newman, James Nachtwey, Yousuf Karsh, Lennart Nilsson), jejichž jména naznačují, že mají čtenáře uvést do samého centra vrcholné fotografovy práce – do sfér, v nichž fotografie hraje své základní role: osobně zaujatého svědka, tvůrčího umělce a nástroje poznání.
Páteří publikace je 66 příběhů známých fotografií z čehož 16 příběhů patří českým autorům. Příběhy vypráví o tom, co je za rámcem obrazu. Jejich časový záběr sahá od evropské přistěhovalecké horečky do Nového světa v devadesátých letech 19. století až po koronavirovou apokalypsu počátku dvacátých let 21.století. Každý z těch příběhů rozkrývá historické pozadí i konkrétní okolnosti vzniku citovaného snímku, často i jeho dopad na společnost, na osud aktérů i samotného autora.
Autorka knihy se na konkrétních příkladech dotýká i celé řady etických, psychologických a sociologických otázek, zamýšlí se i nad tím, jak sociální média a jejich vliv na společnost v současné době fotografii mění a klade si otázky zaměřené k budoucnosti média. Ve svém úhrnu je tato kniha, stejně jako autorčin někdejší Příběh fotografie, strhujícím literárně obrazovým esejem, tentokrát především o tom, co je za fotografickými obrazy skryto. Co je málo či zcela neznámou tváří historie.
Foto: Livio Zanotto