Děti se vrací ze škol s bolavými zády. Nejsou zvyklé na sezení v lavicích a zátěž školní brašny
Dopadů, které má na svědomí covid je opravdu požehnaně. Některé byly zřejmé již při začátku pandemie, jiné vyplývají na povrch postupně. Jedna z věcí, které většinu českých rodičů asi nenapadlo řešit, byla zátěž školní brašny jejich ratolestí. Již po skončení prvního měsíce nového školního roku tak u nás rapidně přibylo dětí, které trápí akutní bolesti zad způsobená atrofovanými svaly či špatnými návyky, které si během pandemie při nesprávném sezení osvojily.
Většina Čechů si neuvědomila, že z důvodu dlouhotrvající pandemie svou klasickou fyzickou zátěž nemusí zvládnout jako v předchozích letech. Češi se tak vrátili z dovolených s poškozenými zády, bolestmi či dokonce s úrazy. Ty byly často způsobené atrofovanými zádovými svaly a především špatnými návyky při sezení, které si lidé osvojili na home-office během uplynulého roku.
Stejná situace začala platit o to více pro české děti a mládež. Sotva skončil první školní měsíc po prázdninách, potýká se spousta rodičů s obdobnými stížnostmi svých potomků v podobě bolavých zad. Ty jsou způsobeny nejen tím, že žáci a studenti nejsou zvyklí dlouhému sezení ve školních lavicích, ale také na váhu učebnic, notebooků a dalších školních pomůcek, kterou s sebou na vyučování nosí. „Je evidentní, že drtivá většina rodičů si neuvědomila, že dlouhodobý výpadek školní docházky může mít negativní dopady nejen na chybějící znalosti a dovednosti získané ve škole, ale i na zdraví dětí. Zádové svaly jsou jedním ze základních pilířů držení těla, který člověk využívá častěji, než by sám dokázal odhadnout“ říká Jaroslav Vosmík, ředitel společnosti MODESK a dodává: „Pokud děti při online výuce využívaly v drtivé většině případů například pohovku nebo dokonce probíhaly online vyučovací hodiny na notebooku z postele, není divu, že se potýkají s nemalými problémy.“
Špatné držení těla u dětí a mládeže způsobilo v mnohých případech ochabnutí svalů a osvojení špatných návyků. Atrofii svalů u dětí podpořila i absence fyzického zatížení v podobě nošení školní brašny. „Na první pohled se může zdát, že se jedná o drobnost. Opak je pravdou. Nošení školní tašky, které může průměrně činit v rámci cesty do školy a nazpět zhruba hodinu času, je ideálním tréninkem pro každého žáka či studenta. Obzvláště, když tuto proceduru opakuje pět dní v týdnu“ vysvětluje Vosmík a zakončuje: „Současně s tělem navíc trpí i psychika. Bolavá záda při výkonu práce způsobují klesající koncentraci, ale zejména mohou donutit člověka přímou úměrou ke špatnému sezení, což umocní jeho problémy.“