Dotační výzva Digitální podnik poskytne vybraným firmám dotaci na podporu digitalizace

Ministerstvo průmyslu a obchodu spouští novou dotační výzvu zaměřenou na podporu digitalizace firem. Jejím hlavním cílem je poskytnout finanční prostředky malým a středním podnikům mimo území hlavního města Prahy, aby mohly investovat do moderních digitálních technologií a zlepšit svou tržní konkurenceschopnost. Příjem žádostí o dotaci proběhne v termínu od 15. července 2024 do 31. března 2025.

David Strejc

O dotační výzvu na podporu digitalizace mohou zažádat podniky do 249 zaměstnanců, přičemž musí mít uzavřená alespoň 2 účetní období. Dotace může firmám významně pomoci s implementací moderních technologií, jako jsou například AI agenti. Ti dokáží automatizovat řadu procesů, zvýšit efektivitu práce a v konečném důsledku přispět k vyšším ziskům. Investice do AI se tak firmám rychle vrátí,“ říká David Strejc, odborník a aktivista v oblasti umělé inteligence z AutoERP.  

Mezi podporované projekty patří:

  • Zavádění nových digitálních systémů a softwaru
  • Modernizace IT infrastruktury
  • Zvyšování úrovně kybernetické bezpečnosti
  • Školení zaměstnanců v digitálních dovednostech
  • Implementace interní konektivity a komunikačních systémů

Jana Večerková

Firmy mohou získat až 60 % způsobilých výdajů na projekty digitalizace. Pro malé podniky je určena maximální podpora ve výši 60 %, pro střední podniky pak 50 %. Minimální částka projektu musí činit 2,5 milionu Kč. Tato podpora poskytne firmám potřebné finanční prostředky k realizaci projektů, které by jinak byly pro mnoho podniků finančně nedostupné. Oceňuji komplexní přístup dotace, která se nezaměřuje jen na technologie, ale i na lidský faktor, čímž klade důraz na dlouhodobou udržitelnost digitální transformace,“ sděluje Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů programování  Coding Bootcamp Praha.

Možná úskalí

Navzdory významné finanční podpoře existují i rizika a úskalí, na která by firmy měly být připraveny. Zásadním faktorem úspěšného projektu je pečlivé plánování a jasná vize, jak budou nové technologie integrovány do stávajících procesů. Je potřeba si uvědomit, že bez důkladného plánování může dojít k překročení rozpočtu nebo k implementaci technologií, které neodpovídají potřebám firmy.

„Projekt by měl vycházet z reálných potřeb firmy a přinášet jí dlouhodobé benefity, ne být realizován jen kvůli získání dotace. Je nutné počítat s administrativní náročností přípravy žádosti i následné realizace a vykazování projektu. Klíčové je správně nastavit parametry projektu – jeho rozsah, rozpočet i časový harmonogram. Firma by měla mít jasnou představu, jak nově pořízené technologie a systémy, včetně AI agentů, využije a jak přispějí k jejímu rozvoji,“ upozorňuje David Strejc. Dále je důležité zvážit dlouhodobou udržitelnost a údržbu nově zavedených systémů.

Jak požádat o dotaci?

Podávání žádostí bude probíhat elektronicky prostřednictvím portálu Ministerstva průmyslu a obchodu. Žadatelé musí předložit detailní projektový plán, který zahrnuje technické specifikace, rozpočet a časový harmonogram. Hodnotící komise pak bude přihlížet k inovativnosti projektu, jeho udržitelnosti a dopadu na zvyšování konkurenceschopnosti žadatele.

V případě dlouhodobé udržitelnosti nově zavedených systémů je potřeba dohlédnout na lidský faktor a nastavení společné vize a strategie spojené s modernizací. „Pokud jde o interně implementované změny, tak je důležité proškolení všech relevantních zaměstnanců. Pokud jde o externě implementované změny, tak je důležitá si vybrat spolehlivé dodavatele pro bezproblémovou dlouhodobou údržbu a updaty těchto technologií,“ uzavírá Jana Večerková.

You may also like...