Praha představila studii Drážní promenády a liniového parku pro chodce, běžce, bruslaře a cyklisty. Bude čtyři kilometry dlouhou spojnicí Vršovic a Strašnic v trase zrušeného železničního koridoru benešovské trati. Poslouží všem Pražanům k dopravě, rekreaci i sportu. Usnadní a urychlí pohyb na území městské části Praha 10 a vytvoří nové cesty územím. Promenádu obklopí liniový park, propojí ji tři nové mosty a nová místa pro trávení volného času, rekreaci a kulturu. Zároveň se místu zanechá jeho původní železniční historie.
„Získáme nová bezbariérová místa pro setkávání a společenské a kulturní aktivity pro všechny bez rozdílu věku a možností pohybu. Drážní promenáda naváže na existující síť ulic a na současné stezky a cesty, ve Vršovicích například podél Botiče. Pražanům nabídne dostatek místa pro vycházku, jízdu na kole nebo bruslích mimo silniční provoz. Je to výhra pro všechny,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
„Opuštění železniční trati je jedinečnou možností k vytvoření nejen vlastní drážní promenády, ale širšího liniového parkového prostoru. Kromě zlepšení prostupnosti tak získáme nové a tolik potřebná místa pro setkávání a trávení volného času v přírodě, která naší městské části v těchto lokalitách tolik chybí,“ řekla starostka městské části Praha 10 Renata Chmelová.
„Projekt Drážní promenády v sobě snoubí respekt k historické stopě původního železničního využití se soudobou architekturou veřejného prostranství. Bezpochyby se stane novou páteří veřejného života v městské části a oblíbeným cílem pro Pražany, s nadsázkou jí proto říkáme „Nová pražská High Line“. Trasa promenády vede i územím, kde předpokládáme novou výstavbu. Doufám, že kvalita, kterou přináší Drážní promenáda, se otiskne i do budoucích projektů v jejím okolí a že městská investice do veřejného prostranství nastaví kvalitativní laťku pro přestavbu přiléhajících brownfieldů a proměnu čtvrti,“ připojil náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.
Drážní promenáda propojí klidné rezidenční lokality s parky, sportovišti, zastávkami veřejné dopravy a současně zachová genius loci původního místa. „Z každého období železniční historie něco zachováme pro další generace. Po cestě budou k vidění původní části kolejiště, osvětlovacích věží, pražců a návěstidel. Podél promenády zůstane historický kamenný podchod z 19. století, nýtovaný most z roku 1918 nebo lávka nadchodu u zastávky Praha – Strašnice z třicátých let 20. století i část nástupiště z druhé poloviny 20. století.Propojili jsme různé inspirace z newyorské High Line, pařížské Promenade plantée s nizozemskými cyklistickými dálnicemi a německými městskými parky z železničních brownfieldů v jednom. Praha bude mít zase o jeden světový unikát navíc,“ doplnil náměstek Scheinherr.
Drážní promenáda se stane zelenou bezmotorovou páteří Vršovic a Strašnic. Jeden pás o šířce čtyři metry bude rozdělený do dvou pruhů a umožní pohodlné cestování rychlejším cyklistům a bruslařům v obou směrech. Druhý směrově smíšený pás bude věnovaný chodcům. Jeho šířka bude 3.2 metru a od rychlého cyklistického pásu jej bude podle konkrétního místa dělit necelý metr zeleného pásu, tartanu nebo původní koleje. Podél vnějších stran bude souběžná síť doplňkových nezpevněných pěšin a cest pro chůzi či běh na měkčím povrchu.
Drážní promenádu bude obklopovat liniový park. V něm vznikne řada míst pro trávení volného času. Z těch větších lze zmínit prostranství u strašnické zastávky nebo lokalitu u Edenu, která má potenciál stát se obdobou karlínského Přístavu 18 600. Podél promenády budou samozřejmě i menší lokální odpočívadla. Pražané se mohou těšit na souvislý park mezi stávající přírodními oblasti a dalšími lokalitami Prahy 2, 4, 10 a 15. Základem krajinného propojení bude především ochrana stávajících stromů a porostů, a jejich doplnění loukami, trávníky a středovým pásem vegetace promenády. U přístupů na Drážní promenádu a u odpočívadel se vysadí nové stromy.
„Momentálně jsme ve fázi hotového konceptu dokumentace pro územní rozhodnutí, který vychází z představené studie. Plán je v příštím roce získat územní rozhodnutí, v roce 2022 stavební povolení, vysoutěžit zhotovitele a zahájit stavbu. Nejpozději v roce 2024 by měli Pražané moci začít využívat zelenou bezmotorovou páteř území Prahy 10,“ dodal Adam Scheinherr.
Zdroj: studie Drážní promenáda & liniový park – Tomáš Cach + TERRA FLORIDA + Petr Tej
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.SouhlasímOdmítnout vše