DS 4: Luxusní kompakt na českém trhu
V polovině ledna představilo české zastoupení francouzské automobilky DS českým novinářům svůj nejnovější a zároveň stěžejní model DS 4. Byli jsme přitom a tak se s vámi můžeme podělit o první dojmy, jakými na nás toto auto zapůsobilo.
Auto pro muže, ženy nebo firmy?
Ředitelka značky DS v České republice Martina Bedrnová řekla, že agresivní design vozu předurčuje DS 4 jako mužské auto s tím, že „v evropském kontextu jsou cílovou skupinou muži lehce nad třicet let“. Zároveň však uvedla, že „evidujeme i značnou poptávku ze strany žen“. DS 4 se může vyprofilovat i jako flotilové auto, když pro firemní zákazníky připravilo velmi lákavou a výhodnou nabídku operativního leasingu začínající už na 8.426 korunách měsíčně bez DPH při tříletém používání a ročním nájezdu 20.000 kilometrů. „Letos očekáváme šedesát prodaných DS 4,“ doplnila Martina Bedrnová s tím, že značka DS roste v České republice meziročně přibližně o padesát procent, když v loňském roce se u nás zaregistrovalo 140 vozů DS.
Konkurent Audi, BMW a Mercedesu
Nová DS 4 se řadí mezi takzvaná prémiová auta segmentu nižší střední třídy C. Jejími nejbližšími konkurenty proto budou modely Audi A3 Sportback, BMW řady 1 nebo Mercedes-Benz A. Tomu odpovídá i její základní cena 720 tisíc korun za specifikaci 1.2 PureTech 130 EAT8 Bastille. Auto disponuje už ve standardním provedení osmistupňovou automatickou převodovkou, poměrně dynamickým motorem, a slušnou standardní výbavou. Ta je laděna pro nejrůznější typy řidičů, když nechybí speciální linie pro milovníky luxusu (Rivoli), sportovnosti (Performance Line) i pseudo SUV (Trocadero Cross a Rivoli Cross). Má kompaktní délku 440 centimetrů při výšce pouhých 147 a šířce 183 centimetrů, s velkými koly o průměru 72 cm (ráfky až 20 palců).
Impozantní vzhled
Už základní provedení má například zapuštěné kliky do karoserie nebo na palubní desce neviditelné výdechy ventilace. Standardem jsou full LED světlomety, přičemž v nejvyšších výbavách jde navíc o světlomety LED Matrix umožňující díky patnácti vypínatelným LED modulům mít v noci neustále zapnutá dálková světla bez oslňování ostatních aut nebo přisvěcování do zatáček. Celkem disponují LED světlomety až 150 diodami vpředu a 160 diodami v zadní části vozu. Systém DS Wings spojuje světlomety s maskou chladiče. V závislosti na verzi se skládá z dvoudílné struktury s motivy hrotů diamantů, které se postupně zvětšují a vystupují z trojrozměrné mřížky.
Motorizace
Pro DS 4 byla připravena nová vývojová verze platformy nazvaná EMP2. Ta je použitelná pro různé typy pohonů, je vždy dynamická a bezpečná. Díky tomu může DS 4 disponovat širokou nabídkou motorů. Kromě základního benzinového tříválce s turbem jsou to i dvě výkonové verze benzinového čtyřválce s turbem a nechybí ani naftový čtyřválec. Vrchol představuje plug-in hybridní soustava elektromotoru s benzinovým čtyřválcem. Výkonný a účinný motor PureTech má výkon 180 koní a elektromotor o výkonu 110 koní je napájený baterií s celkovou kapacitou 12,4 kWh, díky níž ujede v kombinovaném cyklu WLTP až 55 km. Točivý moment 360 Nm vozu umožňuje dosáhnout rychlosti 100 km/h za 7,7 vteřiny, zrychlení s pevným startem 1.000 metrů dosáhne za 27,3 sekundy. V roce 2024 je očekávána plně elektrická verze.
První seznámení
DS 4 je na první pohled skvěle vyhlížející a novými technologiemi nabité auto, jehož interiér Opera je nápaditě ztvárněn s použitím samých luxusních materiálů. Je digitální, ladný a ergonomický, kdy každý prvek je integrován jak z hlediska funkce, tak stylu, a představuje symbol toho nejlepšího z know-how značky DS Automobiles. Zvláštní pozornost je věnována sedadlům vytvářejícím komfortní zónu tvořenou jediným tvarovaným kusem bez jediného řezu. Prodloužená sedadla v hnědé kůži Nappa Criollo s motivem proplétání Bracelet a tvar skořepiny nabízejí nebývalou hloubku a inovativní směr. Kvalitu kůže zdůrazňují skryté švy, kdy každý steh je neviditelně ukončen. Luxusní prostředí dotvářejí dřevěné prvky z hnědého jasanu. Akustiku zajišťuje hi-fi systém Focal Electra o výkonu 690 Wattů se čtrnácti reproduktory, který poskytuje nevšední zážitek při poslechu hudby, opravdu máte pocit, že jste v koncertní síni.
Jízdní vlastnosti
Při půlhodinové jízdě v okolí Horních Počernic jsem ocenil kultivovaný chod hybridního motoru, příjemně plynulý zátah z nízkých otáček a sladění s osmistupňovým automatem. Z mnoha pro tuto kategorii neobvyklých prvků mne zaujal Active Scan Suspension, kdy je pomocí kamery v rychlostech mezi 13 a 130 km/hod. skenována vozovka před vozidlem a podle zaznamenaných nerovností upravováno nastavení tlumičů, aby jízda byla co nejpohodlnější. Musím říci, že funguje perfektně, měl jsem při jízdě pocit, že se přímo vznáším. Dalším zajímavým prvkem je noční vidění, které má odhalovat dopředu špatně viditelné překážky na vozovce, jako jsou cyklisté, chodci a zvířata. Ten jsem během denní jízdy neměl možnost vyzkoušet, stejně jako většinu jiných systémů. Těm se budu věnovat později, až budeme mít DS 4 zapůjčenou na klasický týdenní test, kdy ji prověřím ve všech jízdních režimech.
Jedna informace na závěr, která možná někoho překvapí. Toto ryze francouzské auto se vyrábí v německém závodě skupiny Stellantis v Rüsselsheimu, kde sjíždí z výrobní linky například i Opel Astra nebo Opel Insignia.
Text a foto: Bohumil Brejžek