DS N°8 nabízí dojezd 750 km na jedno nabití

Na konci roku 2024 představila automobilka DS Automobiles další 100% elektrický model společnosti potvrzující kořeny značky ve světě luxusu – automobil DS N°8, zvýrazněný diamantovou špičkou, symbolem elegance a odbornosti

Nejnovější model označený prostě N°8 signalizuje zásadní obrat ve firemní strategii designu, vývoje i marketingu aut značky DS. Týká se to i pojmenování – název „N°8“ je inspirován francouzskou módní značkou Chanel. Promyšlený nad rámec tradičních limitů, s tvarem blízkým znaku nekonečna evokuje rovnováhu a klid, přičemž vytváří odvážný, ale harmonický celek.

Vůz vychází z konceptu Aero Sport Lounge z roku 2020 a je křížencem SUV a liftbacku. Designéři tentokrát přistoupili k vývoji vozu obráceně – začali aerodynamikou a tomu přizpůsobili vzhled. Výsledkem je mimořádně nízký součinitel odporu vzduchu 0,24. „V minulosti jsme navrhli hezký design a pak hledali cesty, jak ho učinit efektivním, ale zde to bylo jinak – začali jsme aerodynamikou a opravdu jsme navrhli vůz i specifikaci podle aerodynamiky,“ říká Thierry Métroz, šéfdesignér značky DS.

Působivý vzhled

Karoserie typu fastback s dlouhou, výklopnou splývavou zádí, pokračuje oblou střechou, dlouhou plochou kapotou a končí čistě vyvedenými bočnicemi s plasticky vytaženými lemy blatníků, začínajícími a mizícími horizontálními prolisy a elektricky výsuvnými klikami, které prospívají vzhledu i aerodynamice. Samostatnou kapitolou je objemná příď se světelnou imitací klasické masky se svislými lamelami. Vzadu po vzoru jiných značek logo nahrazuje nápis – stojí tu celý název značky, tedy „DS Automobiles“.  Automobil N°8 se pyšní dvoubarevným lakem, podtrženým elegantními, záměrně kontrastními koly o velikosti až 21´.


Originální interiér

Kabina je zásadní změnou oproti dosavadnímu designu vozů DS. Především čtyřramenný volant s rameny v motivu písmene X. Palubní desce dominuje 16“ centrální displej sloužící k ovládání úplně všeho včetně teploty ve voze a podporující hlasové ovládání. Součástí palubního systému je i druhý displej coby přístrojový štít a také unikátní audiosystém Focal Electra 3D se 14 reproduktory. Ve výbavě je také head-up displej, infračervené noční vidění, kamerové vnitřní zpětné zrcátko, 360° kamerový systém či světlomety s technologií LED Matrix, nazvané DS Pixelvision s dosvitem až 400 metrů a schopností adaptovat se na jízdní situaci. Navíc k tomu mají statické přisvěcování do zatáček. Interiér nabídne také ojedinělé prvky, jako například prostor pro smartphone čalouněný alcantarou nebo kromě schránky v loketní opěrce ještě malý prostor pro drobnosti pod opěrkou zápěstí hned za voličem převodovky.

Jízdní vlastnosti

Samozřejmostí je hromada jízdních asistentů včetně poloautonomního řízení s částečně samočinnou změnou jízdního pruhu v rychlostech 70–140 km/h či prediktivního adaptivního tempomatu. Kromě toho tu jsou systémy v Evropě povinné, z nichž např. hlídač čar na silnici je aktivní v rychlostech 70–180 km/h; vypíná se skrz centrální displej. N°8 nabídne ve standardu aktivní odpružení skenující silnici před vozem. Systém dokáže ovládat odpružení pro každé kolo zvlášť a na každém tlumiči zvlášť také odskok a kompresi. Cílem je co nejkomfortnější jízda i skvělá ovladatelnost.

Technika si bere to nejlepší, co nabízí modulární platforma STLA Medium. Například články NMC sestavené do baterie o nejvyšší možné netto kapacitě 97,2 kWh. Nabíjecí rychlost by měla přesáhnout 200 kW, čemuž by měl napomoci předehřev i s předchlazením baterie. Chybět nebude konektivita V2L a třífázové nabíjení, v budoucnu volitelně 22kW. Výsledkem by měl být u verze RWD Long Range nejen normovaný dojezd 750 kilometrů, ale i schopnost ujet po dálnici konstantní stodvacítkou více než 500 kilometrů. Vůz dosahuje maximální rychlost 190 km/hod.

Světová premiéra bude v Bruselu

Elektrický model DS N°8, bude mít krátce po svém oficiálním představení světovou premiéru na bruselském autosalonu, který se bude konat od 10. do 19. ledna 2025 na výstavišti Brussels Expo.

Vyrábět se bude v italském závodu společnosti Stellantis v Melfi, kde se postupem času očekává také výroba spřízněného nástupce modelu Opel Insignia a znovuzrozeného modelu Lancia Gamma. První vozy by se měly objevit na silnici  v druhé polovině roku 2025.

Bohumil Brejžek
Foto: DS Automobiles

You may also like...