E-commerce roste o 26 % a čeká zostření války o talenty
Český e-commerce zažívá v posledních letech obrovský boom. Růst oboru akcelerovala epidemie koronaviru, kdy řada firem urychlila digitalizaci a přechod na online řešení. Zároveň omezení prodejů v kamenných prodejnách přivedlo větší podíl zákazníků do e-shopů. Zrychlený růst celého odvětví ještě více odhalil problémy s nedostatkem kvalitních pracovních sil. Zvláště v případě vyšších manažerských pozic nastává doslova válka o talenty.
Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vzrostl český e-commerce trh meziročně o 26 % a přiblížil se hranici 200 miliard. „Jedná se o téměř dvojnásobné tempo růstu v porovnání s růstem mezi roky 2019 a 2020. To je samozřejmě způsobeno přesunem spotřeby z offline do online prostředí v důsledku pandemie koronaviru. Na celkových maloobchodních prodejích se e-commerce podílí již z 16 %. I když vznikla řada nových e-shopů, největší mírou se na nárůstu e-commerce podíleli zavedení prodejci, ať už z řad online hráčů nebo e-shopy kamenných obchodů,“ popsal Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys.
Na trhu chybí pracovníci do vyššího managementu
Růst oboru však může zkomplikovat nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. O ty stávající pak nastává na trhu doslova rvačka. „Český e-commerce přes svoji relativní ‘mladost‘ již dokázal vygenerovat lídry, kteří stojí v pozadí stabilních, ale i rychle rostoucích značek na českém trhu,“ vysvětlil Ivar Mesenský ze společnosti Wolf Hunt, která se na externí nábor a hledání talentů v e-commerce specializuje. Podle něj ale firmy potřebné zkušenosti nezískávají snadno a často je personální nedostatky v růstu zbrzdí, protože nejsou schopny je interně řešit. „Po počáteční fázi, ve které silný lídr, většinou zakladatel firmy, dokáže nabudit své okolí, následuje uvědomění, že nadšení nemůže nahradit zkušenost a že je nutné jednotlivé role v týmu rozdělit. V následné růstové fázi se stává, že nároky a cíle firmy rostou rychleji než výkon aktuálního kádru a pak je vhodné přivést někoho zvenčí,“ dodává s tím, že vzhledem k nedostatku takových lidí je pro menší či střední firmu složité takového odborníka najít, a proto je v tu chvíli pravý čas obrátit se na externí specialisty. Podle něj je nalezení správného člověka do vyššího managementu zpravidla běh na delší trať. „Díky rozvoji digitálních technologií a stále větším digitálním stopám jednotlivce je nyní snazší získat kontakty na vytipovaný talent. Úměrně ale zároveň roste i míra resistence vybraných kandidátů reagovat na přímé oslovení. Ochota pokračovat v jednání je pak na zkušenostech a know-how konkrétního headhuntera,“ řekl Ivar Mesenský.
V kurzu jsou odborníci na přechod do online
Globální pandemická situace v tuto chvíli urychluje přechod mnoha firem do on-line, což mění i požadavky na hledané pracovníky. „Firmy stále častěji usilují o získání manažerů, kteří mají s transformací do online prostředí zkušenosti a pomohou tak zkrátit náskok, který mají velcí hráči. Zkušenosti manažerů v této oblasti mohou v budoucnu rozhodovat o bytí a nebytí společností, které zatím nejsou v e-commerce tak silní,“ popsal Ivar Mesenský