E-shopy velkých kamenných prodejen za poslední dva roky vyrostly o 149 %

Růstu přispěla zejména silná první polovina loňského roku. I když ve druhé polovině roku 2021 zaznamenaly e-shopy pokles, návrat zákazníků do offlinu se neočekává. Českou e-commerce do budoucna ovládnou velcí hráči, a to bez ohledu na to, zda vyrostli v onlinu či offlinu. Uspěje ten, kdo dokáže oba světy perfektně propojit. Vyplývá to z analýzy společnosti Shopsys, která se zabývá tvorbou e-shopů pro největší hráče.

Dle dat Heureky a Asociace pro elektronickou komerci utržily české e-shopy v loňském roce 233 miliard, což je o 14 % více než loni a o 44 % více než v předpandemickém roce 2019. “Tržby e-shopů velkých kamenných hráčů však rostly ještě výrazněji. Za rok 2021 utržily v porovnání s rokem 2020 o 23 % více, v porovnání s rokem 2019 dokonce o 149 % více, jejich procentuální nárůst zaposlední 2 roky je tedy více než trojnásobný oproti celému trhu,” uvádí Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys.

Loňský rok byl jako na houpačce

Rok 2021 byl pro e-shopy značně specifický. První polovina roku byla ve znamení velmi silných meziročních růstů, druhá přinesla stagnaci a mírný pokles. Jak ukázala analýza, první kvartál roku 2021 se na celoročních online tržbách velkých kamenných hráčů podílel z téměř 40 %, před pandemií však první kvartál pro tyto e-shopy znamenal běžně pouze 20 % celoročních tržeb. A naopak, poslední kvartál roku, který v roce 2019 i 2020 znamenal pro e-shopy zhruba třetinu ročního obratu, loni k celoročním tržbám přispěl pouze z 20 %. Hlavní příčinou těchto výsledků jsou lockdowny z první poloviny roku 2021, kdy byli zákazníci nuceni nakupovat online.

Zákazníci se do kamene vrací jen částečně, důležité je propojení všech prodejních kanálů

I když tržby e-shopů na konci loňského roku meziročně mírně poklesly, dlouhodobý trend je zřejmý. “Důležitost online prodejů u velkých kamenných hráčů je čím dál tím větší. Zajímavé je, že i když se v porovnání s rokem 2020 meziročně návštěvnost jejich e-shopů snížila, jejich online obraty vyrostly. To znamená, že více návštěvníků těchto e-shopů skutečně dokončilo nákup a méně jich po e-shopu pouze brouzdalo bez vytvoření objednávky. Pokud srovnáme roky 2021 a 2019, vzrostl podíl návštěvníků e-shopů, kteří skutečně dokončí nákup, o 28 %,” doplňuje Kapošváry.

Pandemie urychlila stírání hranic mezi online a offline nakupováním. Většina zákazníků dnes již nenakupuje pouze offline nebo pouze online, ale při své nákupní cestě chce plynule přicházet mezi oběma světy. Toto propojení kanálů, tzv. omnichannel, je něco, co zákazníci očekávají a považují za samozřejmost. Jak ale ukázal výzkum magazínu EXEC, který zkoumal 60 předních prodejců z pohledu 20 omnichannel scénářů, většina prodejců na tento způsob prodeje zatím není zcela připravena – 53 % zkoumaných prodejců nedosáhlo v průzkumu ani na polovinu maximálního počtu bodů. Velcí hráči tak budou muset v následujících letech do digitalizace svých prodejů dále značně investovat. 

E-commerce ovládnou velcí hráči

“Byť je Česká republika dlouhodobě a právoplatně označovaná za e-shopovou velmoc z pohledu počtu e-shopů na obyvatele, jednotlivé e-shopy se velmi liší co do velikosti. Jedno procento největších e-shopů je aktuálně zodpovědné za více než 90 % obratu celého trhu. Tento trend bude dál posilovat a e-commerce ovládnou velcí hráči – bez ohledu na to, zda vyrostli v onlinu či offlinu,” očekává Kapošváry.

Zmíněný směr vývoje celého trhu potvrzuje i Heureka, z jejíž dat vyplývá, že za loňský rok vzrostl počet e-shopů pouze o 3 %, kdežto v předchozích letech byly meziroční nárůsty počtu online prodejců na úrovni 6-7 %. “I když jsou bariéry vstupu do e-commerce poměrně nízké, bariéry úspěchu v online prodeji jsou vysoké a už pouze porostou,” uzavírá Kapošváry.

You may also like...