Elektrický Peugeot e-2008 zaujme vzhledem i cenou
Peugeot 2008, podle ankety motoristických novinářek „Women’s World Car of the Year“ nejlepší městské SUV, patří od svého uvedení na trh na konci roku 2019 mezi nejprodávanější vozy své kategorie v Evropě. Za úspěchem modelu 2008 stojí jeho průlomový design a technologická výbava na úrovni vyšších segmentů, jejímž nejvýraznějším prvkem je nový Peugeot i-Cockpit® 3D, díky němuž dostává zážitek z jízdy novou dimenzi. Asistenční systémy převzaté z vyšších segmentů jsou v této kategorii vzácné či dokonce unikátní a nabízejí to nejlepší z know-how značky Peugeot. Reprezentativní a jasně rozpoznatelný Peugeot 2008 tak dokonale zapadá do stylu modelové řady Peugeot a současně si zachovává osobitost. Díky komplexní nabídce pohonů je k dispozici se třemi typy motorů: benzínovým, naftovým a elektrickým, přičemž všechny přinášejí mimořádně stimulující pocity za volantem.
Elektromotor o výkoně 136 koní
O kvalitách benzínové verze jsme psali již několikrát, byli jsme proto zvědaví, jak je na tom elektrická verze. Začněme s tím nejdůležitějším, tedy s tím, co skrývá pod kapotou. Tam najdeme elektromotor o výkonu 100 kW, respektive 136 koní, s maximálním kroutícím momentem 260 Nm a dostupným již od tří set otáček za minutu. V tom je ostatně silná stránka všech elektromobilů – mají výbornou dynamiku prakticky hned od startu.
Přehledný i pohodlný interiér
Interiér nového kompaktního elektrického SUV Peugeot e-2008 vypadá nejen exkluzivně, ale je i přehledný. Velmi dobře vypadá prostorové zobrazení na 3D kokpitu, když důležité údaje viditelně vystupují do popředí. Na ovládání infotainmentu je sice třeba si chvíli zvykat, stejně jako na dvě řady tlačítek pod středovým displejem. Vše však má svoji logiku, je to jen otázka pár hodin strávených za volantem. Inovativní místo řidiče nabízí dokonalou ergonomii s volantem vybaveným integrovanými ovládači, s kapacitním dotykovým 10´´ HD displejem a konfigurovatelnou 3D přístrojovou deskou.
Dojezd a spotřeba
Dojezd je podle nového přísnějšího měřícího cyklu WLTP udávaný 340 kilometrů, což je velmi slušná hodnota. Auto za ni vděčí i 50 kWh baterii, kterou prostřednictvím rychlonabíječky z nuly na osmdesát procent nabijete za necelou hodinu. Dojezd samozřejmě závisí i od vašeho jízdního stylu, profilu trasy a obsazení auta. V závislosti na tom, kde a jak budete jezdit, se průměrná spotřeba pohybuje mezi čtrnácti až dvaceti kWh na sto kilometrů. záruka na baterii činí 8 let/160 000 km při garanci zachování 70 procent kapacity baterie. Standardem je palubní 11kW třífázová nabíječka.
Jízdní vlastnosti
Jízda v elektrickém Peugeotu 2008 je vysloveně komfortní, určitě bych ho v tomto směru zařadil mezi nevydařenější elektromobily na trhu. Baterie jsou umístěné v podvozku a nad zadní nápravou, což zvyšuje stabilitu auta, přičemž ale nijak neomezují velikost kufru, který nabízí relativně slušných 405 litrů. Pneumatiky s nižším valivým odporem stabilitu zase pro změnu trochu snižují, ale na druhé straně přispívají k nižší spotřebě. Zkrátka každé pro má i své proti.
Na výběr máte tři jízdní režimy – Eco režim, Normal pro běžné ježdění a Sport pro maximální využití dynamického potenciálu motoru. Při jeho volbě zrychlíte na stovku už za 8,5 sekundy, což je jen o tři desetiny sekundy hoší čas, než to dokáže benzínová 2008 s výkonem 155 koní. Je třeba si však uvědomit, že na rozdíl od té benzínové verze, která dosahuje maximální rychlosti 208 km/hod je tady rychlost omezena na 150 km/hod. Dva režimy máte na výběr i při brzdění – jednak standartní a jednak podporující vyšší míru rekuperace.
Celkový dojem
Z mého pohledu patří nový Peugeot e-2008 ke skutečně vydařeným elektromobilům, který navíc v rámci svého segmentu patří i k těm dostupnějším modelům. Cena elektromobilu začíná na akční ceně 840 000 Kč pro verzi e-Allure (jinak 900 000 Kč), pokračuje přes 880 000 Kč (940 000 Kč) za e-GT Line a končí na 925 000 Kč (985 000 Kč) e-GT.
Text a foto: Bohumil Brejžek