Experti AAA AUTO: Příprava vozu na letní dovolenou
Je třeba před odjezdem na letní dovolenou dopřát autu nějaký speciální servis? Pokud s ním běžně jezdíte, dopřáváte mu pravidelný servis včetně výměny provozních kapalin, není k tomu zvláštní důvod – snad s výjimkou klimatizace. Zajímavější je to po stránce „papírové“ – jestliže už jste si za pár měsíců platnosti nových pravidel zvykli nevozit sebou technický průkaz a řidičský průkaz, zpozorněte. Pro zahraniční cesty je stále nutné mít obojí.
V Česku stačí mít u sebe pouze občanský průkaz, a to i ten nahraný elektronicky (ne vyfocený) v mobilu – policisté si na jeho základě všechny další informace o platnosti řidičáku, technické kontroly i doklady od vozidla dohledají v registrech. Pro zahraniční cesty to bohužel (zatím) neplatí, v EU bychom takto bez dokladů mohli jezdit nejdříve od příštího roku, ani to zatím není jisté. „Bílou – dříve zelenou – kartu, tedy potvrzení o uzavření povinného ručení, zatím řidiči stále vozit sebou musejí. Stačí ji ale mít nahranou elektronicky v mobilu. Do ciziny bychom však i zde doporučovali vézt sebou papírovou verzi,“ radí Petr Vaněček, společný generální ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. A zmiňuje ještě zdánlivě okrajovou věc. „Jak je to s potvrzením, že jedete půjčeným autem? Čistě teoreticky takovou věc požadují při cestě do některých stále ještě poněkud exotických destinací, jako je třeba Albánie, v praxi ovšem žádný pohraniční či silniční policista takovou věc vidět nechce. Vyzkoušeno mnohokrát na vlastní kůži,“ říká Vaněček.
Připomíná také důležitost kontroly platnosti technické kontroly vašeho (nebo i půjčeného) vozu. „Pokud jezdíte s autem, kterému propadla technická kontrola, což znamená, že většinou už uplynula dvouletá lhůta od poslední STK, hrozí vám pokuta 1 500 až 2 500 Kč. A to v tom lepším případě, když je auto jinak technicky v pořádku – za jízdu s technicky nezpůsobilým vozem můžete dostat sankci až 10 tisíc korun. Stačí přitom, když z auta kape olej, nesvítí-li některé ze světel nebo blinkrů, případně když máte třeba děravý výfuk,“ upozorňuje Petr Vaněček.
Propadlé STK si mohou všimnout i v cizině, například v Rakousku může dokonce policista zakázat další jízdu s odůvodněním, že auto není technicky způsobilé k provozu. V cizině také můžete o auto i přijít. Od příštího roku pak rakouská policie získá pravomoc zabavit auto za pirátsky bezohlednou jízdu. V sousedním Polsku od březnové novely trestního zákona platí, že policie může dočasně zadržet vůz řidiči, který má v krvi 0,5 promile alkoholu; jakmile by však měl přes 1,5 promile, může auto okamžitě zabavit a následně prodat v aukci. A pozor – pokud by takový provinilec řídil cizí vůz, musel by zaplatit pokutu ve výši hodnoty auta, stanovené soudním znalcem, takže třeba i několik set tisíc korun.
Pozor na vesty a hasičáky
Před dovolenou si také zkontrolujte povinnou výbavu. Není nijak obsáhlá, patří do ní autolékárnička, výstražný trojúhelník, reflexní vesta pro řidiče a rezervní kolo nebo prostředky na opravu pneumatiky – což ovšem může být nahrazeno sjednanou asistenční službou pro výměnu pneu. „Mnoho řidičů spoléhá na to, že podle Vídeňské úmluvy z roku 1968 musí být automobil vybaven povinnou výbavou, platnou v zemi jeho registrace. To sice platí, zároveň ale některé státy stanovují povinnost výbavy pro řidiče, což je jiná kategorie – proto bývá často uvedeno, že reflexní vestu musí řidič mít na sobě po vystoupení z vozu. Žádné velké drama se ale nekoná – většinou jde právě o výstražné bezpečnostní vesty pro všechny členy posádky a také o hasicí přístroj v kabině. Pokud tedy obojí uložíte třeba pod sedadlo spolujezdce, můžete být ve všech evropských státech klidní,“ vysvětluje Petr Vaněček z AAA AUTO. Přesto pro klidné cestování doporučuje naložit pár dalších drobností, které vám mohou usnadnit život. Například Evropský formulář záznamu o dopravní nehodě, náhradní žárovky a pojistky, tažné lano, baterku a také zásobu pitné vody pro případné dlouhodobé stání v kolonách, které na hlavních tazích hrozí zvlášť na začátku prázdnin.
Pozor na tlak v pneumatikách a provozní kapaliny
Léto dokáže auto potrápit hlavně vysokými teplotami při celodenním intenzivním slunečním záření. Trpí nejen lak, ale prakticky všechny části auta, od karoserie, čelního skla, interiéru, brzd, pneumatik či baterie. Vysoké denní teploty či velké teplotní rozdíly mezi dnem a nocí mohou vést ke snížení tlaku v pneumatikách. Jízda na takových gumách může být velmi nebezpečná. „Nedostatečně nafoukané a stejně tak i přehuštěné pneumatiky mohou mít negativní vliv na ovladatelnost vozidla a hospodárnost jízdy. Po extrémních teplotních výkyvech by řidiči měli před cestou zkontrolovat tlak při normální venkovní teplotě. Zároveň by neměli zapomenout ani na kontrolu tlaku v rezervě, protože člověk nikdy neví, kdy ji může potřebovat,“ zdůrazňuje Petr Vaněček. Hodnotu tlaku v pneumatikách pro vaše auto obvykle naleznete na vnitřní straně víčka palivové nádrže, případně na B sloupku po otevření dveří řidiče. Také nezapomeňte na doplnění provozních kapalin, ať už je to voda do ostřikovače, chladicí kapalina, motorový a převodový olej, brzdová kapalina či kapalina klimatizace. S výjimkou té první je vše doménou autoservisu.
Prověřte brzdy, autobaterii a klimatizaci
Tam je dobré vyrazit i kvůli důkladnému prověření stavu brzd, baterie a startéru, případně změření bodu tuhnutí chladicí kapaliny. Čím vyšší teplota, tím více hrozí přehřátí brzdového obložení a brzdové kapaliny. V servisu nechejte zkontrolovat i klimatizaci, která rovněž vyžaduje pravidelnou péči, a v létě bývá v plné permanenci. Kabinový filtr by se měl měnit alespoň jednou do roka, občas je nutné doplnit chladicí médium. To může časem ze systému unikat, stává se to u všech typů, a když ve vedrech klimatizace přestane chladit, je to pro posádku auta velmi nepříjemné. A také nebezpečné: „klima“ je jediným spolehlivým způsobem, který řidiče ochrání – v rozžhaveném autě má zpomalené reflexy, je apatický a hrozí mu větší riziko dopravní nehody.
A jak poznáte správnou funkčnost klimatizace? „Pokud se teplota venkovního vzduchu pohybuje kolem 30 °C, při správně nastavené klimatizaci by se měl vzduch na výdechu ventilace pohybovat v rozmezí 10 až 15 °C. Takto studený vzduch pak vytvoří v kabině vozidla požadovaných například 22 °C. Kompresor klimatizace by se při volnoběhu neměl u většiny aut vypínat. Stejně tak jakýkoli hluk vycházející z kompresoru autoklimatizace může naznačovat problém,“ vysvětluje Petr Vaněček.
Nejčastější vadou klimatizací je únik chladicího média. Při běžném provozu k němu dochází většinou na pružných místech, jako jsou vysokotlaké hadice, dále v místech spojů jednotlivých dílů a v neposlední řadě na mechanicky poškozených částech. Občas bývá problém jen v nedostatku chladícího média, které servisy umí doplnit.
Důležité je také umět s klimatizací pracovat. Kromě pravidelného čištění či doplňování a výměny filtrů je dobré vypnout klimatizaci 5 až 10 minut před dojezdem auta do cíle a umožnit tak vyschnutí výparníku. Tím předejdete usazování bakterií a dlouhodobě i nepříjemnému zápachu.