Febiofest 2022: Přes 90 filmů v tradičních soutěžních a nesoutěžních sekcích, speciální sekce Ukrajina – střed Evropy  

29. ročník Mezinárodního filmového festivalu Praha – Febiofest od 28. dubna do 4. května přinese exkluzivní kolekci více než 90 filmů reprezentujících to nejzajímavější ze současné zahraniční i české kinematografie. Centrem festivalového dění se stane stejně jako loni Cinema City Slovanský dům. Vybrané sekce, masterclass či off-program budou hostit také Kino Pilotů, Ponrepo, Edison Filmhub, volnočasové centrum H55, Café Vzlet, Kampus Hybernská a Empire Hall. Po skončení hlavního programu v metropoli Febiofest zamíří do regionů. Předprodej vstupenek na MFF Praha – Febiofest 2022 startuje 21. dubna ve 12.00.

MFF Praha – Febiofest se vždy snažil reagovat na aktuální dění ve společnosti a nejinak tomu bude letos. Vzhledem k šokující agresivní válce vedené Ruskem na Ukrajině, která je celosvětovou hrozbou a dotýká se nás všech, jsme se rozhodli vytvořit speciální sekci Ukrajina: střed Evropy. Umění nedokáže zachránit životy, může ale měnit náš pohled na svět. A v tomto případě i pomoci konkrétním lidem. Všechen výtěžek ze vstupného z této speciální sekce půjde na podporu humanitárních organizací a ukrajinských umělců,“ říká Marta Švecová Lamperová, umělecká ředitelka MFF Praha – Febiofest. 

Zahajovacím filmem 29. MFF Praha – Febiofest bude 28. dubna komedie Vévoda z Wellingtonu, poslední film režiséra Rogera Michella (mimo jiné tvůrce populární romantické komedie Notting Hill). V energickém příběhu podle skutečných událostí natočeném v nejlepší tradici britských komedií excelují Jim Broadbent a Helen Mirren. Ve středu 4. května festival zakončí Srdečné pozdravy z Afriky. Parodický francouzský špionážní thriller v režii Nicolase Bedose je 11. filmem, který oživuje postavu tajného agenta OSS 117, aktuálně s tváří Jeana Dujardina.

Cenu Kristián letos obdrží Karel Roden, jedna z nejvýraznějších osobností současné nejen tuzemské kinematografie. Na Febiofestu v premiéře představí film Promlčeno, kde si v režii Roberta Sedláčka zahrál hlavní roli. Druhým oceněným je ukrajinský režisér Oleh Sencov, jehož nový film Nosoroh bude mít na festivalu českou premiéru. Febiofest, mimo jiné, v roce 2016 podpořil kampaň za propuštění Sencova z ruského vězení po jeho zatčení na anektovaném Krymu.

Hlavní soutěž představí sedm výrazných debutů či druhých filmů talentovaných filmařů – šesti režisérek a jednoho režiséra, kteří v současnosti bodují na mezinárodních festivalech. O vítězi rozhodne odborná porota, v níž zasednou švédská režisérka a scenáristka Isabella Eklöf, renomovaná režisérka a střihačka Emer Reynolds a oceňovaný režisér Olmo Omerzu. Divácká porota, tentokrát v čele s čestným předsedou Michalem Suchánkem, potřetí zvolí vítěze Soutěže komedií. Na výběr bude mít sedm snímků z celého světa, od Peru přes Island až po Ukrajinu. Amnesty International Febiofest Award, udělovaná ve spolupráci s českou pobočkou Amnesty International, ocení snímky s lidskoprávní tematikou napříč všemi sekcemi festivalu. Letošní ambasadorkou sekce Amnesty International je známá novinářka, reportérka a moderátorka Nora Fridrichová.

Nová nesoutěžní programová sekce Ukrajina: střed Evropy má dvě části. První představí mladou generaci ukrajinských filmařů, jejichž tvorba je silně ovlivněná situací v jejich zemi. Například nanejvýš aktuální film režiséra Valentyna Vasjanovyče Atlantida ukazuje dystopickou vizi společnosti roku 2025: Ukrajina vyhrála válku a na hranici s Ruskem teď staví zeď. Druhá část sekce je zaměřená na filmovou klasiku. Její název V druhém nacházím sebe je odkazem k Sergeji Paradžanovi, autorovi magických filmových fresek z prostředí Ukrajiny.  Jeho slavný film Stíny zapomenutých předků, lyricko-etnografický mýtus o nešťastné lásce dvou milenců pocházejících ze znepřátelených rodin, je v programu této sekce. Febiofest uvede také tři filmy letošního laureáta ceny Kristián Oleha Sencova.

Další novinkou Febiofestu 2022 je rozdělení sekce Generace na dvě části. Podsekce Junior s pěti celovečerními a jedním krátkým filmem je věnovaná nejmenším divákům. Součástí podsekce Generace Plus jsou tři filmy o dospívání, přebírání zodpovědnosti a hodnotě vztahů. Jedním z nich je celovečerní debut režisérky Laury Wandel Hřiště, který byl uveden v Cannes v sekci Un Certain Regard, kde získal cenu FIPRESCI.  Sekce TV Now, zaměřená na televizní seriálovou tvorbu, letos představí výhradně české seriály.  K očekávaným událostem patří například premiéra Jitřní záře. Minisérie režiséra a scenáristy Dana Wlodarczyka, inspirovaná skutečnými událostmi, bude uvedena 2. května ve spolupráci s TV Nova/Voyo – novým generálním mediálním partnerem MFF Praha – Febiofest.

První část sekce Panorama nazvaná Ikony patří novinkám mistrů režie a mimo jiné představí divácký hit Svatba neúnavného společenského kritika Wojciecha Smarzowského. Druhá část Nové proudy je průřezovou přehlídkou těch nejzajímavějších a nejčerstvějších snímků z celého světa a velkých festivalů. Je mezi nimi i drama s komediálními prvky Slepý muž, který neviděl Titanic – progresivní finský režisér Teemu Nikki si za něj odvezl Cenu diváků v sekci Orizzonti na festivalu v Benátkách.  Čistě dokumentární sekci Docs ozdobí například premiéra filmového záznamu velkolepého narozeninového koncertu legendární kapely Pražský výběr: Symphony Bizarre. Populární Queer Now pozve na výběr toho nejlepšího ze současné světové queer kinematografie, včetně dvou kandidátů na Oscara – německého filmu Velká svoboda a brazilského snímku Soukromá pustina.

Industry program se usídlí v Kampusu Hybernská, centru kultury, inovací, vědy a vzdělávání, a 2. května nabídne tři semináře na velmi zajímavá témata.  Tím prvním bude Planeta – před kamerou a za kamerou. O tzv. green filmingu na českém televizním a filmovém trhu zasvěceně promluví zástupkyně Asociace producentů v audiovizi a TV Nova. Odpoledne následuje Works In Progress – Focus on UKRAINE s osobní prezentací producentek nebo režisérek momentálně žijících v České republice, které mají rozdělané projekty a nyní je nemohou na Ukrajině dokončit.  A závěrečným inspirativním setkáním Industry Day 2022 bude Scriptwriters Meet the Industry aneb Chybí vám scenárista? Seznamte se s vycházejícími talenty. Jde o pokračování loňské úspěšné akce Asociace producentů v audiovizi (APA) a Katedry scenáristiky a dramaturgie FAMU, kteří společně připravili prezentaci 8 studentů nebo čerstvých absolventů FAMU.

Chill out zóna se otevře v Empire Hall – elegantních prostorech ve stylu art deco v historické budově Slovanského domu. V Empire Hall bude návštěvníkům k dispozici také festivalový infostánek a pokladna s prodejem vstupenek – a to od 21. dubna do 4. května vždy od 12.00 do 19.00.

HLAVNÍ SOUTĚŽ:

Kanibalové / režie Francesco Sossai

Výrazný debut inspiroval odpozorovaný emotivní rozhovor dvou mužů středního věku. Jeho protagonisté se pokoušejí prolomit nejstarší tabu lidstva – kanibalismus. V odlehlém údolí pomalu ukrajovaném rozmachem průmyslových měst se oba snaží vyrovnat s rozhodnutím, které už učinili a které je žene k radikálním koncům. Podaří se jim naplnit svou touhu po úniku z nesnesitelné každodennosti? Film o hluboké propasti lidské mysli, v němž se momenty vyšinuté komedie volně prolínají do westernu a existenciálního dramatu, získal cenu za nejlepší debut na MFF v Tallinnu.

Její cesta / režie Cécile Ducrocq

Marie je nezávislá, hrdá prostitutka, která bojuje za svá práva sexuální pracovnice. Kromě své profese je také milující svobodnou matkou, která se nikdy neprosila nikoho o pomoc. Když syna vyhodí z další školy, Marie ho zapíše do špičkového kulinářského programu, který by z něj mohl udělat skvělého kuchaře a dát mu tak vstupenku do lepšího života. Nová škola je ovšem luxusní a drahá. Dokáže Marie najít řešení?

Tichá země / režie Aga Woszczyńská

Dokonalý mladý polský pár si pronajme dům k rekreaci na italském ostrově. Avšak bazén v domě je rozbitý. Ignorujíc skutečnost, že ostrov čelí nedostatku vody, požadují nápravu. Následná přítomnost opraváře – nelegálního imigranta – naruší jejich představu o klidu a bezpečí a spustí řetězec událostí, který je donutí jednat instinktivně a iracionálně. Příběh o odcizení – nejen od sebe navzájem, ale také od světa, v němž se potřeba pohodlí mění v boj o přežití, měl premiéru v Torontu a hrál se i na festivalech v Curychu, Chicagu, Soluni či Göteborgu.

Muréna / režie Antoneta Alamat Kusijanović

Napětí mezi dospívající Julijou a jejím despotickým otcem Antem vzroste, když do jejich domu na chorvatském ostrově přijede bohatý rodinný přítel ze zahraničí. Ante se s ním pokouší vyjednat dohodu měnící jejich poklidnou, ale izolovanou existenci. Julija bude od tohoto vlivného návštěvníka, který s sebou přivezl svůdný pocit svobody, chtít ještě víc… Pod klidnou hladinou se skrývají nebezpečné útesy a tato letní romance má velmi ostré zuby. Zralý debut získal v Cannes Zlatou kameru pro nejlepší prvotinu.

Vera sní o moři / režie Kaltrina Krasniqi

Vera vede spořádaný život jako manželka renomovaného soudce, matka a starostlivá babička. Její poklidný život rozvrátí manželova sebevražda, následovaná hrozivým průvodem mužů, kteří tvrdí, že mají právo na jejich vesnický dům, a hrozí prozrazením rodinných tajemství. Strach donutí Veru vzít osud rodiny do vlastních rukou. Intimní portrét ženy, která musí po manželově sebevraždě čelit realitě a postavit se hluboce zakořeněným genderovým stereotypům. Režijní debut Kaltriny Krasniqi měl premiéru v benátské sekci Orizzonti a získal cenu pro nejlepší debut na festivalu v Göteborgu.

Jsi jako já / režie Dina Amer

Odvážný celovečerní debut zkoumá kořeny radikalizace prostřednictvím současného příběhu o dospívání. Na předměstí Paříže vyrůstají dvě sestry. Poté, co je sociální služba oddělí, se starší Hasna marně snaží nalézt svou identitu, což ji dovede k volbě, která šokuje svět. Film přináší charakterovou studii Hasny Aït Boulahcen, mladé ženy napojené na teroristické útoky v Paříži v listopadu 2015, která byla mylně považována za první sebevražednou atentátnici v Evropě.

Jako v nebi / režie Tea Lindeburg

Ve vizuálně výrazném dobovém snímku, který působí až děsivě současným dojmem, sny mladé ženy ohrožuje náboženské dogma. Liseina matka se chystá porodit v domácnosti, kde život diktuje Bible a pověry jsou silnější než důvěra ve vědu. I na tento statek se už vkrádá duch nového věku – matka bojuje za to, aby šla její čtrnáctiletá dcera do školy. Matčiny těhotenské komplikace však donutí Lise uvědomit si, jak křehké jsou její plány do budoucna. Film vychází z románu Marie Bregendahl. Vizuálně výrazné drama o dívčím dospívání v konzervativním Dánsku 19. století získalo dvě ceny v San Sebastiánu.

SOUTĚŽ KOMEDIÍ:

Dobrý šéf / režie Fernando León de Aranoa

Majitel závodu na výrobu průmyslových vah napjatě očekává příchod kontrolní komise, která by jeho podniku mohla udělit pečeť kvality. Včas se proto snaží vyřešit problémy svých zaměstnanců. A překračuje přitom všechny myslitelné hranice. Sžíravá tragikomedie vypráví o zpuchřelých pracovních i soukromých vztazích. Co nakonec převáží? Zájmy vedení firmy, nebo spokojenost kolektivu? Černá komedie s Javierem Bardemem získala šest cen Goya a s úspěchem se hrála na řadě festivalů, od San Sebastiánu po Palm Springs.

Policejní tajemství / režie Hannes Thór Halldórsson

Na Islandu probíhá série bankovních loupeží, při nichž ale ze sejfů nemizí peníze. Pachatele může zastavit jen duo policistů–celebrit, tvrďácký Bussi a vždy perfektně upravený, hrdě bisexuální Hörđur. Parťácká spolupráce ale začne v Bussim probouzet pochybnosti o jeho vlastní sexualitě. Ulítlá parodie hollywoodských akčních filmů je queer odpovědí na Posledního skauta. Homoerotické napětí, které je v buddy movies přítomné vždy, zde vystupuje na povrch a stává se zdrojem humoru a podvratné zábavy. Policejní tajemství je režijním debutem brankáře islandské fotbalové reprezentace.

Chůva / režie Monia Chokri

Čtyřicátník Cédric je za nevhodné šovinistické chování vyhozen z práce. Rozhodne se nastoupit cestu sebezdokonalení a o svých přečinech sepsat knihu. Doma jej však čeká přítelkyně, plačící mimino, a především nová vnadná a svobodomyslná chůva, která rodinný pořádek převrátí vzhůru nohama. Crazy komedie, která je provokativním komentářem éry #MeToo, oslňuje propracovanou stylizací na pomezí videoklipu a roztomile zvrhlé erotické fantazie. Chůvu natočila Monia Chokri, kterou diváci znají jako charismatickou herečku z filmů mladého kanadského zázraku Xaviera Dolana. 

Nejlepší rodina / režie Javier Fuentes-León

Dvě sestry zdědí po matce práci služebnic v sousedících honosných sídlech dvou aristokratických rodin. Když se obě rodiny jednoho dne sejdou u slavnostní tabule, vyplavou na povrch dlouho utajovaná tajemství a rozvrátí poklidnou idylu života společenské smetánky. Režisér Javier Fuentes-León rozehrává na šlechtické půdě vpravdě buñuelovskou zápletku a ozvláštňuje ji šokujícími zvraty i aktuálními queer motivy. Sugestivní výpověď o třídních propastech pobaví svým situačním humorem.

Je to jen úlet, miláčku / režie Florian Gallenberger

Krize středního věku nešetří ani zdánlivě dokonalé páry. Vypořádat se s ní musí i spisovatel Paul a herečka Emilia. Zapomenou na šediny, vrásky a uvadající sex-appeal a začnou si užívat jako za mlada. Koneckonců, padesát je prý nových třicet. Jenže stojí všechny ty radovánky za to? I když je v sázce rozvod? Známý německý režisér Florian Gallenberger, držitel Oscara za krátkometrážní snímek Quiero Ser, natočil divácky vděčný film naplněný situacemi jako ze života.

Jak utéct hrobníkovi z lopaty / režie Oleksij Taraněnko

Saša podniká na kyjevském hřbitově, kde zemřelým staví náhrobky. Tváří v tvář osobním tragédiím svých zákazníků si zachovává cynický postoj ke světu. Ten se ale ukáže být maskou skrývající těžké trauma z minulosti. Když se na obzoru objeví Sašova dospívající dcera, získá vyhořelý pětatřicátník motivaci znovu žít. Tragikomedie o soukromých ztrátách a nálezech je podmanivou směsí silného osobního dramatu a kriminálky z ukrajinského podsvětí. Celovečerní debut ukrajinského režiséra Oleksije Taraněnka posbíral na cestě mezinárodními festivaly několik cen, mimo jiné tu pro nejlepší hraný film na přehlídce v Mnichově nebo cenu za kameru v italském Montelupo Fiorentino.

Nejhorší golfista na světě / režie Craig Roberts

Maurice Flitcroft (Mark Rylance) si nevybral golf, golf si vybral jeho. Byl to osud. Tak to alespoň vypráví Maurice, který se po životě plném nudy a nenaplnění rozhodl na stará kolena proniknout do světa profesionálního golfu. Není v tom dvakrát dobrý, vlastně si vyslouží pozornost médií coby „nejhorší hráč historie“, ale neměl by být sport nakonec hlavně o zábavě? Uvolněná podívaná inspirovaná skutečným osudem nabízí příběh Eda Wooda sportovního světa.

You may also like...