Finále Plzeň je novým partnerem festivalu Czech That Film, největší přehlídky českých filmů v Severní Americe
Filmová přehlídka Czech That Film, kterou tradičně organizují Česká centra a Ministerstvo zahraničních věcí ČR prostřednictvím svých zahraničních zastoupení, divákům v Severní Americe nabídne online 16 vybraných českých filmů z domácích produkcí. Kurátorský výběr filmů pro letošní jubilejní ročník proběhl poprvé ve spolupráci s filmovým festivalem Finále Plzeň. Další novinkou je využití moderní platformy Artinii Film Festival Platform, vyvinuté českou start-up společností Artinii.
Český film dnes vedle krajanů láká stovky mladých Američanů a fanoušků evropského filmu, kteří jinak nemají šanci v Severní Americe vidět zahraniční tvorbu v běžné distribuci. Online prostředí navíc otevřelo možnost uvedení dalších filmových formátů, jako jsou dokumenty, filmové série či krátké animované filmy. Američtí a kanadští diváci si tak mohu od 23. dubna do 2. května v klidu a bezpečí vychutnat snímky Havel s Viktorem Dvořákem v hlavní roli, Šarlatán, oceněný Českým lvem v kategorii Nejlepší film, či TV minisérii Herec s excelentním výkonem Jana Ciny. A také filmy Modelář, 3Bobule, Smečka, #martyisdead, Na krev, Postiženi muzikou, K2 vlastní cestou, Athanor – Alchymická pec, Dcera, Pouštět draka, SH_T HAPPENS, Schovka a ZOO.
Ředitelka festivalu Finále Plzeň Eva Veruňková Košařová vypráví o spolupráci s Czech That Film:
Který konkrétní film/filmy z letošního programu Czech That Film byste zahraničním divákům doporučila a proč?
Při sestavování dramaturgie bylo velmi zajímavé podívat se na české filmy očima zahraničního diváka. Myslím, že v tomto kroku máme jistou výhodu díky mezinárodním porotám, které každoročně na Finále Plzeň českou tvorbu hodnotí, a rovněž zahraničním filmovým profesionálům, kteří pravidelně festival navštěvují. Ten pohled je skutečně jiný, i proto na Finále zpravidla vyhrávají filmy, které na ostatních tuzemských cenách tolik nerezonovaly. Pokud mám být konkrétní, tak bych zahraničním divákům určitě doporučila krátké filmy, které již ve světe bodovaly prostřednictvím těch nejlepších festivalů či ocenění, jako je například Dcera, SH_T HAPPENS nebo Pouštět draka, zároveň bych ale určitě upozornila například na seriál z produkce MALL TV #martyisdead, který vyhrál televizní cenu u nás na Finále Plzeň, ale i mezinárodní cenu Emmy, nebo celovečerní hraný film Smečka, který se věnuje šikaně v hokejovém prostředí dospívajících kluků. Myslím, že ale stojíme za každým titulem z dramaturgie Czech That Film a jsme rádi, že výběr pro diváky je opravdu různorodý a zahrnuje celovečerní hrané filmy, dokumenty, série i krátké filmy v různých žánrech i tématech.
Který český film měl v posledních letech velký ohlas v zahraničí a proč si myslíte, že tomu tak bylo?
V posledních letech českou kinematografii v zahraničí opravdu velmi dobře reprezentují právě krátké filmy, které jsem již zmiňovala výše. Myslím, že u nich je naprosto perfektní forma i obsah, tedy že na vynikající úrovni předkládají neotřelá témata, která jsou navíc přenositelná i za hranice ČR. Z celovečerních hraných filmů pak samozřejmě Nabarvené ptáče, Šarlatán či Služebníci. Důvod úspěchu je patrně u každého trochu jiný, ať už je to předloha v podobě světově známého románu a sugestivní zpracování u Nabarveného ptáčete, jméno proslulé režisérky spojené se skutečným a neotřelým příběhem u Šarlatána či velmi zajímavé zpracovaní historie, o které se tolik nehovoří, ve Služebnících.
Pokud by přehlídka probíhala normálně v kinech, jeli byste na její zahájení?
Vidět, jak reaguje na českou kinematografii a konkrétní tituly americké publikum by samozřejmě bylo skvělé. Za normálních podmínek mnoho tvůrců na projekce svých filmů v rámci Czech That Film jezdí. Budeme si tedy držet palce, aby situace brzy dovolila a českou kinematografii v zahraničí mohli představit opět samotní filmaři a my mohli být u toho…
Co přejete filmu do budoucna, v době po-covidové?
Co jiného než plná kina. Pevně věřím, že tato již dlouhotrvající situace poukázala i na to, jak důležitou roli kultura v našich životech hraje, a tak doufám, že „vyhladovělí“ diváci se do kin vrátí ve velkém.
Foto: Tereza Němečková