Firemní stravování je bezpečné, podnikatelé nepotřebují vládní nařízení
„Jsme aktivnější a zodpovědnější, než po nás chce stát,“ komentuje podnikání v koronavirové době Vladimír Staněk, generální ředitel společnosti Aramark, která provozuje přes 150 poboček firemního stravování v republice. Reaguje především na novinku v podobě povinného testování zaměstnanců, kdy podle jeho názoru stát přehodil na podnikatele to, co sám dlouhodobě zanedbával. Prakticky se totiž po firmách chce, aby za měsíc provedly tolik testů, kolik stát provedl za celý rok.
Přitom podnikatelé mají v mnoha případech náskok. „Už na začátku pandemie, když jsme viděli, jak selhává státní správa, vzali jsme včas věci do svých rukou. Včas jsme proškolili zaměstnance, připravili si krizové plány. I dnes jsme několik kroků před vládou, což nám výrazně pomohlo i po příchodu britské mutace viru. Všechny potenciálně nakažené zaměstnance totiž od začátku pandemie trasujeme a sledujeme sami,“ vysvětluje Vladimír Staněk. „Máme zřízenou non-stop linku, obsluhovanou vlastní hygieničkou, a máme tak každodenní přehled napříč 150 provozovnami, jaká je kde situace. Díky tomu jsme až na tři případy za celý rok nemuseli dát do karantény celý tým konkrétní restaurace,“ popisuje Staněk aktivní a zodpovědné chování v podnikatelském sektoru.
Společnost Aramark od počátku pandemie vybavila své pokladní respirátory a štíty, a kde to bylo možné, přešla na bezkontaktní způsoby placení. Také zavedla vydávání balených příborů či prodej baleného pečiva. V řadě provozoven se navíc kvůli rozestupům znásobil počet výdejních míst populárních jídel, takže například když je v nabídce oblíbený smažený řízek, vydává se dokonce na třech místech, čímž se zásadně zredukují fronty.
Bohaté zkušenosti z provozování stravovacích zařízení v době pandemie mohou pomoci i ostatním restauratérům, až přijde čas otevření restaurací. „Myslím, že v tuto chvíli už musíme vydržet a počkat, až bude velká část populace vakcinovaná. Nápady, že restaurace budou smět využít jen 30 % své kapacity, mohou mít pouze lidé, kteří v tomto oboru nikdy nepracovali,“ zlobí se zkušený manažer. A vzápětí přidává své rady pro ostatní kolegy: „Obecně si myslím, že k restartu může restauracím pomoci naše strategie ,,less is more“ – tedy užší nabídka, častěji obměňované menu, a tím pádem nižší zásoby. Prostě a jednoduše vsadit na sezónnost a autenticitu. Také je třeba zamyslet se, zda musím mít otevřeno od rána do večera, zda musím mít otevřeno každý den, nebo stačí postavit jen jednu směnu místo dvou. A výrazně tak ušetřit. Každý si musí spočítat, co mu skutečně vydělává a co dělá jen ze zvyku. A hlavně – dát si to vše na papír. V gastronomii obvykle hodně pracujeme srdcem, ale v současné době nesmíte plánovat pocitově, teď je třeba vzít do ruky kalkulačku a tvrdě počítat,“ uzavírá Vladimír Staněk.