Firmy nejčastěji poptávají monitoring flotily koncem roku. Generují knihu jízd i polohu vozidel

Podle aktuálního průzkumu v Česku využívá 42 % společností alespoň v části vozového parku telematické nástroje. V ostatních zemích EU je to o 4 procentní body méně. Zájem o propojení firemní flotily v posledních letech roste, a to zejména v důsledku enormního tlaku na optimalizaci nákladů. Primárními důvody využití monitoringu vozidel je automatické generování knihy jízd nebo spolehlivá informace o poloze firemního vozidla.

V posledních letech jsme podle odborníků svědky významného nárůstu zájmu o telematické systémy, a to zejména v reakci na změny vyvolané globálními krizemi, jako byla pandemie COVID-19 a následné ekonomické turbulence. „Firmy napříč všemi obory čelí silnému konkurenčnímu tlaku, což ve svém důsledku vede ke snaze co nejvíce optimalizovat své výdaje, a hlavně provozní náklady. A to jsou důvody, které přiměly firmy k zavedení moderních řešení, jež umožňují efektivnější správu flotil,“ říká Martin Šaroch, obchodní a marketingový ředitel společnosti SHERLOG Technology. „Telematické systémy se staly klíčovým nástrojem, který dokáže zlepšit dohled nad firemními vozidly, optimalizovat trasy, monitorovat spotřebu paliva a snižovat náklady na údržbu a celkový provoz vozového parku,“ dodává Martin Šaroch.

Firmy avizují větší využití telematických systémů

Jak vyplývá z letošního průzkumu Arval Mobility Observatory, vozidla propojená telematickými systémy využívá pro celý nebo alespoň pro část vozového parku 42 % firem. To je více než ve zbytku EU, kde činí podíl 38 %. Přitom 57 % společností v Česku již využívá nebo zvažuje využití telematických dat v příštích třech letech. S daty ze systémů pak v současné době aktivně pracuje 12 % společností.

Poslední kvartál roku je podle lidí z oboru tradičně období, kdy spousta firem řeší pořízení monitoringu firemních vozidel. Firmy bilancují, vyhodnocují svoji činnost a rozpočet, realizují investice, které mají za cíl optimalizovat náklady na provoz, zlepšit efektivitu a ekonomický výsledek. „Firmy se často snaží efektivně využít i zbývající část rozpočtu před koncem fiskálního roku, což může být dalším důvodem, proč zájem o tento typ technologie stoupá právě v tomto období,“ předpokládá Martin Šaroch.

Psychologický efekt

V praxi se ukazuje, že monitoring vozidel si firmy pořizují ze dvou primárních důvodů. „Jde jednak o automatické generování knihy jízd, aby odpadlo ruční vypisování. Dalším důvodem je možnost v případě potřeby zjistit, kde se zaměstnanec nachází a historicky nacházel v případě nejasností,“ říká Vojtěch Hofman z nákupní aliance AXIGON, která ve spolupráci s SHERLOG Technology umožňuje importovat transakční data poskytovaných tankovacích karet do monitorovací aplikace. „Jde tak o zefektivnění práce formou on-line dozoru. Jen informace, že se ve vozidle nachází GPS monitoring, funguje na zaměstnance jako velmi dobré ‚placebo‘, zvyšuje efektivitu a šetří náklady,“ doplňuje Vojtěch Hofman.

Celkový počet monitorovacích jednotek využívaných firmami sdruženými v nákupní alianci podle něj letos vzrostl meziročně o 11 %. Někteří uživatelé si vystačí jen se základními funkcemi, ostatní ale využívají monitorovací aplikaci na maximum. Drtivá většina (90 %) firem sdružených v Axigonu nicméně používá rozšířené jednotky, které lze napojit na CAN sběrnici a získat tak veškeré výhody monitoringu vozidel. V tomto roce ale paradoxně více rostl zájem o mobilní jednotky. Jde o zařízení, které stačí zasunout do klasické zásuvky autozapalovače, takže není třeba zajišťovat odbornou instalaci. Současně je taková jednotka snadno odpojitelná.

Trendem je integrace s dalšími platformami

Podle Martina Šarocha je jedním z klíčových trendů současnosti integrace telematických systémů s dalšími IT platformami, jako jsou podnikové informační systémy (ERP) nebo CRM. „Podílíme se jak na vývoji hardware pro telematické i security systémy, tak stále zdokonalujeme uživatelskou aplikaci pro elektronickou knihu jízd – jako například sofistikované zobrazení dat o stylu jízdy a zpracování a prezentace dat z bezdrátových senzorů,“ popisuje Martin Šaroch. „Zároveň jsme vyvinuli nové řešení v rámci jedné aplikace, a to modul Docházka. Máme za sebou finální testování a současně se můžeme pochlubit pilotním projektem. Nová funkce umožní mít v rámci jedné aplikace SHERLOG Trace efektivní nástroj pro správu flotily i povinnou evidenci docházky zaměstnanců,“ dodává Martin Šaroch.

You may also like...