Firmy zrychlují tempo, aby splnily cíle o udržitelnosti. Tyto aktivity jsou chápány jako greenwashing

I přes výzvy, kterým firmy čelí (mezinárodní konflikty, nejistota na trhu), pokračují ve svých iniciativách v oblasti udržitelnosti. Ukazuje se, že regulace a technologie jsou důležitou součástí tohoto pokroku, přičemž dvě třetiny dotázaných firem tvrdí, že bez klimatických technologií by své cíle v oblasti udržitelnosti nedosáhly. To ukazuje nová zpráva od Capgemini s názvem „Svět v rovnováze 2024“, která shrnuje tříletý pokrok firem v oblasti udržitelnosti. Zpráva upozorňuje na zlepšení v oblastech jako jsou cirkulární ekonomika, udržitelný design, hospodaření s vodou a ochrana přírody. Některé problémy, například emise ze scope 3, ale přetrvávají. 

Firmy společně zintenzivňují své aktivity v oblasti udržitelnosti a jejich schopnost zavádět tyto postupy se zlepšuje. Letos 84 procent manažerů věří, že jsou na dobré cestě k dosažení svých emisních cílů. Před dvěma lety to bylo méně. Vidíme také kladení většího důrazu na recyklaci – tři čtvrtiny manažerů uvedlo, že recyklace je důležitou součástí jejich strategie, oproti 53 procentům v roce 2022. Také přibližně dvě třetiny firem upravují design produktů, aby snížily závislost na fosilních palivech, v roce 2022 to byla méně než polovina. Kromě toho tři čtvrtiny vedoucích pracovníků zavedlo program pro hospodaření s vodou, což je nárůst oproti 55 procentům v roce 2022.

I když manažeři v roce 2023 plánovali navýšit investice do udržitelnosti, realita byla jiná – průměrně investovali 0,82 procent svých příjmů, což je méně než 0,92 procent v roce 2023.

„Letošní zpráva ukazuje, že projekty udržitelnosti budou i v roce 2024 pokračovat v růstu, a to navzdory současným nepříznivým podmínkám,“ uvedl Cyril Garcia, ředitel globálních služeb udržitelnosti a odpovědnosti podniků a člen výkonné rady skupiny Capgemini.

„Firmy mají moc i odpovědnost posunout společnost směrem k udržitelnější ekonomice. Péče o vodu, ochrana přírody a recyklace jsou teď zásadními prioritami. Manažeři přemýšlejí prakticky, a proto snaha o snižování emisí CO2 musí přinášet také úspory. Vidíme, že udržitelnost je podporována novými technologiemi a klimatickými předpisy. Nejlepší způsob, jak získat důvěru zákazníků, je ukázat konkrétní výsledky a plánovat budoucnost postavenou na udržitelnosti,“ dodává Cyril Garcia. 

Spotřebitelé jsou proti loňsku ještě skeptičtější

Spotřebitelé chtějí, aby firmy byly transparentnější, a ještě více se zapojovaly do snižování emisí. Tři čtvrtiny dotázaných očekává, že společnosti budou v roce 2024 hrát větší roli v boji proti dopadům změny klimatu. Ačkoliv firmy zvyšují své úsilí, lidé jsou vůči jejich snahám stále skeptičtější – více než polovina si myslí, že aktivity firem v oblasti udržitelnosti jsou pouhým greenwashingem, což je nárůst oproti 33 % v roce 2023.

Geopolitika a regulace ovlivňují snahy o udržitelnost

Manažeři v odpovědích průzkumu poukázali na předpisy související s klimatem jako na klíčovou hnací sílu projektů udržitelnosti. Celé tři čtvrtiny vedoucích pracovníků se domnívá, že regulace v oblasti udržitelnosti je nezbytná pro dosažení globálních cílů v oblasti klimatu, a téměř dvě třetiny dokonce souhlasí s tím, že bez regulace by jejich společnost mnoho aktivit v oblasti ochrany životního prostředí nezahájila.

Celosvětově 73 procent manažerů souhlasí, že evropská směrnice o reportování udržitelnosti (CSRD) zlepšuje možnosti měření výsledků. I tak firmy stále zaostávají v reportování emisí, zejména ve scope 3. Jen třetina firem, které mají povinnost reportovat podle CSRD v roce 2025, tvrdí, že budou připraveny měřit své emise ve scope 3, zatímco na scope 1 je připraveno 86 procent.

„V České republice pozorujeme rostoucí úsilí našich klientů v oblasti udržitelnosti. Mnozí však stále čelí výzvám spojeným se sběrem relevantních dat a zajištěním jejich kvality, což je klíčové pro efektivní směřování organizace k naplnění cílů udržitelnosti,“ sdělil Bernd Bugelnig, Country Manager Capgemini Česká republika.

Napětí mezi USA a Čínou, války na Ukrajině a na Blízkém východě a energetická krize v Evropě způsobují narušení dodavatelských řetězců a nejistotu v oblasti státního financování. Dvě třetiny manažerů říká, že geopolitika ovlivňuje jejich investice do udržitelného rozvoje, a 69 procent se obává vlivu politické nejistoty v USA. Největší obavy mají švédští manažeři (75 procent), následovaní těmi z USA (71 procent) a Indie (59 procent).

Přístup k celé zprávě: capgemini.com/insights/research-library/sustainability-trends-2024

Výzkumný ústav Capgemini provedl v červnu a červenci 2024 průzkum mezi 2 152 manažery zaměstnanými v 727 společnostech s ročními příjmy přesahujícími 1 miliardu dolarů ve 13 zemích Severní Ameriky, Evropy a Asie a Tichomoří a ve 12 průmyslových odvětvích a sektorech. Dotazovaní manažeři byli na úrovni ředitelů a vyšší a 50 procent z nich bylo z podnikových funkcí, jako je strategie, udržitelnost, prodej a marketing. 50 procent bylo z funkcí hodnotového řetězce, jako je design výrobků, výzkum a vývoj, nákup a logistika. Institut rovněž provedl průzkum mezi 6 500 spotřebiteli staršími 18 let ve 13 zemích a rozhovory s 12 manažery v oblasti udržitelnosti v předních organizacích po celém světě.

You may also like...