Francouzské automobilky na Eco Rallye Beskydy
Domácí mistrovství v Eco Rally pro vozy s alternativním pohonem mělo na programu už čtvrtý letošní podnik. Byla jím premiérová Eco Rallye Beskydy se startem i cílem v Čeladné. Náročné tratě beskydskými kopci včetně nočních úseků absolvovalo patnáct posádek.
První ročník Eco Rallye Beskydy předčil očekávání účastníků jak z hlediska tras, které vedly krásnou beskydskou krajinou, tak i z pohledu organizace. Jediným nedostatkem malebných horských silniček však byla jejich omezená šířka, která znemožňovala předjet pomalejší vozidla, a udržet tak pravidly stanovený rychlostní průměr.
Nový díl šampionátu začal v pátek zostra pěti nočními měřenými úseky, na kterých zabloudilo hned několik posádek. O náročnosti noční etapy svědčí i fakt, že do časové kontroly dorazilo včas jen pět posádek. Ostatní se musely smířit s penalizací, která rozdala karty do sobotního programu s osmi měřenými úseky.
Posádku DS provázely chyby s navigací
To postihlo i dvojici Jan Říha a Michal Opluštil s vozem DS 3, která tak hned v úvodu soutěže nabrala časovou ztrátu. V sobotním programu sice zazářila dvěma druhými místy v měřených úsecích, jenže se opět nevyvarovala navigačních chyb a z průběžného devátého místa po páteční etapě spadla na konečné desáté místo, za které získala pro značku DS jeden bod do celkového hodnocení. „Když se nám s Honzou začalo v sobotu dařit a zajížděli jsme výsledky, které jsme chtěli, přišla triviální navigační chyba. Minuli jsme při ní jeden měřený bod a nadělili si tak další penalizaci,“ komentoval výsledek navigátor DS e-rally teamu Michal Opluštil.
Úspěšnější Peugeot
Štěstí naopak stálo při jezdcích značky Peugeot, když za opět zvítězila v poháru výrobců, a drží tak průběžné první místo v šampionátu. Posádky s vozy Peugeot se umístily na druhém, třetím a šestém místě. Kryštof Hájek si v Beskydech vybojoval už třetí letošní stříbro a druhou pozici drží i z hlediska průběžného pořadí posádek šampionátu.
„S výsledky Eco Rallye Beskydy jsme velmi spokojení. Podařilo se nám uspět nejen z hlediska hodnocení regularity, ale také co se týče spotřeby,“ říká Kryštof Hájek a dodává, že to bylo „i díky nastavení rychlostních průměrů, které pořadatelé stanovili nižší, než bývá zvykem na jiných podnicích. A rozhodně dobře udělali, protože prázdninový víkend přilákal do Beskyd hodně turistů a cyklistů, které jsme ecorallyových tratích potkávali takřka neustále. Celkově hodnotíme Eco Rallye Beskydy jako moc povedenou.“
Podobně to vnímala i Lucie Kudrnovská: „Za nás to jednoznačně byla nejlepší soutěž! Trasy byly opravdu nádherné, moc jsme si to užili. Také organizace fungovala dokonale. Hlavně jsme ale zajeli skvělý výsledek. Třetí místo je naše nejlepší umístění. I když určitě v tom sehrálo roli i štěstí. Nesetkali jsme se totiž s žádnou závažnější překážkou v provozu a první etapu jsme zajeli takřka bez chyb. Po prvním dnu jsme tak měli průběžné třetí místo, které se nám podařilo udržet až do konce. V jednom okamžiku jsme
se dokonce posunuli na druhou pozici. Nicméně i s bronzem jsme nadmíru spokojeni.“ Toto umístění navíc posunulo posádku Lucie Kudrnovská – Petr Timura na průběžné čtvrté místo v šampionátu.
Do konce zbývají dvě soutěže
Další soutěž čeká posádky s vozy DS a Peugeot už za pár dní. O posledním srpnovém víkendu se sjedou do jihomoravského kraje na třetí ročník AGROTEC ECO Rally Hustopeče, která bude předposledním podnikem letošního šampionátu. Tou poslední bude První New Energies Rallye Železné Hory 22. až 23. listopadu. Do nich jdou posádky Peugeotu z druhého, třetího a čtvrtého místa, a posádky automobilky DS z devátého, jedenáctého a patnáctého místa.
Bohumil Brejžek
Foto: DS Automobiles a Peugeot