„I malá starost může být velká radost,” říká vítězný návrh hackathonu na podporu Sbírky potravin
V noci ze 7. na 8. Prosince 2022 proběhl na půdě Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy studentský hackathon na podporu Sbírky potravin. Cílem dobrovolníků bylo navrhnout komunikační kampaň, která na jaře pomůže oslovit veřejnost a zprostředkuje tak pomoc lidem v nouzi. Vítězný koncept se řídí mottem „I malá starost může být velká radost”. Akci pořádal spolek Markething a Česká federace potravinových bank.
Vítězný koncept přesvědčuje zákazníky o dopadu jejich pomoci
Markething hackathon, jehož cílem bylo navrhnout komunikační kampaň pro Sbírku potravin, propojil studenty FSV Univerzity Karlovy s profesionály z předních marketingových agentur. Akce se zúčastnilo celkem přes 20 studentů a vítězný tým získal možnost podílet se na reálné exekuci některých svých nápadů.
„Co kdyby šampon dokázal smýt i starosti”
Autory vítězného konceptu se stali Jura Pátek, Kristýna Pechová, Markéta Opasková, Linda Novotná, Rabea Benguedihová pod vedením Jana Faflíka a Maroše Gondy z agentury DDB Prague. „Zaměřili jsme se na konkrétní pocit, který se u zákazníků objevuje a působí jako překážka v dárcovské činnosti. A to pocit, že malý příspěvek vlastně nic neznamená. Našim cílem bylo přesvědčit zákazníky, že i malá starost může být velká radost a že i ta nejmenší pomoc může mít velký dopad. Pomocí wobblerů s důvtipným textem na regálech chceme zvýraznit konkrétní suroviny ideální pro darování, konkrétní příkladem claimu je: ,Co kdyby šampon dokázal smýt i starosti‘. V instore radiospotu chceme vyjádřit vděk i za ty nejmenší příspěvky. Nakonec pak klademe důraz aktivity retail prodejny po sběrném dni a možnost vystavit banner s poděkováním za účast,” vysvětluje Jura Pátek, jeden z autorů nápadu.
Výsledek okomentoval také Maroš Gonda (DDB Prague), jeden z mentorů vítězného týmu: „Úkol nás jako mentorů bylo vést studenty k tomu, aby dokázali selektovat správné problémy i příležitosti a vymyslet tak koncept, který bude relevantní pro širokou veřejnost. Uplatnili jsme nástroje, které běžně využíváme v DDB na design sprintech. Díky tomuto přístupu jsme v prvních hodinách identifikovali správnou příležitost, kreativní zpracování pak vytvořili studenti v nočních hodinách.”
Vítězný návrh nás zaujal svou pozitivitou a myšlenkou sounáležitosti
„Od Markething hackathonu jsme očekávali nové nápady, které dokážou vylepšit naši komunikaci v dlouhodobém horizontu, ať už jde o hlavní myšlenku, zpracování i cesty, jak se k veřejnosti dostat. Výstupy ,z pera‘ studentů jsou úžasné, objevila se spousta nových nápadů od všech soutěžních týmů. Ve všech koncepcích byla nosná pozitivní myšlenka naděje a solidarity, tu se budeme snažit v příštích letech ukázat i veřejnosti.” komentuje Veronika Láchová, ředitelka České federace potravinových bank.
Kapacity z oboru i budoucí marketéři
Studenti marketingu a médií, kteří se hackathonu zúčastnili, měli k dispozici mentory z předních tuzemských agentur, pozvání přijali Jan Faflík a Maroš Gonda z DDB Prague, Roman Biath a Judita Ružičková z agentury Zaraguza, Roman Hůla z McCann Prague, David Suda za agenturu WMC/Grey nebo Richard Axell z TRIADu. Úvodní prezentaci a odbornou konzultaci studentům poskytl Pavel Galík z mediální agentury OMG a na tvorbě zadání se podílel stratég Tomáš Mrkvička. Propojení mladých studentů se zkušenými odborníky tak přineslo nejen čerstvost nápadů, ale i jejich realizovatelnost a efektivitu. „Markething Hackathon pořádali naši studenti vůbec poprvé a máme velkou radost z toho, kolik lidí se nám rozhodlo svým zapojením pomoci,” říká Denisa Hejlová, zakladatelka spolku Markething. Partnery hackathonu byly značky Red Bull, Meggle, Emco a GymBeam, akce vznikla za podpory Akademického senátu FSV UK.
Tlak na potravinové banky se zvyšuje, lidí v nouzi přibývá
Hackathon odpověděl na zvyšující se nutnost služeb potravinových bank a s nimi i Sbírky potravin. „Současná krize se bohužel promítá do všech oblastí života a zasahuje i ty, kteří se dříve dlouhodobě pohybovali nad hranicí chudoby,” vysvětluje Veronika Láchová a dodává: „Před rokem potravinové banky podporovaly potravinami 200 000 lidí ročně. Teď jich přichází téměř 270 000. Sbírka potravin je přitom jednou z mála možností, jak potravinové banky získávají kvalitní potraviny s dlouhou dobou použitelnosti.” Příjmová chudoba v roce 2022 vzrostla na 16 %, a týká se tak téměř každé 6. tuzemské domácnosti.