Ikonická kachna Citröen 2CV s českou dámskou posádkou se chystá na Dakar
České zastoupení automobilky Citröen představilo na tiskové konferenci v hotelu Aquapalace v Čestlicích projekt Duckar, v němž závodnice Barbora Holická usedne za volant legendárního Citroënu 2CV zvaného „Kachna“ a s navigátorkou Lucií Engovou se pokusí dojet do cíle slavné rallye Dakar Classic. Závodnice vyzpovídal Marek Eben, který je dlouholetým ambasadorem značky.
Slavný závod se již popáté pojede v Saúdské Arábii. Termín rallye se oproti původním plánům posunul o pár dní dál od přelomu roku, startovat se bude 5. ledna u města Al-Ula a na cílovou rampu budou auta dojíždět 19. ledna u města Yanbu Al Bahr na pobřeží Rudého moře.
Pro auta kategorie Classic až na jeden zůstávají stejné bivaky s Dakarem a nově se i historická auta podívají povinně do dun. Pořadatelé také vyslyšeli přání závodníků a tratě jsou zase o něco náročnější – jak na techniku, tak na navigaci.
2CV – Třetí nejvíce vyráběný automobil v historii
Z dlouhé řady modelů automobilové značky Citroën, které jsou většinou od konkurence snadno rozeznatelné neobvyklou karoserií či originální technikou, je 2CV patrně nejslavnějším. Výroba tohoto vozu byla zahájena v roce 1948 a skončila před 33 lety, 27. července 1990. To už se vyráběl jen v portugalském městě Mangualde, výroba ve Francii skončila o dva roky dříve. S 5,1 miliony kusů se stal třetím nejvíce vyráběným autem v historii a v roce 1999 byl ve Francii vyhlášen automobilem století.
Kachna nazvaná Duckar
Může auto, vzniklé původně jako levný přepravník pro francouzský venkov, závodit v nejtěžší rallye na světě? Barbora Holická si myslí, že ano, a chystá se Dakaru v příštím roce zúčastnit ve třídě Classic s Citroënem 2CV pod názvem „Duckar“, vzniklém spojením slov „duck“, tedy „kachna“, a „Dakar“. „Když chci zdolat největší výzvu své závodní kariéry, musí to být právě Citroën a co jiného než 2CV,“ řekla šestatřicetiletá závodnice Barbora Holická a pokračovala: „Chceme dokázat, že i extrémně náročný terén dakarských tratí se dá zvládnout s tímto ikonickým autíčkem.“
Do nadcházejícího ročníku soutěže Dakar Classic, závodu pro stará, ikonická auta, která Dakar již kdysi zdolala a nyní se na tratě s novými posádkami vracejí, se chystá s vozem, který přesně před 75 lety změnil Francii. Její vůz byl konkrétně vyroben v roce 1979 a pro náročné podmínky rallye Dakar ho připravil odborník na tento typ aut Tomáš Neruda. „Když Bára přišla s nápadem, že pojede na Dakar Kachnou, říkal jsem jí, že je to blbost, že to auto přestavovat nebudu a na Dakar s ní nepojedu. A vidíte. Auto jsem postavil a na Dakar jedu taky,“ uvedl s úsměvem mechanik.
Citroën mezi hlavními partnery
Barbora Holická má s vozy Citroën bohaté zkušenosti, právě proto je jedním z hlavním partnerů projektu DUCKAR Citroën Česká republika a projekt podporuje už od jeho počátku. Nyní ředitel českého zastoupení František Neuman předal závodnicím na závěr tiskové konference šek na 100.000 Kč, který jim pomůže finančně náročný počin realizovat.
Text a foto: Bohumil Brejžek