Investice do luxusu: Vyplatí se vsadit na nadčasovost místo horkých trendů?

Luxusní značky, které jsou synonymem exkluzivity, čelily v minulém roce několika měsícům nejistoty kvůli obavám investorů ze zpomalení poptávky v Číně. Navzdory těmto výzvám značka Hermès pokračovala v sérii rekordních výsledků. Ukázalo se, že její sázka na minimalismus, kde nenápadná elegance převažuje nad okázalostí, byla správným strategickým rozhodnutím.

Výjimka, která potvrzuje pravidlo

Čína byla v loňském roce zdrojem obav pro hospodářské výsledky luxusních značek. Realitní krize, ekonomická nejistota a pokles spotřebitelské důvěry vedly ke zpomalení poptávky.

Zatímco konkurence hlásila pokles prodejů luxusního zboží, francouzský módní dům Hermès nadále dosahoval rekordních finančních výsledků. Jeho tržby vzrostly na 15,2 miliardy EUR, což představuje 13% meziroční růst při běžném směnném kurzu ve srovnání s rokem 2023. Čistý zisk společnosti dosáhl 4,6 miliardy EUR.

Sázka na nadčasový „minimalismus“ se vyplatila

Trendu „tichého luxusu“ přímo nahrává obchodní model Hermès. Na rozdíl od značek Balenciaga a Gucci, které postavily svůj úspěch na viditelných logách a maximalismu – tedy trendech, které už ustupují do pozadí – Hermès nikdy touto cestou nešel. Nejlepším důkazem je legendární kabelka Birkin.

Hermès se také vyhýbá strategie konkurence zaměřené na krátkodobý růst tržeb prostřednictvím agresivní expanze a nadprodukce. Naopak si zachovává exkluzivitu a omezuje nabídku, čímž zvyšuje svou hodnotu a poptávku. 

„Jednorožec“ s hodnotou 300 miliard dolarů

Pro dlouhodobé investory představují akcie společnosti Hermès tzv. „jednorožce“ – stabilní společnost s vysokým růstem.

Zajímavostí je, že firma v polovině února překonala tržní kapitalizaci 300 miliard USD podle Companiesmarketcap.com. Po mírné korekci činilo tržní ocenění společnosti k 19. březnu 2023 přibližně 287 miliard USD.

Úspěch Hermès dokazuje, že v luxusním segmentu je nadčasovost cennější než krátkodobé módní trendy.

Výkonnost akcií společnosti Hermes Intl. za 5 let. Zdroj: Tradinview.comí*

Pomalu tak dohání další evropský konglomerát z Paříže v podobě LVMH, jehož tržní kapitalizace k témuž datu přesahovala 371 miliard USD. Společnost má ve svém portfoliu více než 75 značek, včetně Louis Vuitton, Moët Hennessy, Dior, Bulgari, Givenchy nebo Tiffany.

Některé značky snášejí nejistotu lépe než jiné

Celkově se očekává, že segment luxusního zboží může čelit poklesu až do roku 2027, a to v důsledku změn ve spotřebitelských preferencích a souvisejících výdajích. Některé společnosti však tuto změnu zvládají lépe než jiné.

LVMH ve své zprávě uvedla, že v roce 2024 vykázala příjmy ve výši 84,7 miliardy EUR (88,3 miliardy USD), což představuje meziroční pokles o 2 % oproti roku 2023. Tržby za 4. kvartál dosáhly 23,9 miliardy EUR, což znamená, že se meziročně nezměnily.

Co se však změnilo, je zisk společnosti z opakujících se činností, který klesl o 14 % na 19,6 miliardy EUR, přičemž téměř každá divize zaznamenala ztrátu.

Výkonnost akcií společnosti LVMH  za 5 let. Zdroj: Tradingview.comí*

Ve ztrátě se ocitla i společnost Burberry, jejíž příjmy za fiskální rok 2024 klesly o 4 % na 2,97 miliardy GBP (3,76 miliardy USD). Upravený provozní zisk za stejné období klesl o 34 % na 418 milionů GBP.

Naopak švýcarská společnost Richemont, která vlastní značku Cartier, zaznamenala za fiskální rok 2024, jenž skončil v březnu, rekordní celoroční tržby ve výši 20,6 miliardy EUR, což představuje meziroční nárůst o 3 %.

Čtvrtletní tržby však meziročně klesly o 1 %, což odráží zpomalování výdajů v regionu Asie a Tichomoří.

Olívia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.

* Historická čísla nejsou zárukou budoucích výnosů.

You may also like...