Jak drobný podnikatel může čerpat trvalé výhody určené velkoodběratelům

Firmy i podnikatelé čelili v posledních letech nebývalému tlaku. Museli se vypořádat s důsledky energetické krize, která jako lusknutím prstu vystřídala tu pandemickou. Mnoho malých a středních podniků ukončilo podnikání, současně ale mnoho dalších hledá způsoby, jak ušetřit. Jedním z nich je model nákupní aliance.

Nedávno publikovaný průzkum Hospodářské komory se zabýval mj. tím, jak se české firmy vypořádaly s prudkým růstem ceny energií v předchozích letech. Ukázalo se, že tři čtvrtiny firem vyšší cenu energetických vstupů do cen své produkce přenášejí a vyšší náklady zaplatí jejich zákazníci. Firmy nicméně ve většině zůstaly opatrné a promítaly zvýšené náklady do svých produkčních cen pouze částečně s ohledem na zachování své konkurenceschopnosti. Takto postupovalo na šedesát procent respondentů. Jen 14 % z nich se rozhodlo promítnout zvýšené náklady plně do svých cen. Mikro a malé firmy zase častěji pokrývaly zvýšené náklady z vlastních zdrojů, a to přibližně čtvrtina z nich.

Na druhou stranu vynakládají malé firmy a drobní podnikatelé o to větší úsilí v hledání úspor ve svém provozu. I díky tomu zaznamenal v posledních letech nebývalý zájem koncept nákupní aliance. „Už v souvislosti s krizí způsobenou pandemií a hned na to válkou na Ukrajině evidujeme výrazně vyšší zájem právě u drobných podnikatelů nebo živnostníků,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která sdružuje přibližně 10 000 firem segmentu SME. „Díky široké členské základně malých a středních firem a jejich sdružené poptávce jsme schopni vyjednávat s dodavateli o trvalých výhodách při odběru zboží a služeb. I drobný podnikatel tak může dosáhnout na podmínky, které jsou jinak dostupné pouze těm největším firmám v České republice,“ popisuje princip nákupní aliance Damir Duraković.

Podnikatelé slyší na levnější pohonné hmoty

Velké množství malých a středních firem stále platí za odběr pohonných hmot hotově a řidiči jsou nuceni schraňovat a nechat si proplácet účtenky. Vyplývá to z informací Axigonu, kde většina nových členů aliance v posledních letech pod tlakem na optimalizaci nákladů doslova objevila tankovací karty. Firmy totiž zjišťují, že i při menších odběrech paliva lze dosáhnout na znatelně lepší ceny.

„Obvyklá sleva na palivo řádově v desetihaléřích na litru nezní zvláště u nižších odběrů paliva příliš lákavě. Axigon nicméně patří souhrnnou poptávkou členských firem k největším odběratelům pohonných hmot v tuzemsku. Díky tomu umíme podnikatelům zajistit tankovací karty s vyhlašovanou plošnou cenou, kterou obvykle využívají jen velké podniky či autodopravci,“ popisuje ředitel Axigonu, který je autorizovaným distributorem tankovacích karet Shell a EuroOil.

Například na čerpacích stanicích EuroOil a nově i RoBiN OIL lze v režimu plošné ceny aktuálně tankovat o 2 Kč/l levněji oproti cenovému průměru Česka. V porovnání s cenami dálničních čerpaček pak firma s fixní plošnou cenou ušetří 6 až 7 Kč/l.

Další služby navázané na tankovací karty

Členství v nákupní alianci nicméně může podnikateli zajistit i další služby spojené s jeho fungováním, případně jejich kombinace. Přímo navázaná na tankovací karty je například vratka DPH za tankování v zahraničí nebo platba parkovného. Logická provázanost některých služeb vede k další úrovni provozních úspor „Výrazný růst jsme zaznamenali v případě monitoringu firemních vozidel. Zde dlouhodobě spolupracujeme se společností Sherlog, což nám umožňuje propojit telematický systém s transakčními daty tankovacích karet pro okamžitý přehled o odběrech paliva firemními řidiči,“ říká Damir Duraković.

Komplexní pokrytí firemní flotily

Velkou přidanou hodnotou formátu nákupní aliance je kompletní paleta služeb pod jednou střechou. Firmy často oceňují, že mají jednoho klíčového dodavatele, který je schopen pokrýt téměř všechny jejich potřeby v dané oblasti, i jedno kontaktní místo pro všechny tyto služby.

„V rámci naší nákupní aliance jsme se zaměřili zejména na produkty a služby spojené s provozem firemní flotily. Vedle tankovacích karet umožňujících odběr konvenčních paliv poskytujeme i CNG karty nebo Energokartu pro dobíjení elektromobilů akceptovanou u tří největších provozovatelů dobíjecích stanic – PRE, ČEZ a E.ON Drive – a současně v síti SMATRICS v Rakousku, EnBW v Německu a Ionity v celé Evropě,“ popisuje Damir Duraković s tím, že s tankovacími kartami mají firmy dostupné např. i zvýhodněné mytí vozidel, dekarbonizaci motoru, nákup dálničních známek nebo unikátní zabezpečení Sherlog Security na bázi rádiové technologie. Paleta služeb se však neomezuje pouze na vozový park – firmy sdružené pod Axigonem ve velkém využívají o 30 % nižší ceny kancelářských potřeb Activa.

Nákupní aliance má nicméně sílu zajistit i výrazně příznivější podmínky při pořízení nových firemních vozidel, vč. jejich pojištění. „Firma i jednotlivý živnostník má v rámci nákupní aliance možnost výhodnějšího nákupu vozidel od AutoPalace nebo operativního leasingu Drivalia. Novinkou jsou vozy Kia za nejnižší možnou cenu, kterou může zákazník nakupující jednotlivá vozidla získat,“ říká Damir Duraković a dodává, že Axigon je registrován přímo u České národní banky, takže podnikatelům sjednává autopojištění bez prostředníků. Kromě zvýhodněné nabídky většiny pojišťoven na trhu zajišťuje ve své aplikaci i hlídání výročí pojistných smluv a aktuální přehled nabídky cen povinného i havarijního pojištění pro osobní i nákladní vozy.

You may also like...