Jak na efektivní vytápění garáže a jakou teplotu udržovat
Otázka temperování garáže v chladném až mrazivém období vrtá hlavou nejednomu majiteli těchto prostor. A je vlastně nutné v garáži topit? Z ekonomického hlediska bychom řekli, že vytápět další místnost, ve které se navíc téměř nezdržujeme, je poměrně zbytečné. Na druhou stranu chlad může mít velice negativní vliv jak na auto, tak i ostatní věci, které jsou v garáži uskladněné.
Odpověď závisí na spoustě okolností. Je garáž součástí domu, nebo stojí samostatně? A jak často se z ní vyjíždí autem? Velkou roli hraje i frekvence využívání garáže na kutilské účely a další individuální záliby.
Ideální je sucho a chlad, vlhkosti zabrání odvětrávání
Zatímco chlad autu v podstatě neškodí, vzdušná vlhkost mu nedělá dobře a je příčinou koroze. Proto je třeba zajistit takové podmínky, aby garáž byla suchá a v zimě dobře větraná. V tomto ohledu je důležité myslet i na vlhkost z podloží a již při výstavbě garáže použít kvalitní hydroizolaci, která zabezpečí dlouhou životnost prostoru i vyšší komfort jeho užívaní.
Při stavbě anebo rekonstrukci je rozumné zvolit si takové systémy ochrany před vodou a vlhkostí, které navzájem spolupracují. V důsledku nesprávně použité anebo poškozené hydroizolace trpí nejen stavba samotná, ale i předměty, které jsou v garáži uskladněné.
Udržování optimální teploty
Voda, která je příčinou nežádoucí vlhkosti, se může do garáže dostat mnoha způsoby. Nejčastěji spolu s autem, když je zasněžené anebo vydatně pokropené deštěm. K tomu je třeba doplnit, že ke kondenzaci vzdušné vlhkosti na studených kovových površích dochází vždy, když jsou velké rozdíly mezi venkovní a vnitřní teplotou. A proto je pro auta z pohledu koroze nebezpečné jezdit z vyhřáté garáže do mrazivého rána anebo naopak z vlhkého exteriéru do teplé garáže.
Aby nebyly rozdíly mezi venkovní teplotou a teplotou v garáži tak markantní, je ideální garáž nevytápět, ale pouze temperovat. Pokud je teplota v garáži jen o něco vyšší než teplota venku, napomáhá to vysoušení případné vlhkosti. „Vlhkost je třeba odvádět pomocí větracích otvorů a dobrým řešením může být i ventilátor nebo žlab na odtok přebytečné vody,“ radí technik Rastislav Matuška ze společnosti Gardeon.
Garáž sloužící i jako dílna
Úplně jiná situace nastává tehdy, pokud se garáž používá i jako dílna. Těžko se pracuje v prostoru, ve kterém jde lidem pára od úst a při práci jim zimou křehnou prsty. Někdy je garáž součástí stavby domu a vyřešit v ní vytápění je jednoduché. Ale jak vytopit samostatně stojící garáž? „Logickým požadavkem na zdroj tepla v samostatně stojící garáži je zejména konstrukční jednoduchost, proto se obvykle využívá některý z typů elektrického vytápění. Na temperování garáže můžete použít například podlahové vytápění,“ radí Matuška.
Elektrické odporové vodiče nebo rohože zabudované ve vrchní vrstvě podlahy jí zahřejí, a tím i vysuší, a od podlahy se mírně ohřeje i celý prostor garáže. „Abyste však nevytápěli i zem pod garáží, podklad je potřeba tepelně zaizolovat. Ideální je proto počítat s tímto systémem vytápění už při její výstavbě,“ doplňuje Matuška.
Podobně může posloužit i elektrický radiátor, takový, který vytápí i na nižší teploty. Cílem ohřevu v garáži totiž není udržovat příjemnou provozní teplotu, ale teplotu, která je jen o málo vyšší než venkovní. Příležitostné vytápění na vyšší teplotu, pokud v dílně potřebujeme pracovat delší dobu, se dá zabezpečit infrazářičem nebo klimatizační jednotkou. Ekonomičtějším řešením jsou interiérové plynové ohřívače, které čerpají energii z propan-butanových lahví. Topení v kamnech, které by bylo nejlevnějším řešením, není do většiny garáží vhodné. Lze použít jen tehdy, pokud má garáž větší rozlohu a je z ní do dostatečné výšky vyvedený komín.
Peníze ušetří správná izolace
Ať už plánujeme garáž temperovat nebo v ní topit, v každém případě by měla být komplexně zaizolovaná. Jen tak nebudeme zbytečně přicházet o teplo a zároveň i peníze navíc. Celková izolace zahrnuje zateplení stěn, podlahy i střechy. „Dobré řešení v tomto směru nabízí kompletně zateplené plechové garáže s vnější omítkou. Izolované montované garáže mají sendvičové stěny s vnitřním tepelněizolačním jádrem. Jejich součástí je velmi účinná izolace z PUR pěny, která má při tloušťce 50 mm tepelněizolační vlastnosti srovnatelné například se stěnou z pórobetonových tvárnic s tloušťkou až 200 mm,“ doplňuje Matuška. Na temperovaní nebo vytápění dobře zaizolované montované garáže stačí o mnoho méně energie. Navíc pokud má stavba dobrou hydroizolaci i tepelnou izolaci, snižuje se riziko kondenzace vlhkosti na stěnách garáže či na plechách auta. A kvalitní izolaci oceníte koneckonců i v létě, kdy se prostor garáže nebude tak výrazně přehřívat.
Foto: GARDEON