Jak se liší nákupní chování lidí? V Česku dobírka, v Rumunsku telefon
Pandemie koronaviru proměnila světovou e-commerce. Obraty internetových prodejců překonávají rekordy a nakupující, kteří byli dříve věrni kamenným prodejnám, přešli na online. A jsou stále náročnější. Zvykli si na doručení objednávky do druhého dne a očekávají skvělý servis. Nákupní chování se ale v jednotlivých zemích liší. Jak se nakupuje v Maďarsku nebo v Rumunsku? Kdo neplatí kartou a kde je Black Friday několikrát ročně?
Internetoví obchodníci musí vědět o svých zákaznících co nejvíce informací. Lokalizovat a znát jejich nákupní zvyklosti je důležitým krokem k úspěchu. Pokud e-shop uspěl na domácím trhu, pravděpodobně se začne poohlížet po expanzi do zahraničí. Vloni expandovaly české e-shopy nejvíce do Maďarska, Rumunska a Slovinska. Do popředí zájmu se dostává Chorvatsko nebo Ukrajina. Jak ale nakupují lidé v těchto zemích a na co se obchodníci musí zaměřit?
“E-shop musí působit především autenticky a to v lokálním jazyce, protože zákazníci chtějí nakupovat komfortně. Mnohem větší důraz na jazyk je kladen v zemích střední a východní Evropy. E-shop v angličtině by například v Maďarsku neprošel. Většina Maďarů, když vidí cizí jazyk nebo nedůkladnou, strojově přeloženou maďarštinu, opustí stránky. Nepůsobí to na ně důvěryhodně. Na rodném jazyce trvá i Rumunsko. Zákaznická linka v rumunštině je samozřejmostí, Rumuni rádi dělají objednávky po telefonu,” říká László Szabó, ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital, která pomáhá e-shopům s expanzí na další trhy.
Nakupující ze zemí střední a východní Evropy podle něj milují slevy a očekávají dopravu zdarma. Výhodná cena je rozhodujícím faktorem. Rovněž porovnávání, čtení či psaní recenzí, je pro tyto země typické.
Nároční Češi
Češi a Slováci oplývají velkou gramotností, co se online nakupování týče a nebojí se nakupovat přes internet. I když platební metody v Česku pozměnil covid, u Čechů, ale i Maďarů je stále v oblibě platba na dobírku. To naopak v Rakousku nebo Německu téměř neznají. Platby kartou či předem jsou u našich sousedů běžné.
Česká republika je e-shopovou velmocí, která má okolo 40 tisíc aktivních e-shopů. Na trhu je vysoká konkurence a zákazníci jsou nároční. Očekávají vysoký standard dodávek a služeb. V hlavním městě jsou navíc nakupující zvyklí na dodání už v den objednávky. Oproti tomu jsou Chorvaté, kteří se spokojí s doručením zboží až do pěti dnů.
Na Slovensku nakupuje až 86 procent obyvatel na internetu a dvě třetiny nákupů se uskuteční prostřednictvím chytrých telefonů. To v Maďarsku nákupy přes chytré telefony teprve rostou. Většina obyvatel stále objednává z počítače a zákazníci mimo Budapešť si rádi vyzvedávají objednávky v obchodě.
Rumuni na telefonu
Specifickou zemí je v regionu Rumunsko. Koupěschopnost obyvatel stoupá a země je jedním z nejrychleji rostoucích trhů v Evropě. Rumunsko je na páté příčce světa s nejrychlejším internetem a vysokou penetrací mobilních zařízení (76 procent). Rumuni požadují dopravu zdarma a většina dává přednost platbě v hotovosti při předání. Nejoblíbenější je akce Black Friday, která probíhá několikrát ročně a bývá dokonce nákupně silnějším obdobím než Vánoce. Specifikem rumunských webů je také nepoužívání diakritiky v pojmenování kategorií a produktů. Exportéři jsou tak lehce rozpoznatelní, protože většina diakritiku používá.
Silnou kupní sílu mají i Slovinci, nakupování si užívají. Záleží jim na značce, postoji k ekologii a praktičnosti, jako je rychlé dodání zásilky. Tzv. “zelenější” je mezi zeměmi i Slovensko, zákazníci oceňují výrobky šetrné k životnímu prostředí.
“E-shopy, které uvažují o expanzi do zahraničí musí brát v potaz právě specifika jednotlivých trhů. Pokud se značka rozhodne rozšiřovat na další trh, musí vědomě plánovat, zamyslet se nad trhem jako celkem,” dodává László Szabó.
Z českých e-shopů Growww Digital dlouhodobě spolupracuje například s Mall.cz (Mall.hu), Kytary.cz (Kytary.hu). S lokalizací a komunikací značky pomáhali také Rohlík.cz (Kifli.hu). Další informace najdete na webu https://export.growwwdigital.com/.