Jak si vedly výrobní firmy v roce 2023, a co očekávají od letošního roku?
Rok 2023 byl mimořádně náročným obdobím. Globální události výrazně ovlivnily podnikání a celé obchodní prostředí. Zejména výrobní a exportní firmy se musely neustále adaptovat na nové tržní podmínky a měnit svoji strategii. Podobným výzvám čelila i česká společnost RIM, která v Otrokovicích vyrábí sedací nábytek přes 30 let.
Adaptace a flexibilita jako klíč k úspěchu
Jasně definované cíle jsou klíčem k úspěchu v podnikání, poskytují směr a měřitelný rámec. Nicméně jsou faktory, které nelze ovlivnit. V současné době rychlých ekonomických změn si tradiční firmy plně uvědomují, že klíčem k udržení konkurenceschopnosti a úspěšnému podnikání jsou jejich zkušenosti, znalost trhu, rychlá adaptace a flexibilita.
„Za hlavní cíle roku 2023 bych označil především růst na stávajících trzích, rozvoj výroby a technologií zaměřený na rostoucí podíl soft výrobků a přípravu nového obchodního modelu na našich největších exportních trzích. Tyto cíle se nám daří naplňovat a přestože se třeba během cesty k nim mírně odchýlíme, nebo na základě validních skutečností některý cíl přehodnotíme, tak je důležité, abychom nad tímto procesem měli vždy kontrolu a znali jasná fakta, proč tomu tak je. Jelikož pracujeme s fiskálním rokem duben – březen, tak se aktuálně nacházíme ve 4. kvartálu účetního roku a výsledný obrat odhadujeme na cca 350 mil. Kč,“ uvádí Jakub Barcuch, obchodní ředitel výrobní firmy sedacího nábytku RIM.
Sledujte trendy ve svém odvětví
Znalost současných a budoucích trendů umožňuje firmám získat konkurenční výhodu tím, že identifikují příležitosti k růstu a přizpůsobují své strategie rychle se měnícím potřebám zákazníků. Pravidelná aktualizace těchto znalostí umožňuje firmám zůstat relevantní v turbulentním tržním prostředí. K aktuálním trendům designového průmyslu dle Jakuba Barcucha patří poptávka po unikátních a esteticky působivých kusech nábytku, jež představují více než pouhý funkční prvek domácnosti.
„V nábytkářském průmyslu dochází k výraznému úbytku běžných konferenčních židlí a tyto jsou nahrazovány buď alternativami více zaměřenými na design a příběh výrobku, nebo také ve velké míře křesílky s důrazem na pohodlný a domácký typ sezení. Samozřejmě však evidujeme mírné odlišnosti co se týče nejprodávanějších modelů židle dle jednotlivých trhů, a reagujeme na ně,“ doplňuje obchodní ředitel RIM.
Soft seating jako nezbytná součást kancelářských prostorů
Trend měkkého sezení, známý jako soft seating, přináší do pracovních prostor nový koncept pohodlného nábytku, který jsme dříve spíše znali z domácností. V souladu s aktuálním trendem představuje značka RIM svou dlouhodobou vizi na rok 2024, která je zaměřena na rozvoj nových produktů v oblasti soft seatingu.
„Naší dlouhodobou vizí je přetvářet pracoviště v místa k žití, nikoli jen k práci. Vzhledem k aktuální transformaci kanceláře a změny z klasického office na více domácký typ sezení je hlavním cílem pro nás vývoj nových produktů v oblasti soft seatingu, adaptace jednotlivých oddělení výrobního závodu na tuto transformaci a také částečná změna obchodní a marketingové strategie pro prezentaci a prodej těchto produktů. Obecným cílem je cca 20-30% zastoupení soft seatingu na celkovém obratu na daném trhu,“ sdílí Jakub Barcuch, obchodní ředitel společnosti RIM.