Jak v době pandemie nepřijít o peníze při koupi ojetiny na ulici nebo od malého prodejce

Automobil je v dnešní moderní době pro většinu lidí nevyhnutelnou součástí života a často i způsobem, jak se při cestování vyhnout riziku nákazy koronavirem. Ne každý si ale může dovolit koupit nový automobil, který ztrácí již po odjezdu od prodejce třicet až čtyřicet procent své ceny. Nejvýhodnějším řešením je koupě ojetého automobilu, často lepšího modelu, než kdybyste si kupovali vůz nový. Při koupi automobilu na ulici nebo z malého autobazaru je ale potřeba být velmi ostražitý. Jde o nejrizikovější způsob pořízení si automobilu. Mnoho malých soukromých prodejců využívá prodeje auta přes inzerát potom, co neuspěli u profesionálních prodejců, kteří jejich automobil odmítli z důvodů technických nebo právních vad. Toto riziko se ještě zvýšilo kvůli pandemii koronaviru, která způsobila na trhu nedostatek ojetin a omezení dovozů ze zahraničí.

Pozor na koupi ojetého automobilu „na ulici“ 

Ne každý zájemce o koupi ojetého automobilu se v České republice obrátí na autobazar. Mnoho z nás si jako svoji první cestu volí nabídku v klasické inzerci. Na internetových stránkách každoročně přibude několik desítek tisíc inzerátů s nabídkou ojetého vozu. Při takovém množství se mezi nimi najdou i různí podvodníci, kteří se snaží vylákat z lidí peníze pomocí inzerování falešných inzerátů nebo nabízí automobil, který není technicky či právně v pořádku. „Koupě auta takříkajíc na ulici od soukromé osoby přes inzerát, který je často jen zástěrkou a ve skutečnosti za ním stojí malý autobazar, je nejrizikovějším způsobem pořízení si ojetého vozu. Profesionální prodejci, tedy velké autobazary, vynakládají na prověření vykupovaných vozidel mnoho prostředků a mají dostatek zkušeného personálu. Prověření na možné odcizení vozu a kontrola pravosti VIN kódu vozidla patří mezi jejich základní kontrolní mechanismy, které samozřejmě na ulici, ve stresu a bez potřebného vybavení neprovedete,“ uvádí Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO.

„Při koupi přes inzerát od soukromníka či malého autobazaru se vám velmi snadno může stát, že si pořídíte automobil pocházející z kriminální činnosti, protože mezi prodejci je i hodně podvodníků pracujících pro mezinárodní gangy zlodějů aut. Policii pak nebude zajímat, že jste o této skutečnosti nevěděli a takové vozidlo vám okamžitě zabaví. Mnohým motoristům auto policie zabaví až v zahraničí, například při cestě na dovolenou. Podvedení a nešťastní lidé potom mohou strávit i několik dní v policejní cele. Lepší cestou je koupě vozu v „kamenném“ autobazaru, který triky podvodníků velmi dobře pozná a automobily od nich nevykoupí,“ dodává Topolová. Situace se zhoršila v době pandemie, protože ojetin je nedostatek a mnoho malých prodejců balancuje na hraně přežití. „To je nutí používat nekalé praktiky, na které doplácejí spotřebitelé,“ dodává Topolová.

Podvody s automobily jsou čím dál tím víc promyšlené

Na podvodné inzeráty upozorňuje i sdružené na ochranu vlastníků automobilů SOVA. „Trend falešných inzerátů nabízejících automobily stále pokračuje. Neustále se najdou důvěřiví lidé, kteří i přes množství informací  varování těmto podvodníkům naletí. Tito podvodníci jsou schopni zaslat případnému zájemci i fotokopii falešných dokladů, vytváří webové stránky i falešné profily na sociálních sítích, a to jen proto, aby působili důvěryhodně,“ přibližuje předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Stále velmi častým typem podvodů je i prodej vozu se stočeným tachometrem nebo například vytopených aut po povodních z dovozu. Desítky drobných dovozců, které ještě donedávna dovoz laciných západních“ aut slušně živil, se nyní snaží přežít. Už nemohou konkurovat cenou či kvalitou, proto se uchylují čím dál tím více k různým trikům a podvodům. Snaží se vylepšit hodnotu vozů nejednou nelegální praktikou, a to nejen přetočením tachometru, ale i falšováním roku výroby v technickém průkazu nebo prodejem aut po těžké havárii. „V případě vozu ze zahraničí bývá složitější ověřit si jeho historii a kupující se vystavuje velkým problémům v podobě větších investic do oprav nebo bezpečnostním a zdravotním rizikům v případě havárie kvůli špatnému technickému stavu vozu. V porovnání s Evropou se na domácím trhu prodávají ojetiny za příznivějších podmínek a v lepším technickém stavu. Nejvíce je to vidět na změně směru, kterým nyní auta přes hranice putují. Trend se obrátil a naopak stále roste poptávka po českých automobilech z ciziny,“ uzavírá Karolína Topolová.

You may also like...