Jaké bude nákupní chování spotřebitelů během letošních Vánoc

Škola již skončila a teploty se stále zvyšují. Stejně tak ale i ekonomika. Vzhledem k rostoucím cenám benzinu, nedostatku potravin, prudce rostoucím úrokovým sazbám a všudypřítomné inflaci se spotřebitelé obávají a dost pravděpodobně změní své nákupní chování. Tváří v tvář jedinečně náročným faktorům se hvězdy seřazují tak, aby maloobchodu přinesly další „bezprecedentní“ prázdninovou sezónu. Jak vypadají předpovědi společnosti Salesforce týkající se vánočních nákupů v roce 2022?

Zde je pět předpovědí, které byste měli vzít v úvahu při vytváření strategie pro tuto sezónu:

Předpověď 1: Zákazníci budou nakupovat ještě dříve, aby se vyhnuli zvýšení cen

Zatímco nákupní horečky předcházející Černému pátku se odehrávaly před rokem 2020, v posledních dvou letech nakupovalo stále více zákazníků na začátku listopadu, kvůli problémům se zásobami a dodavatelským řetězcem. V letošním roce však bude hlavním motivačním faktorem vedoucím k dřívějším nákupům inflace. Podle průzkumu společnosti Salesforce plánuje o 42 % více nakupujících po celém světě a o 37 % více v USA začít nakupovat dárky dříve – to je změna chování číslo 1 o letošních svátcích způsobená inflací.

Předpověď 2: Loajalita se přesouvá na hodnotu

V letech 2020 a 2021 zaznamenala loajalita zákazníků obrovský posun k pohodlí a bezpečnosti, protože spotřebitelé požadovali zážitek bez tření – často nakupovali online z domova a objednávka byla vyřízena v obchodě nebo přímo v něm. Nyní, s rostoucí inflací, se loajalita spotřebitelů ale opět posouvá – tentokrát k zážitku a hodnotě.

Podle průzkumu společnosti Salesforce totiž polovina nakupujících změní o letošních Vánocích značku kvůli cenám. To znamená, že 2,5 miliardy nakupujících po celém světě by mohlo opustit svou značku kvůli levnějšímu konkurentovi. Některé kategorie výrobků – včetně luxusních značek, potravin a obchodních domů – jsou náchylnější k oslabení loajality kvůli citlivosti na cenu (buď vysoké ceny, nebo výrazné zvýšení cen).

Předpověď 3: Fyzické obchody budou hnací silou růstu ve všech kanálech

V loňském roce měly prodejny výrazný vliv na digitální prodeje, protože zaměstnanci prodejen rozšířili své role a stali se experty na plnění přání, servisními agenty, sociálními influencery a digitálními stylisty. Ve skutečnosti je nyní právě 60 % digitálních objednávek ovlivněno prodejnou – ať už jde o generování poptávky, nebo její plnění. V letošním roce, kdy budou prodejny opět plně v provozu tak budeme svědky toho, že spotřebitelé budou v ještě větším počtu tíhnout k fyzickým místům.

Pro maloobchodníky s fyzickými i digitálními prodejnami existuje skutečná příležitost růst rychleji než digitální domorodci a značky e-commerce. Spojení nakupování v digitálních i fyzických prostorách zvyšuje hodnotu každého z kanálů. Společnost Salesforce předpovídá, že maloobchodníci s fyzickými prodejnami budou zvyšovat online tržby 1,5krát rychleji než ti bez nich.

Předpověď 4: Zákazníci se budou orientovat na udržitelné možnosti

Náklady na podnikání jsou nejen stále dražší, ale také složitější. V posledních dvou letech vzrostl význam nových očekávání spotřebitelů – důvěryhodnosti a dopadu. 88 % spotřebitelů nyní očekává, že značky a prodejci jasně uvedou své hodnoty. Šokující je, že 64 % z nich přestane s firmou obchodovat, pokud firemní hodnoty nejsou v souladu s jejich vlastními.

To platí zejména v případě životního prostředí. Podle průzkumu společnosti Salesforce bude 83 % nakupujících o letošních svátcích vyhledávat udržitelné značky a produkty. Ve skutečnosti jsou ekologické postupy společnosti hned po jejím přístupu k zákazníkům a zaměstnancům hlavním faktorem ovlivňujícím nákupní rozhodnutí, čímž se důležitost iniciativ v oblasti udržitelnosti dostává před opatření týkající se rasové a ekonomické spravedlnosti.

Předpověď 5: Maloobchodníci budou testovat NFT drops

Každou vánoční sezónu se hrstka položek stane „it“ dárky, které chce každý darovat. Horké sběratelské předměty této sezóny pocházejí přímo z metaversa. Ve skutečnosti 46 % nakupujících uvedlo, že by zvážilo nákup non-fungible tokenů (NFT), digitálních aktiv, která představují něco jedinečného nebo vzácného uloženého na blockchainu. Může se jednat o virtuální verzi skutečného předmětu nebo digitální sběratelský předmět. Zejména mladší nakupující lákají „digitální dvojčata“ – digitální verze fyzického zboží. U generace Z je čtyřikrát větší pravděpodobnost než u generace X, že si o letošních prázdninách koupí fyzické zboží, pokud je spojeno s digitálním dvojčetem.

Nicméně nákupy NFT jsou stále ve fázi zkoumání. A přestože je trh s digitálními statky malý, očekávejte, že prodejci a značky budou v letošní sváteční sezóně testovat nové nápady a využívat rozruch. Na odhadů to totiž vypadá, že v období od listopadu do prosince bude od maloobchodníků a značek zakoupeno přibližně půl milionu NFT s potenciální celkovou tržní hodnotou 54 milionů USD.

Využijte předpovědi pro vánoční nákupy

Pro maloobchodníky znamená rok 2022 hru na dlouhou trať. Ekonomické výzvy a měnící se preference spotřebitelů znamenají, že vedení se strategií založenou na datech bude rozhodující pro reakci na podmínky v reálném čase. A i když nemůžeme zastavit inflaci, můžeme své podnikání ochránit před recesí tím, že zlepšíme ziskovost a vyřešíme provozní neefektivitu.

You may also like...