Jan Svěrák a Tomáš Klus dali na Dramox divadelní představení Branický zázrak
Dvacet osm tisíc diváků vidělo na Fidlovačce Branický zázrak slavného dua Jan Svěrák a Tomáš Klus. A další přibudou teď na streamovací platformě Dramox, která přináší muzikál o krizi středního věku exkluzivně!
„Je to jedna z nejlepších muzikálových událostí uplynulých let. Jsme rádi, že divadelní prvotinu Jana Svěráka a Tomáše Kluse můžou vidět další tisíce diváků na Dramoxu,” říká ředitel Dramoxu Martin Zavadil. „A na velkém plátně je to skvělý zážitek,” doplňuje Zavadil. Dramox nasazuje muzikál online a zároveň do vybraných kin.
Divadlo je jiná výzva než film
Jan Svěrák původně zamýšlel příběh jako film. „Začal jsem psát a najednou postavy policistů přišly před garáž a začaly tančit a zpívat. Tak jsem udělal jednu písničku, pak druhou a říkal jsem si, kdo to napíše, ty texty a melodie k tomu. Tak jsem to dopsal a zjistil jsem, že to není film, ale divadlo. To byl pro mě šok a zároveň velká výzva,” řekl autor Jan Svěrák při kinopremiéře v pražském kině Světozor. Přiznává, že se inspiroval i vlastní krizí středního věku: „Já jsem prodělával krizi středního věku dlouhodobě od 40 let, našel jsem lék v meditacích a józe. Chtěl jsem to sepsat, já jsem ta postava písničkáře Krajíčka. Až jógou a studiem člověku dojde, že to je jeho pohled na svět a že když člověk změní ten pohled, tak se změní i ten svět.”
O tom, kdo by se měl zhostit hudby, neváhal ani minutu. S Tomášem Klusem se poprvé se setkali při natáčení pohádky Tři bratři, volba proto byla jasná. „Byla to obří výzva, protože já jsem nikdy muzikál neabsolvoval. Ale já to tak mám asi nejradši, když jsem taková tabula rasa a jen nasávám. Říkal jsem si, že hlavně budu hravý, nechám múzy tančit svobodně a ony mi něco přinesou,“ řekl Tomáš Klus. Při premiéře v kině Světozor také přiznal, co je pro něj největší zázrak: „Život sám je největší zázrak, jsem za něj vděčný především ženám, protože jsem byl třikrát u toho, jak vzniká.”
Takový úspěch jsme nečekali!
Spolupráce dvou tvůrců se vyplatila. Nádherné, smysluplné, originální, vtipné – nešetřili chválou diváci, za dva roky se jich na divadelní muzikál na Fidlovačku přišlo podívat 28 tisíc. Takový úspěch nečekal ani Jan Svěrák: „Když jsme v roce 2020 ten muzikál chystali, tak jsme chtěli hrát aspoň dva měsíce, a hráli jsme to dva roky, celkem jsme zahráli 70 představení.”
Diváci chodili i opakovaně, osmnáct písní Tomáše Kluse se zapíše do paměti smíchem i dojetím v duetu s Veronikou Khek Kubařovou. „On je Honza takovej kouč, že mám pocit, že jsem pro muzikál napsal nejlepší písničky, co jsem kdy stvořil,” přiznává Tomáš Klus. Kromě vynikajících zpěváků na scéně v roli bezdomovce vyniká i Šimon Bilina, který se svěřil: „Když se hraje píseň Polobůh, tak je mi z toho křehko, oslovuje vás opravdu zevnitř.” Na scéně ho doprovází i Filip Antonio, Josef Fečo, Rudolf Kubík nebo Simona Tlustá.
Když jsem netrénoval, tak jsem pil
V příběhu hlavního hrdiny Pavla Krajíčka se pozná každý, kdo se setkal i nesetkal s krizí středního věku. Písničkář se diví, kam se ztratilo jeho mládí, sláva, radost ze života a teď dokonce i kolo z garáže. Vydá se je hledat mezi bezdomovce, kde nakonec během jedné tajemné noci najde odpověď na to, co ho v životě trápí. Tomáš Klus přiznal, že se inspiroval vlastní zkušeností: „Když jsem v patnácti letech přišel do Prahy za sportem, měl jsem intenzivní vztahy s bezdomovci, když jsem netrénoval, tak jsem pil krabicové víno s colou a v parku se seznámil s bezdomovcem Lišákem, který mi vyprávěl pokaždý trošku jinou historku o svém životě. A provedl mě se spoustou lidí, kteří nebyli na první pohled bohatí, ale byli nejbohatší lidi, které jsem do té doby poznal. Já jsem byl na tu roli připraven životem díky panu Lišákovi,” uzavírá Klus.