Jednotný evropský trh? Vůbec ne. Ve Španělsku vás čeká audit a v Německu speciální registr

Evropská unie se stále více zaměřuje na sjednocení obalové legislativy a značení obalových materiálů s cílem podpořit volný trh a efektivní recyklaci. Jednotný trh s více než 400 miliony spotřebiteli by totiž pro podniky znamenal skvělou příležitost, která by jim usnadnila obchodní operace a posílila konkurenceschopnost. Realita je však zatím jiná. Jednotlivé členské státy EU mají jiné požadavky na obalovou legislativu a četné legislativní změny ideu jednotného trhu ještě více destabilizují, ba dokonce si často i protiřečí. V červnu na Evropském obalovém sympoziu to budou řešit zástupci českého Ministerstva průmyslu a obchodu a Americké obchodní komory v EU. 

„Odborníci rádi a často mluví o jednotném trhu, ale situace v obalovém průmyslu je diametrálně odlišná. Například pokud chcete exportovat produkt do Itálie, Francie, Španělska a Německa, tak musíte mít na obalu čtyři systémy značení – z jakých materiálů obal je a kam se má vytřídit. Ve Španělsku navíc absolvujete audit, pokud váš obal obsahuje plast, a pak zaplatíte speciální daň, když obal neobsahuje minimální požadované množství recyklátu, který je ale přitom u některých produktů  zakázán. V Německu se zase musíte zapsat do speciálního registru, když dovážíte zabalené zboží,“ říká Iva Werbynská, ředitelka Obalového institutu Syba a odbornice na obalovou legislativu. Tento registr však budou mít brzy všechny státy povinný.

Obalová legislativa si často protiřečí

povinné značky podle obalové legislativy pro Francii a Itálii

Podle legislativy se mají obaly zmenšovat na co nejmenší možnou míru, množství údajů, které na nich musí být uvedené, však rapidně stoupá a každý stát je má jiné. Pro podniky je tato diverzita často velmi náročná. „Na obal se mají vejít všechny značky k obalům a recyklaci a dále samozřejmě i informace o samotném produktu. A pokud se jedná o malý produkt, nedejbože kosmetický, kde je množství povinných informací skutečně obrovské, máme problém,“ dodává Werbynská.

Jednotný trh je klíčem k udržitelnosti

Přesto všechno představuje jednotný trh s harmonizovanou obalovou legislativou a sjednoceným značením obalových materiálů klíčový krok směrem k udržitelnému rozvoji a prosperitě v rámci Evropské unie. Evropská komise proto vyzývá členské státy k co nejrychlejší implementaci opatření, aby se podpořil volný trh a efektivní recyklace. Společnosti mohou využít zdroje, jako je výzkum a vývoj, univerzity a přístup na okrajové trhy, aby rozšířily své aktivity v celosvětovém měřítku. To zvýší podnikům jejich konkurenceschopnost.

Jednotný trh usnadní i evropský export do USA

Problematice jednotného trhu se bude 27. června na prvním Evropském obalovém sympoziu věnovat Martin Pospíšil z Ministerstva průmyslu a obchodu a Thibaut L’Ortye z Americké obchodní komory v EU, který uvede, proč je jednotný trh důležitý a proč usnadní evropský export do Ameriky. Sympozium se bude konat v Praze na České zemědělské univerzitě. Zájemci se můžou přihlásit již teď prostřednictvím internetových stránek www.obalovaakademie.cz.

You may also like...