Jihočeská filharmonie má v budově bývalého kostela nový minimalistický sálfilh

Tam, kde se modlilo, nyní vládne hudba. Jihočeská filharmonie sídlí od roku 1988 v budově bývalého kostela svaté Anny v Českých Budějovicích. Koncertní sál ale potřeboval proměnu, akustika byla špatná a vzduchotechnika nedostačující. Rekonstrukce proběhla podle návrhu ateliéru A8000, který řídí architekt a zároveň vedoucí projektového týmu Vltavské filharmonie Martin Krupauer. Jejím cílem bylo vrátit sálu původní tvar, jednoduchost a čistotu.

Hlavní myšlenkou rekonstrukce bylo navrátit sálu, který byl navržen jako kostel, jeho původní tvar a jednoduchost. Starý akustický strop, těžkou visutou galerii a boční balkon tak nahradily minimalistické prvky, které citlivě zdůrazňují původní konstrukci sálu kostela.

Výraz prostoru nyní udávají jednoduché linie a omezená škála materiálů a barev – dřevo a dále černá s bílou barvou. Nejvýraznějším prvkem interiéru jsou lehké bílé akustické baldachýny zavěšené pod stropem. Pohled na akustické obláčky evokuje nebesa.

Právě akustika byla dříve nevyhovující, nyní se zvuk odráží správně do více směrů. Rekonstrukce se dočkala i nedostatečná vzduchotechnika. Zásadní novinkou je také akustický dřevěný obklad na zadní stěně sálu, který odráží vertikalitu varhan. Aktuální kapacita sálu je 172 plnohodnotných a pohodlných míst.

„Chtěli jsme vrátit tvar původního kostela a nechat jej vyznít ve všech možných detailech. Celý sál najednou více dýchá. Dokonce je konečně vidět klenba, která jasně určuje chrámový prostor. Kladli jsme důraz na návrat symetrie a nekomplikované čisté tvary, barvy i materiály. Odstranili jsme proto některé necitlivé dřívější zásahy, jako je podhled nebo špatné rozdělení prostoru,“ popisuje architektka Stanislava Blažková z ateliéru A8000. 


„Ateliér A8000 upravil daný prostor na příjemné prostředí pro menší koncerty. Pro větší nemají České Budějovice vhodný sál žádný, takže tím vzniklo prakticky místo, kde lze hudbu vnímat velmi dobře. Přes jistou nelogičnost, kdy koncertní sál vznikl už před čtyřmi dekádami ve stísněné prostoře bývalého kostela. Rekonstrukce tak přináší maximální možné vylepšení. I díky velmi dobré práci, kterou odvedla stavební firma Auböck. Špičkový návrh se tedy potkal s kvalitní realizací a nám nezbývá, než sál naplnit kvalitní hudbou,“
dodává ředitel Jihočeské filharmonie Otakar Svoboda.

Nově přidané prvky interiéru jsou dřevěné, původní tvar sálu a akustické panely pod stropem jsou bílé a povrch stěn je modelován pouze vrženými stíny akustických panelů. Všechny dveře a okna jsou natřeny černou barvou, aby vynikaly pouze hlavní linie koncertního sálu. Strohá barevnost a estetická pokora je tak dotažena do nejmenšího detailu.

Jihočeská filharmonie byla v Českých Budějovicích založena v roce 1981 pod názvem Jihočeský státní orchestr. V současnosti má 38 členů a zůstává jedinou profesionální filharmonií v Jihočeském kraji. Její domovskou scénou je od počátku bývalý římskokatolický kostel svaté Anny pocházející z roku 1620. V roce 1988 byl chrám necitlivě přestavěn na koncertní síň Otakara Jeremiáše.

Autorský tým: Martin Krupauer, Pavel Kvintus, Petr Hornát, Stanislava Blažková, Martin Sedmák, Rita Correia
Stavební řešení: Ivan Skalický, Ladislav Krlín
Akustické řešení: AVETON, s. r. o.

Foto: Ondřej Bouška

You may also like...