Kávu na cestách autem si dopřává většina Čechů, vyhrává espresso

Sedm z deseti. Takový je poměr mezi motoristy, dopřávajícími si na cestách autem kávu oproti těm, kteří lahodnému černému moku při cestování po českých silnicích neholdují. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu společnosti Shell Czech Republic, provozující kavárny Shell Café, který zpracovala agentura STEM/MARK.* 

Je všeobecně známo, že Češi jsou velkými milovníky kávy. Potvrzují to ostatně i čísla průzkumu, který si u agentury STEM/MARK zadala společnost Shell Czech Republic. Kávu podle něj pravidelně pije více než 88 procent českých občanů ve věku nad 18 let, kteří alespoň občas cestují automobilem. Valná většina z nich si navíc tento černý mok užívá alespoň dvakrát denně a u starších občanů je jeho obliba ještě vyšší (kávu pije přes 95 procent lidí nad 60 let). Češi se kávy nevzdávají ani na cestách automobilem – z těch, kteří pravidelně tímto způsobem cestují, si oblíbený nápoj kupuje rovných 70 procent.

Nárůst poptávky po kávě sledujeme u českých motoristů dlouhodobě,“ říká Jan Čapský, ředitel provozu čerpacích stanic Shell pro Českou republiku a Slovensko. „I z toho důvodu neustále investujeme do zdokonalování naší nabídky. V minulém roce jsme proto na prvních čerpacích stanicích Shell představili nový koncept kaváren Shell Café, aby si motoristé mohli dopřát komfort na cestách, jelikož pro zákazníky není důležitá jen chuť kávy, ale i prostředí, v němž si ji vychutnávají.“ 

Tato slova potvrzují i výsledky průzkumu. Pouze pro necelou čtvrtinu motoristů není rozhodující, v jakém prostředí si kávu dopřejí, přičemž tento aspekt je důležitý především pro ženy. Klesá také počet lidí, kteří si kávu pouze zakoupí a následně vypijí mimo provozovnu čerpací stanice – tuto zvyklost uplatňuje jen 11 procent zákazníků. Z dat rovněž vyplývá, že tendenci strávit na čerpací stanici více času mají především starší motoristé.

Kávu nejčastěji pijeme z papírového kelímku

Co se způsobu konzumace týká, v tuzemsku motoristé nejčastěji preferují papírový kelímek (přes 60 procent respondentů), jehož výhodou je i snadná recyklace. „Shell si je moc dobře vědom toho, že pro současnou generaci jsou ekologické aspekty velkou prioritou. Veškeré balené produkty Shell Café tak disponují mezinárodním certifikátem FSC, papírové kelímky certifikátem PEFC. Certifikace zaručuje, že při výrobě bylo použito zodpovědně vytěžené dřevo,“ vysvětluje Jan Čapský. V minulosti nejvíce rozšířené plastové kelímky má v oblibě pouze desetina respondentů. Větší oblibě se nyní těší používání vlastního termohrnku (15 procent) či pití kávy z porcelánového hrnku (13 procent) přímo v provozovně.

Espresso vs. Latté, nejčastějším zákuskem je croissant

Espresso, Latté a Cappucino. V takovém pořadí se umístily tři nejoblíbenější typy káv, které si Češi na cestách autem kupují. Popularita jednotlivých typů se poměrně zásadně lidí dle věkových skupin. Zatímco u lidí do 30 let jasně vyhrává Latté, u starších dominuje Espresso. Dva ze tří strávníků navíc uvádí, že při výběru černého nápoje berou v potaz i druh kávových zrn. Češi v tomto ohledu mírně preferují kávu čistou arabiku před směsí arabika/robusta.

Vedle chutné kávy je poznávacím znamením kvalitní čerpací stanice i široká nabídka občerstvení. Toho se drží i společnost Shell, která díky kavárnám Shell Café poskytuje svým zákazníkům bohatý výběr produktů. Ke kávě na cestách si zákusek dává více než 40 procent strávníků – nejčastěji se jedná o croissant. I zde však platí, že se návyky lidí liší podle věku. Mladší si stále častěji dávají něco „na zub“, zatímco starší jsou v tomto ohledu více rozpolcení. Pokud se však už rozhodnou, že si zpříjemní den sladkým zákuskem, jedná se především o osvědčené koláče.

Společnost Shell Czech Republic a.s. zastupuje obchodní zájmy Shell plc v České republice. Provozuje rozsáhlou síť 181 čerpacích stanic, systém palivových karet Shell Card a plní letadla leteckým palivem na nejvýznamnějších českých letištích. Více informací naleznete na www.shell.cz.

* Statistické údaje pocházejí z průzkumu společnosti Shell Czech Republic, realizovaného agenturou STEM/MARK v ČR v březnu 2022 na vzorku 510 respondentů, kteří jsou starší 18 let a alespoň občas cestují automobilem.

You may also like...