Každý sedmý elektromobil může mít stočený počet najetých kilometrů
Nákup ojetého vozu by měl být radostný zážitek, ale nedostatek transparentnosti na trhu s ojetými vozy je frustrující. To se nezměnilo ani s rostoucí oblibou elektromobilů. Přestože mnoho lidí volí nyní raději elektromobily, aby snížili emise, náklady na provoz a údržbu, studie společnosti carVertical ukazuje, že elektromobily jsou stále náchylné k různým podvodům, včetně podvodů se stočeným počtem najetých kilometrů.
Elektrická auta mohou mít stočené kilometry stejně jako ostatní automobily
Elektromobily jsou budoucností, protože lidé začínají dávat přednost tiché a CO2 neutrální jízdě před fosilními palivy a hlučnými motory. Ačkoli vlády některých států postupně odebírají výhody vlastnictví elektromobilu, elektromobily jsou méně náročné na údržbu a zároveň technologicky vyspělejší než vozidla na naftu a benzin.
Bohužel, i u každého elektromobilu je možné stočit počet najetých kilometrů – používají stejné digitální tachometry ujetých kilometrů jako jakákoli jiná vozidla. Digitální tachometry ujeté vzdálenosti lze totiž mnohem snadněji zfalšovat ve srovnání s mechanickými, které se nacházejí ve starších vozidlech.
Podle údajů společnosti carVertical, která se zabývá historií vozidel, má až 15,6 % všech vozidel v Evropě stočený počet ujetých kilometrů. Podíl elektromobilů, u kterých došlo k podvodu s najetými kilometry je podobný – 13,4 % všech elektromobilů mělo pozměněné kilometry na tachometru. Z toho vyplývá, že kupující ojetých EV vozů a vozidel na fosilní paliva čelí téměř stejnému riziku podvodů s počtem najetých kilometrů.
4 z 10 elektromobilů měly nehodu
Věděli jste, že každé druhé ojeté auto v Evropě mělo nehodu? Téměř stejně časté jsou i případy poškození elektromobilů. 43,6 % ojetých elektromobilů mělo také nehodu. Elektromobily navíc většinou lidé používají k dojíždění do práce ve městě, takže počet nehod se bude pravděpodobně zvyšovat s tím, jak bude vozový park elektromobilů stárnout.
Dopravní nehody mohou být drobné i vážné, což má za následek deformace rámu a hnacího ústrojí, předčasnou korozi a poškození baterií EV. Řadu těchto poškození lze opravit, ale vadné akumulátory v elektromobilech je nutné vyměnit, aby se předešlo možným nehodám nebo nebezpečí požáru. Nové akumulátory jsou nákladné a někteří řidiči se místo toho snaží prodat své vozidlo s označením jako „nikdy nehavarované“.
Stočený tachometr skrývá skutečný stav baterie
Údaje na tachometru jsou skvělé pro posouzení stavu vozidla. Většina výrobců elektromobilů poskytuje na baterie záruku alespoň 100 000 km. Obvykle však mohou vydržet i více než 320 000 km.
Počet najetých kilometrů vozidla může pomoci určit, kolik energie v baterii zbývá. Problémem je, že se nemůžete spoléhat pouze na údaj o počtu najetých kilometrů, protože může být stočený a počítač životnosti baterie může být resetován. Podvodníci jej mohou upravit během několika minut, což znamená, že musíte přijmout další opatření, abyste se ujistili, že vůz odpovídá uvedené ceně.
„V závislosti na kapacitě může výměna baterie stát desítky tisíc eur nebo dokonce polovinu hodnoty vozu. Jedná se o nejdražší součást elektromobilu, i když obecně je údržba elektromobilů ve srovnání s vozidly se spalovacími motory levnější,“ říká Matas Buzelis, vedoucí komunikace společnosti carVertical.
Prodejci ojetých vozů mohou za své vozy získat více peněz, a to právě díky tomu, že stočí počet najetých kilometrů, proto se i předpokládá, že podvody s najetými kilometry v nejbližší možné době, nezmizí. Podvodníci se přizpůsobují novým technologiím v moderních automobilech a trendy ukazují, že ani elektrifikace vozových parků tento problém nevyřeší.