Knižní novinka od Jan Melvil Publishing „Alchymie“ nachází zábavu ve světě marketingu

Legenda reklamního světa Rory Sutherland vás ve své knize Alchymie přesvědčí, že řešení problémů musíte hledat tam, kde nikdo jiný – ve sférách zdánlivé iracionality. Jen zde totiž najdete skutečné motivy rozhodnutí vašich zákazníků, kolegů a lidí obecně. I těch vlastních, ač si to málokdo chceme přiznat.

Stačí, když si pustíte jen kousek z jeho vystoupení na TED konferenci a nejspíš pochopíte. Alchymie je totiž jen zdánlivě určená čtenářům, které zajímá reklama a marketing. Protože jak autor sám uvádí – spotřebitelské chování je jedinou pravdivou výpovědí o nás samých a lze z něj odvodit mnohé. A tak s pomocí behaviorálních věd zkoumá, co ovlivňuje naše rozhodování a přichází na to, co už jako naši čtenáři nejspíš víte – logika a racionalita to není. Představuje svět, jaký opravdu je, ne jaký by měl správně podle všech výpočtů být. Svět, kde značkové produkty mají svůj hluboký význam, kde placebo funguje, protože lidé nejsou stroje, a kde rozum je pomocníkem, díky kterému si svá rozhodnutí dokážeme ospravedlnit zpětně. Je to krásný svět, úlevný, zábavný a kreativní. Věci a jevy, které dříve nedávaly smysl, jej začnou mít. A vy jej budete, díky tomuto pochopení, umět ovlivnit zase o něco více. 

O knize

Všichni bychom si rádi o sobě mysleli, že svá rozhodnutí řídíme rozumem. Způsobem, za který se na něj nebudete zlobit, vám však Rory Sutherland vysvětlí, že nás všechny ovládají mnohem skrytější pochody mysli. Díky jeho dekonstrukci lidského chování, zejména spotřebitelského, pochopíte mnohé z behaviorálních věd a procesu tvorby rozhodnutí. Jakou myslíte, že hrají roli tři barevné proužky v zubní pastě? Nebo Red Bull na trhu nealkoholických nápojů? Porozumění tomu, co nás ovlivňuje, jak vytvořit důvěru ve značku, co je signalizace, jak využít placebo efekt a proč konečně aplikovat poznatky behaviorální psychologie nejen v reklamním, ale v jakémkoliv byznysu, vám navíc předá stylem nejzábavnějšího a nejbystřejšího společníka na večírku. Budete se dokonce těšit i na poznámky pod čarou. Nebo si chtít přečíst knihu podruhé.

Ale hlavně získáte odvahu vyzkoušet své nejlepší nesmyslné nápady protežované racionalitě navzdory. Protože dávají smysl.

Představy o světě a lidech vám rozbijí poznatky jako:

  • Logika je nástrojem, nikoliv pravidlem.
  • Na vnímání není nic objektivního, i když jsme přesvědčeni o opaku.
  • Snaha posílit racionální chování nevede přes racionální argumenty.
  • Dobrý odhad je také vědeckou metodou.
  • Skutečný génius lidstva spočívá ve schopnosti mít přibližně pravdu.
  • Neočekávané nebo nelogické věci mají neúměrně větší informační hodnotu než ty čistě logické.
  • Koťátka v reklamě fungují.

O autorovi

Rory Sutherland je bývalý kreativní ředitel OgilvyOne, nyní místopředseda Ogilvy Group UK. V reklamní a marketingové branži se pohybuje více než 30 let. Svými sloupky pravidelně přispívá do časopisu The Spectator. I díky britskému humoru mají jeho TED Talks miliónové počty zhlédnutí.

https://www.melvil.cz/kniha-alchymie/

You may also like...