Kofola představila nové logo, změní se lahve i etikety
Kofola, jedna z tradičních československých značek s více než šedesátiletou historií, dostává po letech nový impulz. Změnou projde logo i celé portfolio značky včetně etiket, lahví, plechovek či sklenic. Navzdory zdánlivé jednoduchosti stála za proměnou dlouhá cesta, která zahrnovala sedm let hledání, desítky návrhů od renomovaných grafických a kreativních studií a několik spotřebitelských testů, ze kterých vzešel vítězný návrh.
Značka Kofola je dnes vnímána jako součást československé tradice a kulturního dědictví, pro mnohé je považována za lovebrand. Změnit jeden z hlavních prvků, díky kterému ji zákazníci kdykoliv a kdekoli poznají, vyžadovalo velkou odvahu i opatrnost.
„Svět kolem nás se neustále vyvíjí, stejně jako naši zákazníci i naše portfolio. Bylo tedy načase, aby se značka s novou identitou posunula a byla relevantní i pro mladé dospělé. Naším cílem bylo design osvěžit a zjednodušit, aby přitom Kofola neztratila svou tvář a zachovala si charakteristické rysy, díky kterým ji zákazníci stále poznají,“ vysvětluje Pavol Chalupka, marketingový ředitel Kofoly.
Hledání nového směru trvalo Kofole dlouhých sedm let. „Oslovili jsme téměř všechna významná designová studia v ČeskoSlovensku, dokonce pár zahraničních. Viděli jsme nepřeberné množství přístupů a pohledů. Přestože jsme hledali směr budoucnosti, mnozí se upínali k retru. Objevilo se i neoretro nebo futuristické návrhy. V jednom případě dokonce agentura zapojila AI,“ popisuje zážitky s hledáním nové identity Kofoly Pavol Chalupka.
Do finále se dostaly dva zcela rozdílné návrhy. Pohledy na ně se Kofola rozhodla ověřit ve spotřebitelském průzkumu v Česku i na Slovensku. Do něj zapojila hlavně zákazníky ze skupiny mladých dospělých, na které značka primárně cílí. „V průzkumu se potvrdilo, že Kofola nemá zapotřebí radikální změnu, že má primárně zůstat Kofolou. Nemá jít o revoluci, ale přirozenou evoluci, díky které se Kofola posune směrem k aktuálnějšímu designu a který bude relevantní minimálně dalších 10 let,“ doplňuje Lenka Tenglerová, manažerka značky Kofola.
Vítězný návrh vznikl ve spolupráci s agenturou Wiktor Leo Burnett. Lístek lékořice, který symbolizuje jednu ze složek nápoje a stal se ikonickým prvkem značky, nově obklopuje tvar srdce – protože Kofola vždy byla, je a bude o lásce. Současně se text v samotném logu zmodernizoval.
Nejviditelnější změnou v rámci nové vizuální identity budou nové etikety napříč celým portfoliem, do kterých se budou Kofoly postupně převlékat. První produkty v novém designu se na trhu objeví před Velikonocemi. V restauracích a hospodách se s novou identitou mohou zákazníci etiket hlavně v rámci chystané letní kampaně.
Paralelně se změnou identity dojde i k posunu vizuálního jazyka v marketingové komunikaci značky. A vzhledem k tomu, že originální Kofola tvoří základní DNA stejnojmenné rodinné firmy, změny se postupně projeví i v celkové korporátní identitě společnosti Kofola ČeskoSlovensko.