Letní slavnosti staré hudby zahájí tento týden vokální ansámbl Dionysos Now!
Necelý den zbývá do zahájení hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Letošní ročník otevře 19. července od 20.00 hod. přední vlámský vokální soubor Dionysos Now!, který v působivých prostorách kostela Panny Marie a slovanských patronů v Emauzském klášteře vzdá poctu jedné z nejvýraznějších skladatelských osobností 16. století – Adrianu Willaertovi, a také nejstaršímu hudebnímu nástroji – lidskému hlasu. Z pera vlámského hudebníka, jenž úctyhodných 35 let působil jako kapelník v benátské bazilice sv. Marka, přednese soubor Dionysos Now! sekvence z chorálů, které vystřídají průzračné, kontrapunkticky propracované polyfonní části mše a moteta či melodicky svěží madrigaly.
Soubor Dionysos Now! založil vlámský tenorista Tore Tom Denys, který vyzval ke spolupráci zkušené interprety v oboru vokální polyfonie. Soubor věnuje pečlivou pozornost studiu původních rukopisů a starých tisků. Jak sami říkají, snaží se posluchačům zprostředkovat hudbu tak, jako by z velké výšky obdivovali katedrálu.
Podtitulem letošního ročníku Letních slavností staré hudby je NATURA a v pestrém programu tak představí díla známých i méně známých skladatelů renesance i baroka, kteří se nechali inspirovat zvuky zvířat, zahradami, květinami, živly, krajinou, přírodními božstvy a dalšími mytologickými bytostmi neodmyslitelně spjatými s přírodou. To vše v podání předních zahraničních souborů věnujících se staré hudbě a domácího ansámblu Collegium Marianum v autentických prostorách pražských paláců, klášterů i chrámů.
Během festivalových večerů vystoupí například mistři cembala Aapo Häkkinen (Finsko) a Marcos Magalhães (Portugalsko), kteří nabídnou hudební imitace ze světa zvířat a živlů. Dále španělský soubor La Bellemont, v jehož obsazení najdeme vihuelu de mano či španělskou dvojřadou harfu, povede vokální a instrumentální dialog mezi renesančním Španělskem a Itálií. Německou sopranistku Annu-Lenu Elbert doprovodí trojice vynikajících instrumentalistek (Saskia Fikentscher, Kristin von der Goltz, Flóra Fábri) v programu věnovaném přírodním inspiracím v díle Georga Philippa Telemanna a Georga Friedricha Händela. Různým podobám vodního živlu se pak bude věnovat koncert německo-jihoamerického souboru Los Temperamentos. Posluchači se mohou těšit i na originální španělský soubor Windu a hráče na historické perkuse Daniela Garaye. Festival 4. srpna uzavře rezidenční ansámbl Collegium Marianum, který spolu s italskou sopranistkou se sametovým hlasem Robertou Mameli nabídne výběr z děl dvou velikánů barokní opery – Antonia Vivaldiho a Georga Friedricha Händela.
Součástí festivalu jsou také mezinárodní mistrovské interpretační kurzy Akademie Versailles (lektoři: Paul Agnew, Lenka Torgersen) a interpretační semináře s předními německými interpretkami – Saskií Fikentscher (barokní hoboj, flétny) a Kristin von der Goltz (barokní violoncello).
Koncerty v letošním roce rozezní Emauzský, Strahovský a Břevnovský klášter, zámek Troja, kostel sv. Šimona a Judy. Více informací a vstupenky na www.letnislavnosti.cz.
Lilium angelicum
Letošní ročník festivalu zahájí 19. 7. v kostele Panny Marie a slovanských patronů (Emauzský klášter) koncert s názvem Lilium angelicum. Adrian Willaert, jeden z nejvýraznějších skladatelů své doby, se narodil poblíž západovlámského města Roeselare. Z téhož města pochází Tore Tom Denys, zakladatel a umělecký vedoucí souboru Dionysos Now! Není tedy náhodou, že tento koncert bude poctou právě vlámskému hudebníkovi, který úctyhodných 35 let působil jako kapelník v benátské bazilice sv. Marka. Dramaturgickou osou koncertu bude mariánská symbolika. Večer zahájí chorální sekvence vztahující se k okamžiku, kdy anděl Gabriel s bílou lilií v ruce oznámil Panně Marii vtělení Božího Syna. Chorální melodie vystřídají průzračná, kontrapunkticky propracovaná polyfonní moteta a melodicky svěží madrigaly. Kéž Willaertova hudba, obdivovaná a napodobovaná současníky i následovníky, promluví se stejnou intenzitou i na zahajovacím koncertě Letních slavností staré hudby!
¡Bailamos!
Tancem a písněmi lze opěvovat lunu či hvězdy, vyjádřit každou emoci, splynout s přírodou, obrátit se
k Bohu… Zvláště na Pyrenejském poloostrově a ve Střední i Jižní Americe v období 16. a 17. století, kam se vydáme spolu s Windu, energickým kvartetem hráčů na rozmanité dechové nástroje. Na svém vůbec prvním vystoupení v Praze, které se uskuteční 21. 7. v Letním refektáři Strahovského kláštera, tento originální soubor představí všechny členy rodiny zobcových fléten. Zazní celá plejáda typických rytmů, motivů a menších hudebních forem, jako jsou například tonada, folía, jácara, canario nebo romanesca, a též ukázky z proslulých španělských rukopisů – Canconieros. O náležité tempo koncertu se postará vynikající perkusionista Daniel Garay.
Le Chant du rossignol
Cembalo si jako neodmyslitelná součást hudebních produkcí doslova podmanilo barokní svět. Jeho jemný
a zvonivý zvuk je přímo předurčen k napodobování hlasů přírody! A právě imitacemi ze světa zvířat a živlů bude nabitý program koncertu 24. 7. v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. Jeho protagonisty se stanou dva mistři cembala – Aapo Häkkinen a Marcos Magalhães.
Interpretační umění obou virtuosů se zaměří na vybrané zvukomalebné prvky, oblíbené mezi skladateli
17. a 18. století celé Evropy. Mezi nimi najdeme například zpěv slavíka, pěnice nebo kukačky, venkovské tance a hry, jakož i mocnou čtveřici země – voda – oheň – vzduch.
Delfín amoroso
Koncert s poetickým názvem Delfín amoroso 25. 7. v Císařském sále zámku Troja bude pomyslným dialogem dvou hudebních velmocí západního Středomoří. První polovina večera bude patřit období největšího rozmachu španělské kultury, které bývá přiléhavě nazýváno Siglo de Oro (Zlaté století). Druhou půli koncertu rozezní ukázky italské vokální a instrumentální hudby pozdní renesance. Kromě podmanivého témbru violy da gamba si posluchači budou moci vychutnat zvuk dvou aristokratických a vpravdě virtuózních nástrojů – vihuely de mano a španělské barokní dvojřadé harfy.
Renesanční vokální virtuozita si ovšem s tou nástrojovou v ničem nezadá. Rozhovor mezi lidským hlasem
a hudebními nástroji tak nabídne fascinující hudební zážitek, který tento večer – bezpochyby i díky umění souboru La Bellemont a sopranistky Juliety Viñas – učiní nezapomenutelným.
Giardino fiorito
Koncert Giardino fiorito otevře 28. 7. v Letním refektáři Strahovského kláštera brány pomyslné hudební zahrady, jejímiž architekty se stanou Georg Philipp Telemann a Georg Friedrich Händel. Tito dva přátelé si rozuměli nejen na profesionální úrovni, ale také v soukromém životě – mimo jiné díky zahradničení. V jejich korespondenci kolovaly osobní vzkazy, partitury, a dokonce i cibulky rostlin… Oba prosluli využíváním zvukomalby a také systematickým tvůrčím prozkoumáváním hranic a možností instrumentální hudby.
Vrátka zahrady plné bublajících pramenů, svěží trávy a omamně vonících růží otevře trojice špičkových německých instrumentalistek a sopranistka Anna-Lena Elbert, které nechají znovu rozkvést hudební fantazii dvou Georgů – milovníků přírody.
Los caminos del agua
Stejně jako se vodní pramínky slévají v bystrou říčku a později v mohutnou řeku, mísí se melodie a rytmy
z různých koutů světa, až společně tvoří jeden mocný veletok hudby. Voda jako posvátný zdroj života byla a je neopominutelným zdrojem umělecké inspirace. Vždyť sama zpívá a promlouvá k těm, kteří naslouchají!
Do říčních i mořských vln se ponoří 1. 8. v Císařském sále zámku Troja německý soubor Los Temperamentos. Vydá se na dalekou cestu z německých lázeňských i přístavních měst až do Peru, Chile či Bolívie ve stopách vokálních a instrumentálních motivů evropského, středo- i jihoamerického původu, které od 16. do 18. století putovaly mezi oběma břehy oceánu.
Canto della Ninfa
Věhlas Antonia Vivaldiho a Georga Friedricha Händela, dvou velikánů barokní opery, kteří patřili
k nejvlivnějším a nejplodnějším skladatelům své generace, dalece přesáhl hranice jejich rodných zemí i dobu, v níž žili a tvořili. Právě jim bude patřit 4. 8. slavnostní závěrečný koncert v kostele sv. Šimona a Judy.
Rezidenční soubor festivalu Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové doprovodí vynikající italskou sopranistku Robertu Mameli, jejíž sametový a nesmírně hbitý hlas dokáže vystihnout nekonečně širokou škálu emocí. A právě vášněmi a city zmítané lidské srdce je jako křehká loď nesená tu klidnými, tu rozbouřenými vlnami… V příbězích o lásce, radosti, moci i krutém osudu budeme moci obdivovat invenční melodiku, odvážné harmonie, barevnou instrumentaci, živou rytmiku i brilantní virtuozitu.
„Napodobování přírody, jejích zvuků a živlů bylo oblíbeným inspiračním zdrojem barokních skladatelů. Nejen hudební nástroje, ale i lidský hlas se převtělovaly do zpěvu slavíka, stehlíka či kukačky, šumění větru, klidných i rozbouřených vln… V tvorbě Antonia Vivaldiho a Georga Friedricha Händela nalézáme výjimečné ukázky zvukomalebného umění v těch nejrůznějších podobách. Pro závěrečný koncert jsme vybrali instrumentální a vokální příklady tohoto umění, které zároveň zpodobňují různé lidské emoce. Právě vášněmi a city zmítané lidské srdce je jako křehká loď nesená tu klidnými, tu rozbouřenými vlnami…,“ uvádí umělecká vedoucí souboru a hlavní dramaturgyně festivalu Jana Semerádová.