Letní UMtrh & Operum: Avantgardní tržiště, lokální potraviny a moderní opera
Na srpnový UMtrh přichystal spolek Žijeme v centru netradiční kulturní akci ve formě večerního moderního operního představení ve hvězdném obsazení. Letní UMtrh se koná 19.-20. srpna před Rudolfinem v centru Prahy. Vstup je zdarma i s mazlíčky. Po celou dobu akce pofrčí i doprovodný hudební live program. UMtrh není ledajakým trhem, je zejména mini-festivalem umění českých tvořivců a gastro mágů.
Těšit se můžete například na zpěvačky z konzervatoře Jaroslava Ježka. Bude i dětská kreativní dílnička. Na trhu se setkáte se spoustou šikovných ART českých tvůrců, kteří budou prodávat své výrobky. K jídlu a pití budou jen vybrané kulinářské street food dobroty.
Budou i točená piva od Medvěda a vybraná francouzská vína, crémánt, domácí limonády, káva atd. Sobotní večer bude od 20.00 hodin zakončen galapředstavením moderního operního představení TORSO od Damianu pod vedením Tomáše Hanzlíka. Dovolujeme si Vás pozvat na moderní operní představení pod širým nebem, které bude zdarma.
Organizátor: Spolek Žijeme v centru
Příběh zrodu opery
Olomoucký biskup – kardinál Wolfgang Hanibal ze Schrattenbachu rád využíval svých jmenin a narozenin ke vznešenému teatralizování. Byla to jedna z mnoha pravidelných společenských událostí, kdy do svých rezidencí nechával povolat přední hudebníky evropských dvorů k pořádání operních představením. A právě u příležitosti oslav kardinálových narozenin zazněla dne 12.9. 1728 na zámku v Kroměříži nová opera piaristy Davida Kopeckého nazvaná Yta innocens. Podobně jako v mnoha jiných případech i tentokrát se z opery dochovalo pouze tištěné libreto.
A podobně jako tomu bylo u barokních oper Epibateron (1712), Coronide (1731) nebo Endymio (1727), jejichž hudba je dnes neznámá, zatoužil skladatel, muzikolog a umělecký vedoucí Ensemble Damian Tomáš Hanzlík staré libreto oživit. A stalo se tak hned dvakrát.
V březnu roku 2003 skladatel Hanzlík dokončil svou novou operu Yta innocens na stejnojmenné libreto Davida Kopeckého z roku 1728. Když se ale ukázalo, že Národní divadlo v Praze, které si premiéru rezervovalo pro projekt Bušení do železné opony, operu přesouvá až na rok 2004 a olomoucký festival Baroko tak nebude zakončen operní slavností, začal hledat jinou variantu. Ta přišla o dva měsíce později. Při návratu z Pobaltí, kde Ensemble Damian uváděl operu Coronide Víta Zouhara. Tomáš Hanzlík navrhl skladateli Zouharovi, aby společně v krátkém čase napsali novou operu pro závěrečný večer festivalu Baroko 2003. Opět na libreto Yta innocens, tentokrát však pouze na dvanáct vybraných scén, které se v Hanzlíkově nové opeře ještě neobjevily. Tedy na jakési torso. A to také dalo název nové opeře.
Dvanáct vybraných částí opery Torso si oba skladatelé rozdělili rovným dílem, s přesně vymezeným afektovým scénářem. Na rozdíl od opery Yta innocens tedy opera Torso postrádá kontinuální děj a je záměrně vytvořena jako zčásti zničená freska, jejíž postavy už ztratily tvář. Barokní patos afektových scén umocňují stylizovaná scénická gesta převypravující hnutí duše. Bohaté kostýmy Venduly Johnové dotváří velkolepost osamocených příběhů a zvuk barokního souboru i hudební gesta čerpají z hudební rétoriky tak, aby dala posluchači porozumět a souznít s osudy, které se před ním odehrávají. Tato vzpomínka na operní Slavnost nabídla pouť za postavami Davida Kopeckého poprvé takřka po 275 letech, a to dne 28. září roku 2003 divákům festivalu Baroko v Olomouci.